Tesisat Dergisi 129. Sayı (Eylül 2006)

>, "' (/) ·;;; -~ Q) o paralel olarak işyerlerini de tanımaları önem kazanmaktad ı r. Öğretim elemanlarıyla birlikte sanayideki problemleri bitirme projesi olarak yapılması % 81 gibi oranda talep edilmektedir. % 74 gibi büyük çoğunluk makine mühendisliğinde uzmanlaşmaya gidilmesi talep edilmektedir. Makine mühendi sliğ i bölümlerinde uzman makine mühendisliğine geçiş için kısa ve uzun vadede olmak üzere iki model oluştu rulabili r. 3.2. Kısa Vadede Uzman Makine Mühendisliğine Geçiş İçin Model Önerisi Bu model önerisinde, makine mühendisliği bölümü içerisinde genel makine mühen d isliği dersleriyle birlikte alanla ilgili dersler 5. yarıyılda başlatılıp, kademeli olarak diğer yarıyıllarda da ders ve kredi sayıları arttırılıp kol derslerine bağlı mutlaka proje dersi ve laboratuvar dersleri öngörülmüştür. V.Yarıyılda Okutulması Öngörülen Dersler ve Krediler: Zorunlu kol dersi [2+1] Zorunlu kol dersine bağlı proje dersi [1 +2] Seçmeli 1 ders [1+1] VI.Yarıyılda Okutulması Öngörülen Dersler ve Krediler: Zorunlu kol dersleri (3 ders) [2+1], [2+0], [2+0] Zorunlu kol dersine bağlı proje dersi [1 +2] Zorunlu kol derslerine bağlı laboratuvar 1 dersi [0+2] Seçimlik 1 ders [2+0] Endüstri staj ı , 5. ve 6. yarıyıllarda okutulan derslere göre seçilmelidir. VII.Yarıyılda Okutulması Öngörülen Dersler ve Krediler: Zorunlu kol dersleri (4 ders) [3+0], [2+0], [2+0 [2+ 1 l Zorunlu proje dersi [1 +2] Zorunlu laboratuvar 2 dersi [0+3] Seçmeli iki ders [2+0] VIII.Yarıyılda Okutulması Öngörülen Dersler ve Krediler: Zorunlu kol dersleri (3 ders) [3+1], [3+0], [3+0] Zorunlu proje dersi [1 +2] Zorunlu laboratuvar 3 dersi [0+3] 50 Tablo 8. Uzman Makine Mü hendisliğinde 5-8 Yarıyıllar Arasında Okutulması Gereken Dersler 5.Yarıyıl 6 .Yarıyıl Dersin adı T-U-L Dersin adı T-U-L Bilgisayar 2-1-0 Bilgisayar 2-1-0 Programlama-1 Programlama-2 Enerji 3-0-0 işletme 2-0-0 Yönetimi Ekonomisi Makine 3-1-0 imalat 3-0-1 Elemanıarı-2 Usulleri-1 Ekonomi 2-0-0 Uzmanlık 3-0-0 dersi-6 Uzmanlık 3-0-1 Uzmanlık 2-0-1 dersi-4 dersi-7 Uzmanlık 3-0-1 Uzmanlık 3-0-0 dersi-5 Lab-4 Uzmanlık 2-0-2 Lab-3 Zorunlu Seçmeli Zorunlu Seçmeli Bilgisayar Destekli Bilgisayar Dest. Proje - 2 2-2-0 Proje-1 1-2-0 (alternatifli (alternatifli en az üç ders) en az üç ders) Uzmanlık Endüstri stajı-3 Endüstri stajı , 7. ve 8. yarıyıllarda okutulan yarıyıllarda okutulşn derslere göre seçilmelidir. 