.. GÖRÜNÜM rağmen, meslek lisesi mezunlarına iş dünyasından yeterli talep bulunmadığı gibi, bu okullardaki akademik başarı, genel lise öğrencilerine göre oldukça düşük düzeydedir. t Meslek yüksekokullarının, üniversite bünyesinde bulunması, bu okulların gelişimi ve vizyonu açısından olumlu bir gelişmedir ve bu okullar AB kısa dönem eğitim-öğretim hedefleri ile tamamen uyumlu bir yapıya sahiptir. t Meslek yüksekokulları mezunları arasında işsizlik oranı daha düşük olup Dünya Bankası ve DPT tarafından desteklenen meslek yüksekokullarında eğitim koşulları oldukça iyi durumdadır ve tüm MYO öğrencilerinin yüzde 40'ına yakını bu okullarda öğrenim görmektedirler. t İlçe ve beldelerdeki meslek yüksekokullarının çoğunda, barınma, işyeri uygulaması ve sosyal yaşam açısından eğitim koşulları iyi değildir. t Meslek yüksekokullarında eğitim kuramsal ağırlıklı olup işyeri uygulama oranı çok düşüktür. t İş dünyası ile işbirliğinin yeterli düzeyde olmaması nedeniyle iş dünyasının taleplerine uygun nitelikte mezun yetiştirmede sorunlar bulunmaktadır. t Öğretim elemanlarının sanayi deneyimi az, ders yükleri çok fazla, öğretim elemanı başına düşen öğrenci sayısı çok yüksektir. t Meslek yüksekokullarına meslek liselerinden gelen öğrencilerde, uyum ve akademik başarı sorunları yaşanmaktadır. Bu okullara 26 Tesisat Dergisi Sayı 133 - Ocak 2007 niteliksiz öğrenci geçişi sorunu çözüme kavuşturulmalıdır. t Meslek yüksekokullarında öğrenci başına düşen ödenek çok düşüktür. Bu okullarda eğitimde niteliği artırmak için önemli bir kaynağa ihtiyaç bulunmaktadır. t Bugünkü yükseköğretiriıe geçiş sistemine göre, meslek lisesi çıkışlı öğrencilerin örgün bir yükseköğretim programına yerleşme oranı genel lise çıkışlılardan daha yüksektir. Bu durum, katsayı uygulamasının mesleki eğitimin önünde engel olduğu görüşünün gerçekçi olmadığını göstermektedir. Mesleki eğitime nitelikli öğrenci akışı için asıl çözüm, bu eğitimin, iş dünyasının eğilimleri ve dünyadaki gelişmeler doğrultusunda, daha büyük kaynak desteği ile iyileştirilerek cazip hale getirilmesidir. t Ortaöğretimde öğrenim sonunda bir çıktı değerlendirmesi (mezuniyet sınavı) olmadığından meslek lisesi çıkışlılarda ciddi bir nitelik sorunu bulunmaktadır. Bu nedenle meslek lisesi çıkışlıların, alanlarına yakın lisans programlarına geçmelerinde asıl sorun, aldıkları eğitimdeki nitelik olarak kendini göstermektedir. Belirtilen bu tespitler ışığında; t Üniversiteler, bünyelerindeki meslek yüksekokullarını geliştirmek için gösterdikleri çabayı artırmalıdır. t Öğretim elemanı seçiminde, sanayi deneyimi kriteri öne çıkarılt Öğretim elemanı yetiştirmek ve mevcut öğretim elemanlarının mesleki gelişmelerini sağlamak için iyi donanımlı Mesleki ve Teknik Eğitim Fakültelerinden yararlanma yolları araştırılmalıdır. Konferansın ikinci aşamasında, Mesleki ve Teknik Eğitimde uluslararası uygulamalara yönelik sunuş yapmak üzere davet edilen konuşmacılar, İngiltere, ABD, Kanada, Kore, Japonya ve Almaya'daki mesleki ve teknik eğitime yönelik yaklaşımlarını ortaya koydular. Konferansın üçüncü bölümünde, akademisyen, iş dünyası ve sivil toplum örgütlerinin yer aldığı 40'ar kişilik üç ayrı çalışma grubunda; 1. Yükseköğretimde Uygulama Ağırlıklı Yeni Açılımlar 2. Mesleki ve Teknik Eğitim Fakültelerinde Yeniden Yapılandırma Yaklaşımları 3. Önlisans Programlarından Lisans Programlarına Geçişlerin Düzenlenmesi ve bu bağlamda MYO Eğitim Programlarında Yapılabilecek Düzenlemeler tartışıldı. Yüksek Öğretim Kurulu'nun Mesleki ve Teknik Eğitime önem vermesi ve sorunların tartışılıp, çözüm yollarının bulunması çabası, ülkemiz sanayi ve sektörünün geleceği için fevkalade önemlidir. Bu çabaların en iyi şekilde sonuçlanmalı, eğitim-öğretim programla- ması ümidiyle... rında işyeri uygulama oranı artırılmalıdır. Q. . '"Y\.~CA..,.., egrican@yeditepe.edu.tr
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=