GÖRÜNÜM Prof. Dr. Nilüfer EĞRİCAN Mesleki ve Teknik Eğitim Ülkemizde sanayimize ve sektörlere ara eleman bulamadığımızdan, bulduklarımızın da nitelikli olmadığından söz eder, yakınırız. Yükseköğretim Kurulu tarafından 15-16 Ocak 2007'de Ankara'da "Uluslararası Mesleki ve Teknik Eğitim Konferansı" düzenlendi. Ben de Yeditepe Üniversitesi'ni temsilen katıldım. Toplantı, açılış oturumu, ortak oturumlar, grup çalışmaları ve genel değerlendirme olmak üzere dört aşamalı olarak akademisyenler, sanayici, kamu görevlilerinin katılımı ile gerçekleştirildi. Sonuç bildirgesinde de yer alan bazı görüşleri özetlemek istiyorum. Açılış konuşmalarında aşağıdaki görüşler öne çıkarıldı: t Ülkemizin 20 milyonu bulan genç nüfusu, geleceğimiz açısından çok önemli bir potansiyel oluşturmaktadır. Cumhuriyetimizin 100. yılına, dünyanın 1 O. büyük ülkesi olarak girme hedefimizi gerçekleştirmek için yapacağımız en önemli iş, gençlerimizi iyi donanımlı, ekonomi24 Tesisat Dergisi Sayı 133 - Ocak 2007 nin ve özel sektörün ihtiyaç duyduğu alan ve standartlarda yetiştirmek ve topluma kazandırmaktır. t Amacı sanayi, ticaret ve hizmet sektörlerine nitelikli eleman yetiştirmek olan mesleki ve teknik eğitim, Türk eğitim sisteminin en önemli alanlarından birisi olup, Yükseköğretim Kurulu'nun konuyla ilgili çalışma ve değerlendirmeleri süreklilik arz etmektedir. t İş dünyasının, halen yüzde 65'i lise seviyesinin altında eğitimi olan mevcut işgücü profiliyle dünya ile rekabet edemeyecek olması, mesleki ve teknik eğitime verilen önemin artırılmasını ve iş dünyası ile mesleki eğitim konusunda işbirliğinin artarak devam etmesini gerektirmektedir. t "Yaşamboyu öğrenme" kapsamında eğitim ve öğretim sorumluluğunun eğitim öğretim kurumları yanında işveren, çalışan ve ilgili meslek örgütlerince de paylaşılması gerekmektedir. t Meslek yüksekokullarının, çağın gerektirdiği mesleki bilgi ve becerilerle donanmış nitelikte meslek elemanları yetiştiren kurumlar olarak, özellikle tercih edilir hale getirilmesi gerekmektedir. t Meslek yüksekokulu mezunlarının askerlikle ilgili statülerini, lisans mezunlarına yakın hale getirece~ bir düzenleme, mesleki eğitime yönelmede önemli bir teşvik unsuru olacaktır. "Türkiye'de Mesleki ve Teknik Eğitimin Bugünkü Durumu ve Sorunlar" başlıklı açılış bildirisi ile mesleki ve teknik eğitimin sayısal verilere dayalı bir fotoğrafı ortaya konularak, orta öğretim ve yüksek öğretim kademeleriyle ilgili aşağıdaki tespitlere yer verilmiştir: t Mesleki ve teknik eğitimin ortaöğretim kademesinde; Türkiye' deki statü nedeniyle, meslek liseleri daha alt seviyede algılanmaktadır. t Mesleki eğitimin maliyetinin genel orta öğretime göre iki kat büyük olmasına, Türkiye'nin genel lise-meslek lisesi maliyet oranları bakımından OECD ülkeleri arasında Almanya'dan sonra ikinci sırada bulunmasına
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=