3.3. Uzun Vadede Uzman Makine Mühendisliğine Geçiş İçin Model Önerisi Bu model önerisi, üniversitelere direkt bağlı uzmanlaşmaya yönelik fakülteler şeklinde olabilir. Makine fakültesine bağlı aşağıdaki mühendislik bölümleri kurulabilir. Makine-Tesisat Mühend isliği Makine-Otomotiv Mühendisliği Makine-Genel İmalat Mühendisliği Makine-Malzeme Bilimi ve Mühendisliği Makine-Mekatronik Mühendisliği Makine-Üretim Sistemleri Mühendisliği Makine mühendisliği bölümlerinin bir k ısmında, opsiyonlara ayrılma 5. yarıyıla çekilmiş olması, açılan zorunlu kol dersi ve seçmeli kol derslerinin çeşit ve kredilerinin artırılmas ı bu modele geçişte öğretim elemanı alt yapısı açısından önemli bir gelişmedir. Genel makine mühendisliği bölümlerinde atölye ve laboratuar sayılarının çok olması ve fiziki alt yapının büyük olması, pahalıya mal olması, fazla tercih edilmemesi bu modeli cazip kılabilir. Uzman makine mühendisliği için Tablo 7 ve 8'deki model esas alınabilir. Tablo 7 ve 8'de görüleceği üzere uzmanlaşmaya yönelik dersler 2. yarıyıla kadar çekilip derslerin birbiri içerisine girmemesi sağlanmıştır. Uzmanlık derslerinin başladığı yarı yıldan itibaren , aynı dönem içerisinde alan dersleri ile 7.Yarıyıl 8.Yarıyıl Dersin adı T-U-L Dersin adı T-U-L Mühendislik 2-0-0 Kalite Kontrol 2-0-1 lstatistil)i iş 3-0-0 Fabrika 2-0-0 Hukuku organizasyonu imalat 3-0-1 Uzmanlık 2-0-2 Usulleri-2 dersi-11 Uzmanlık 3-0-1 Uzmanlık 2-0-1 dersi-8 dersi-12 Uzmanlık 3-0-1 Uzmanlık 3-0-1 dersi-9 dersi-13 Uzmanlık 2-0-1 Uzmanlık 2-0-1 dersi-10 dersi-14 Uzmanlık 3-0-0 Uzmanlık 3-0-0 Lab-5 Lab-6 Zorunlu Seçmeli Bilgisayar Des. Proje-3 2-2-0 Diploma 2-0-1 (anlternatifli en Çalışması az üç ders) Uzmanlık Endüstri stajı-4 birlikte alan laboratuvar dersleri konulmuştur. Sekiz yarıyıldaki dersleri okuyan uzman makine mühendisi adayı, genel makine mühendisliği derslerine ilaveten; 14 uzmanlık dersi, 6 uzmanlık laboratuvarı, 5 uzmanlık proje dersini okumakta ve bahar yarıyılı dönemi sonunda uzmanlık dersleriyle ilgili 4 uzmanlık endüstri stajını yapacaktır. 5. Sonuç ve Öneriler Makine mühend i s l iğ i bölümlerinde opsiyon sayılarının artması, uzmanlık alanlarıyla okutulan ders say ı larının artmasına neden olmuştur. Fakat opsiyonlara ayrı lman ın genellikle 7. yarıyılda başlaması ve bir veya iki yarıyıl önce okutulm as ı gereken derslerin aynı yarıyılda okutulması, derslerin birbiri içerisine girmesine neden olmaktadır. Bu durum konu ların yeterince anlaşılamamasına neden olmaktadır. Kısa ve uzun vadede uzman makine mühendisliğine geçiş için model önerisinde, ön şart dersleri hem genel maki ne mühendisliği derslerinde hem de uzmanlık derslerinde belirlenerek derslerin birbiri içerisine girmemesi sağ l a n m ı ştır. Uzmanlık derslerinin pekişmesi için her iki modelde de uzmanlık proje dersleri ve laboratuvar dersleri ön görülmüştür. Uzmanlık alanlarına göre dört endüstri stajı (2., 4., 6. ve 8. dönemlerde olmak üzere) öngörülmüştür. Akademik takvim ayarlanabilirse 5. ve 7. yarıyı llarda da endüstri stajı faydalı olacaktır.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=