Tesisat Dergisi 131. Sayı (Kasım 2006)

bir veya birkaçı nın görevlendirilmesi hususu da aynı direktifte ifade edilmektedir. Bu bağlamda, enerji verimliliği ölçümlerinin yapılmas ı ve izlenmesi amaçlı enerji ölçüm aletlerinin satın alımı ve bunların finansmanı için mali tedbirlerin üye ülkelerin kendi ülke koşulları çerçevesinde belirlenmesi gerektiği de vurgulamaktadır. Yine bu programların ve projelerin sonuçlarının nihai tüketiciler ve halk ile paylaşımının enerji verimliliğini artıcı yönde bir katkı sağlayacağının göz önünde bulundurulması istenmektedir. Yine AB Parlementosu'nun Enerji Verimliliğinin Artırılması ile CO 2 Emisyonlarının Azaltılması" direktifinde genel amaç, özellikle binaların enerji sertifikasyonu, yeni binaların standartlara uygun izolasyonu, yüksek enerji tüketiminin olduğu kamu veya sanayi binalarında enerji etüt çalışmalarının yapılması ile CO 2 emisyonlarının azaltılması olarak açıklanmaktadır. Ocak 2006'da yürürlüğe giren AB'nin "Binaların Enerji Performansı" ile ilgili direktifi ile de, üye ülkelere zorunlu olarak mevcut ve yeni binalarda enerji performans göstergelerinin ulusal kanunlar, düzenlemeler ve idari hükümler ile belirlenmesi, enerji sertifikası uygulamasına temel teşkil edecek şekilde hesaplanması yükümlülükleri getirilmektedir. Aynı direktifte, bina sektörü için temel önlem enerji tasarrufu olarak vurgul anmaktad ır. AB'nin projeksiyonlarına göre, enerji verimliliğ i uygulamaları ile bina l arın enerji performansını artırılarak erişilecek enerji tasarrufu oranı 201 O yılı itibariyle, kendisine üye 25 ülkede toplam 9 milyon TEP olarak gerçekleşecektir. 82 2. Türkiye'de Enerii Planlaması ve Yönetimi 2004 yılı itibariyle Türkiye'nin genel enerji durumu Tablo 5'te özetlenmektedir. Tablo 5. Türkiye'nin Genel Enerji Durumu (ETKB, 2004) Açıklama Toplam birincil enerji tüketimi Petrol tüketimi Petrol üretimi Kömür tüketimi Kömür üretimi Doğalgaz tüketimi Doğalgaz üretimi Hidroelektrik enerji üretimi \ 1 Diğer Enerji verisi (mTEP) 84 31.8 2.5 22.7 10.8 19.45 0.51 3.04 7.01 Görüldüğü gibi, enerji temininde, petrolde, doğalgazda hatta kömürde bile büyük ölçüde dışa bağımlı bir uygulama sürdürülmektedir. Gelişmekte olan bir ülke olarak Türkiye' nin enerji ile ilgili genel hedefleri, 2004 Türkiye İktisat Kongresi, "Bilim ve Teknoloji Politikaları Çalışma Grubu Raporu"nda sürdürülebilir kalkınma başlığı altında aşağıdaki gibi özetlenmiştir: t Gereksinim duyduğumuz enerjinin, güvenli, güvenilir, ekonomik, verimli ve çevreye duyarlı teknolojiler ile üretilmesi ve kullanılması, t Avrasya Enerji Koridoru tasarımını gerçekleştirmek suretiyle enerji temin güvenliğinin artırılması, t Enerji temin güvenliğini artırmaya ilave olarak, ithalat faturasını da rahatça karşılayabilmek amacıyla; yurt dışı ndaki arama ve üretim faaliyetleri ile bütünleşerek ve uluslararası pazarlarda yarışabilecek enerji teknolojileri geliştirerek, uluslararası enerji piyasalarında etkin rol alınması, t Jeopolitik sorunlar, enerji fiyatlarının aşırı derecede yükselmesi, doğal afetler ve çevresel konuları dikkate alarak enerji senaryoları oluşturulması ve bu olası sorunlara yönelik eylem planlarının hazırlanması (Türkiye İktisat Kongresi Raporu, 2004). Yukarıda sıralanan hedefler doğrultusunda Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı (ETKB) tarafından Türkiye'nin enerji politikası; 'ülke enerji ihtiyacının amaçlanan ekonomik büyümeyi gerçekleştirecek, sosyal kalkınma hamlelerini destekleyecek ve yönlendirecek şekilde, zamanında, yeterli, güvenilir, ekonomik koşullarda ve çevresel etki de göz önüne alınarak sağlanması' olarak belirlenmiştir (ETKB, 2006). t Enerji güvenirliği açısından dışa TUGİAD'ın raporuna göre Türkiye'nin bağımlılığın kabul edilebilir dü- enerji konusunda dışa bağımlılığının zeylerde tutulabilmesi amacıyla; azaltılması için, öncelikle doğru poliarama, çıkarma ve kullanım açısından yerli kaynaklara öncelik tanınması, t Artması kaçınılmaz görünen enerji ithalatınd a, ithal bileşenlerin, birbirlerinin yerini alabilen kaynaklar ve coğrafyalar arasında, ekonomik açıdan mümkün olabildiğince dağıtılması suretiyle, başta doğal gaz olmak üzere, temin güvenliği risklerinin kabul edilebilir düzeyde tutulmas ı , tikaların , uzun vadeli enerji stratejilerinin saptanması ve bu stratejilerde bilimsel hesaplamalara dayanan, bilinçli, kararlı ; ekonomi, çevre ve dış politika gibi sahaların çıkarlarını gözeten bir yöntemin takip edilmesi gerekliliği vurgulanmaktadır. Ayrıca, Şekil 5' te verilen geleceğin enerji arz senaryosuna göre, tüm dünyada olduğu gibi Türkiye'de de uzun vadeli enerji stratejilerinin oluşturul-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=