Tesisat Dergisi 129. Sayı (Eylül 2006)

a >, w >, .. ın ·;;; ·e Qı C .. ,,, ·;;; {E birlikte aşağıdaki alan derslerini almaktadır [10]. 2.4. Sabancı Üniversitesi Sabancı Üniversitesi; Mühendislik ve Doğa Bilimleri, Sanat ve Sosyal Bilimler, Yönetim Bilimleri gibi diploma programlarından oluşmaktadır. Bu programları tercih eden öğrenciler, lisans öğreniminin ilk senesinde al ınan üniversite dersleri öğrenciye disiplinler arası düşünme yeteneği kazandırırken, ikinci sene alınan fakülte dersleri, öğrencini n sunulan lisans programlarını tanımasını ve daha geç bir noktada (ikinci sınıfın sonunda), daha bilgili, bilinçli ve olgun bir şekilde geleceği ile ilgili kararlar verebilmesini sağlar [11]. Üniversitede sunulmakta olan lisans derslerinden bir kısmı fakülteler tarafından "Fakülte Dersi" olarak belirlenir. Bu derslerin özelliği, üniversitede sunulan diploma alanları hakkında temel kavramların anlatıldığı dersler olması dır. Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi aşağ ıdaki bölümlerden oluşmaktadır [12]. Malzeme Bilimi ve Mühend isliğ i, Üretim Sistemleri Mühendisliği , Mekatronik Mühendisliği, Endüstri Mühendisliği , Mikro Elektronik Mühendisliği , Elektronik Mühendisliği ve Bilgisayar Bilimi, Telekomünikasyon Mühendisliği, Bilgisayar Bilimi ve Mühendisliği, Biyoloji Bilimleri ve Biyo Mühendisliği gibi diploma programlarından o l uşmaktadır. 3. Uzman Makine Mühendisliğine Geçiş İçin Model Önerisi Makine mühendisliği bölümlerinde uzmanlaşmaya yönelik derslerin genellikle 7. ve 8. yarıyıllarda açılması, bu alanlarla ilgili ders v~ kredi sayılarının yetersiz olmasına veya derslerin birbiri içerisine girmesine neden olmaktadır. Üniversitelerimizin bir kısmı Tablo 1, 2, 3, 4, 5 ve 6'da görüldüğü gibi bu durumu fark edip kollara ayrıl mayı 5. veya 6 yarıyıllarda başlatmıştır . Uzman makine mühendisliğine olan ihtiyaç ve bu modelin önemi, tesisat sektöründe çalışan makine mühendislerine yönelik yaptığımız anket çalışmamızın sonuçlarında görülmektedir [13]. 48 Tablo 6. BAÜ MMF Makine Mühendisliği Bölümü'nde Okutulan Tesisat Kol Dersleri 5.Yarıyıl 6.Yarıyıl ?.Yarıyıl 8.Yarıyıl (zorunlu kol dersleri) Sıhhi Tesisat ısıtma-Havi 1 Kütle Transferi Gaz Türbinleri Temel Radyasyon Çevre Tekniği (bir ders seçmeli Buhar Kazanları Klima zorunlu kol dersi) Yakıt ve Yanma Buhar Türbinleri Enerji Ekonomisi Yalıtım Tekniği Kazan Yardımcıları Soğutma Tekniği Çeşitli Soğutma Sis. ısıtmaHavalandırma-2 Güneş Enerji Sistemleri (4 ders zorunlu kol dersi seçmeli) Doğal Gaz Sistemleri Tablo 7. Uzman Makina Mühendisliğinde 1-4 Yarıyıllar Arasında Okutulması Gereken Dersler 1. Yarıyıl 2. Yarıyıl Dersin adı T-U-L Dersin adı Matematik 1 3-2-0 Matematik 2 Fizik 3-0-1 Müh Mek (Statik) Genel 2-0-1 Dinamik Kimya Tasarı 2-2-0 Teknik Geometri Resim Bilgisayar 1 2-0-1 Akışkanlar Mek. 1 Makine Mühendisliğine 2-0-0 Bilgisayar 2 Giriş Atatürk ilke Yabancı Dil ve ink.tarihi 4-0-0 (lngilizce) Türk Dili 4-0-0 Uzmanlık dersi-1 Yabancı Dil Uzmanlık (lngilizce) 2-0-0 proje dersi-1 Uzmanlık ------ Endüstri stajı-1 3.1. Anket Sonuçlarının Değerlendirilmesi T-U-L 3-2-0 2-2-0 2-0-1 2-2-0 3-0-1 3-0-0 2-0-0 1-2-0 2-0-1 Ankete katılan makine mühendislerinin büyük çoğunluğu, üniversitelerimizin tesisat derslerini ağırlı klı olarak okutan ısı proses, enerji ve termodinamik bölümlerinden 6 yıldan önce mezun olup halen iklimlendirme, soğutma, havalandırma sektöründe çalışmaktadır. Çoğunlukla 7. ve 8. yarıy ı lda opsiyonlara ayrılan makine mühendisleri, dört yıllık öğrenim sürelerince tesisat alanıyla okudukları iki dersin uzmanlaşmalarına kısmi etkisi olmasına rağmen, bunu tesisat sektöründe mühendislik için yeterli görmemektedirler. Kollara ayrılmanın büyük çoğun3. Yarıyı l 4. Yarıyı l Dersin adı T-U-L Dersin adı T-U-L Matematik 3 3-2-0 Matematik 4 3-2-0 Mukavemet 3-1-0 lsı 3-1-0 transferi Termodinamik 3-1-0 Malzeme 3-0-1 Bil Akışkanlar 3-0-1 Makine 3-0-1 Mekaniği 2 Elemanları-1 Technical 2-0-0 Technical 2-0-0 English-1 English-2 Bilgisayar Destekli 2-1-0 Uzmanlık 2-0-0 Mühendislik dersi-3 Çizimi Uzmanlık Uzmanlık dersi-2 3-1-0 proje 2-1-0 dersi-2 3-0-0 Uzmanlık 0-0-3 Lab-2 Uzmanlık End --------- ------ Stajı-2 lukla 5. yarıyılda olmasını isteyen makine mühendisleri, okudukları laboratuvar çeşitleri ve çalışma saatleri yetersiz olduğundan soğutma, iklimlendirme, sıhhi tesisat, ısıtma, güneş enerjisi, doğalgaz, yangın tesisatı gibi alanlarda teorik bilgi uygulama eksikliğ i ni belirtmekte ve tesisatla ilgili okutulan her dersin sonunda proje derslerinin okutul masını talep etmektedir. Endüstri stajlarının büyük çoğunlukla 2. yarıyılda başlamasını hatta akademik takvim ayarlanarak tüm yarıyıllarda da staj yapılmasını istemektedirler. Böylece eğitimle sektörün bir arada yaşanması, öğrencilerin eğitimlerine

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=