Tesisat Dergisi 131. Sayı (Kasım 2006)

~ <O 0 0 N E ;;; .. :.: ' ~ M ~ ;;. .. "' ·;;; ·e, ., o -.. "' ·;;; ~ ması için, enerjinin verimli kullanılması, yenilenebilir enerji kaynakları ve temiz yakma teknolojileri ile nükleer enerji üç önemli adım olarak sıralanabilmektedir (TUGİAD, 2004 ). 1990 Kömür Ooılalgaz 2000 2010 2020 2030 Tasarruf ve verimliliğin yükseltilmesi Güneş Biyokülle 2040 2050 Sonuncusu Kasım 2005 tarihinde yayınlanan veAB'ne üyelik süreci içerisinde her yıl hazırlanmakta olan İlerleme Raporu'na göre, Türkiye'nin enerji müktesabatı özellikle rekabet ve devlet yardımları (kömürsektörü dahil olmak üzere), iç enerji pazarı (elektrik ve gaz pazarlarının açılması, yenilenebilir enerji kaynaklarının teşvik edilmesi), enerjinin verimli kullanımı, nükleer enerji ve nükleer güvenlik alanlarındaki kural ve politikalardan oluşmaktad ır. Bu bağlamda, Türkiye' nin adı geçen müktesebata yasal uyumu için temel oluşturmak ve yüksek enerji yoğunluğunu azaltmak amacıyla öncelikle bir enerji verimliliği çerçeve yasasını kabul etmesi gerekliliği vurgulanmaktadır (İlerleme Raporu, 2005). Daha önceki İlerleme Raporla- rultusunda, tüm kamu kurum ve kurun ve Katılım Ortaklığı Belgeleri (2005- luşları, özel sektör temsilcileri ve sivil 2006)'nde de bulunan, idari ve teknik toplum kuruluşlarının görüşü alınarak alt yapının gelişmesine temel teşkil hazırlanan "Enerji Veriml iliği Kanun edecek olan enerji verimliliği çerçeve Tasarısı" şu an TBMM gündeminde yasasının hazırlanması önerisi doğ- olup onaylanmayı beklemektedir. Tablo 6. Enerji Verimliliği Kanun Tasarısı Kapsamı ve Ana Faaliyet Alanları Sektör Endüstriyel işletmeler Binalar Ulaşım 84 Kapsam: (Enerji Yönetimi ve Enerji Yöneticisi Uygulaması) Ana Faaliyet Alanları 1. Yıllık Enerji Tüketimi 1000 TEP ve 1. Enerji yöneticisi eğitimleri, üzerinde olanlar için zorunlu 2. Enerji veri mliliği etüt çalışmaları ile tasarruf potansiyeli ve uygun önlemlerin belirlenmesi, 3. Elektrik enerjisi üretim tesislerinde, iletim ve dağıtım şebekelerinde enerji verimliliğinin artırılması, 4. Termik santralların atık ısılarından yararlanılması, 5. Açık alan aydınlatmalarında verimliliğin artırılması, 6. Biyoyakıt, hidrojen gibi alternatif yakıt kullanım~ özendirilmesi. 1. Binalarındaki toplam inşaat alanı 1. Enerji yöneticisi eğitimleri, 20 000 m2 ve üzeri olan gerçek veya 2. Enerji verimliliği etüt çal ışmaları ile tasarruf potansiyeli ve uygun önlemlerin tüzel kişiler için zorunlu belirlenmesi, 2. Yıll ık Enerji tüketimleri 500 TEP ve üzeri olan gerçek veya tüzel kişiler için zorunlu 3. Merkezi ısıtma sistemine sahip toplu konutlar için zorunlu 3. Kanunun yürürlük tarihinden sonra yapılan sıvı veya gaz yakıtlı merkezi ısıtma sistemine sahip binaların tesisat projelerinde, merkezi veya lokal ısı/sıcaklık kontrol cihazlarına ve ısınma maliyetlerinin ısı kullanım miktarına bağlı olarak paylaşımını sağlayan sistemlere yer verilmesinin özendirilmesi, 4. Binalarda mimari tasarım, ısıtma/soğutma ihtiyaçları ve ekipmanları, yalıtım ihtiyaçları ve malzemeleri, elektrik tesisatı ve aydınlatma konularındaki standartları, asgari performans kriterlerini ve prosedürleri kapsayan enerji verimliliği yapı kodu uygulaması , 5. Binaların yapımı, satılması ya da kiralanması sırasında, duruma göre mal sahibine ya da mal sahibi tarafından alıcıya ya da kiracıya verilmek üzere binanın enerji ihtiyacı, yalıtım özellikleri ve ısıtma/soğutma sistemlerinin verimi gibi bilgileri içeren enerji kimlik belgesi düzenlenmesi. 1.Yurt içinde üretilen araçların birim yakıt tüketimlerinin düşürülmesi , 2. Araçlarda verimlilik standartlarının yükseltilmesi, 3. Toplu taşımacılığın yaygınlaştırılması, 4. Gelişmiş trafik sinyalizasyon sistemlerinin kurulması, 5. Yüklerin karayolu dışındaki ulaştırma tipleri ile taşınmasının özendirilmesi.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=