Tesisat Dergisi 131. Sayı (Kasım 2006)

<D o o N E iii ~ .... M .... >, ,. (/) 'iii ·e .. C -,. en 'iii ~ Birliği ve Türkiye'nin bir mükemmeliyet merkezi olmasını hedeflemektedir. 3 yıl sürecek proje kapsamında, araştırma altyapılarının yenilenmesi ve hidrojen üretimi (doğalgaz vb. yakıtlardan), saflaştırılması, depolanması ve hidrojen uygulamalarında bilginin yaygınlaştırılmasına yönelik, seminer, kurs, uluslararası konferanslara katılım, danışma kurulu toplantıları, kısa laboratuar ziyaretleri vb. aktiviteler yer alacaktır. Bu aktiviteler ile hem AB ülkelerinde hidrojen teknolojileri alanında önemli çalışm~lar yapan kuruluşlarla iyi bir işbirliği sağlanacak, hem de Türkiye' de endüstriyel konsorsiyumlar ile birlikte geliştirilecek AR-GE projelerine yönelik faaliyetlerin gerçekleştirileceği bir çekim merkezi oluşacaktır. Yakıt pilinde saf hidrojen kullanılabileceği gibi hidrokarbon yakıtlardan da hidrojen elde edilerek yakıt pilinde kullanılabilir. Hidrokarbon yakıtlardan üretilen hidrojence zengin gaz karışımı yakıt piline doğrudan beslenmemektedir. Gaz karışımının yakıt piline beslenmeden önce hidrojen içeriğinin saflaştırılması gerekmektedir. Basınç salınışlı adsorpsiyon (PSA) en önemli gaz saflaştırma metotlarından biridir. Ekonomik ve başlamıştır. Özellikle yakıt pili ve hidrojen teknolojilerinin gelecekte en önemli uygulama alanı olarak değerlendirilen ulaşım ve evsel uygulamalar için çalışılan ve hali hazırda devam eden projeler şu şekilde özetlenebilir. 1. Temiz Enerji Üretimine Yönelik Yakıt Pili Teknolojilerinin Geliştirilmesi, (Konsorsiyum) 2. Doğrudan Sodyum Borhidrürlü Yakıt Pili Üretimi ve Entegrasyonu (Boren) 3. PEM Yakıt Pili Geliştirilmesi ve Üretimi, (Konsorsiyum) 4. Hidrojen üretim, dönüşüm ve depolama teknolojilerinin geliştirilmesi 5. Kömür+Biyokütle Gazlaştırma, DPT 6. PEM Yakıt Pili Teknolojilerinin Geliştirilmesi , DPT Enstitü bunun yanında Avrupa Birliği 5. Çerçeve ve son üç yıldan bu yana 6. Çerçeve Programı (AB 6. ÇP) kapsamında proje faaliyetlerini yürütmektedir. Bu projelere bazı örnekler aşağıda verilmiştir: 1. Yakıt Pilleri için Dizel Yakıt Dönüştürücü, CEPA RTP 16.08, 2004 güvenilir bir gaz saflaştırma yönte- 2. Ergimiş Karbonatlı Yakıt Pili Gemi midir. Hidrokarbon yakıtlardan üretilen hidrojence zengin gaz karışımı, basınç salınışlı adsorpsiyon (PSA) yöntemi ile maksimum verim ve minimum basınç kaybı ile yüksek saflıkta hidrojene dönüştürülebilmektedir. TÜBİTAK Marmara Araştırma Merkezi (MAM) Enerji Enstitüsü (EE), Hidrojen ve Yakıt Pili teknolojileri konusunda özellikle 2000'Ii yılların başından bu yana ulusal konsorsiyum projeleri üretmeye ve yürütmeye 54 6. Çerçeve Programı TÜBİTAK Projeleri • Yakıt Pili Teknolojisi Çerçeve Projesi (Ergimiş karbonatlı Yakıt Pili Teknolojisi) 1 t Mikrokojenerasyon Projesi (Mikrokojen Uygulamalarının Evsel Kullanım için Yaygınlaştırılmasına Yönelik Teknoloji Geliştirme) t YenilenebilirAlternatif Motor Yakıtı: Biyodizel t NATURAL-HY Projesi t EU-DEEP Projesi t HYDEPARK PROJESİ (Hidrojen Enerjisi Tanıtım Parkı kurulması) t Rüzgar-Güneş Hibrid Sistem Enerji Üretimi Projesi (Hydepark projesi kapsamında ancak yenilenebilir enerji kaynaklarının fizibl kullanımına ilişkin) t HY-PROSTORE Projesi t BIGPOWER Projesi (Entegre Biyokütle Gazlaştırma , Kojenerasyon Uygulamaları) t NETBIOCOF Projesi (Biyokütle Cofiring EntegreAvrupa Ağı Oluşturma) t Yakıt Analiz Laboratuarı t Benzin Analizi t Motorin Analizi t Biyodizel Analizi t TERMISOL STREP Projesi (Cost Effective Güneş Paneli üretme Teknolojileri)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=