Tesisat Dergisi 129. Sayı (Eylül 2006)

"' Q Q N a >, w "' N ..... "iii ·e, CI) C .. /J) "iii ~ Mekanik tesisatta genel şartname/erimiz çok eskidir. 1970'/i yıllarda kısmen revize edilen bu şartnameler uluslararası standartlara uymadığı gibi malzeme tanımları, norm ve kodlar çok değişmiştir. gelişim içinde tartışılmakta, firmaların Ar-Ge çalışmaları uygulamaya konulmaktadır. Ülkemizde düne kadar sektörel tanımlara esas olan Bayınd ı rlık Bakanlığı Birim Fiyat Tarifleri kıymetini kaybetmiştir. Ayrıca TS belgesi de itibarını yitirmiştir. Önemli yapılarda cihaz ve malzeme tanımlarında Bayındırlık seridoprileri artık dikkate alınmamakta, her kalem için özel teknik şartname yazılmaktadır. Ancak bunda çok başarılı sayılmayız. Çünkü mekanik tesisatta genel şartnamelerimiz çok eskidir. 1970'Ii yıllarda kısmen revize edilen bu şartnameler uluslararası standartlara uymadığı gibi malzeme tanımları, norm ve kodlar çok değişmiştir. İncelendiğinde görüleceği üzere sıhhi tesisatta lavabo, hela taşı, evye, ayna, bateri ve aksesuarlar yeni teknolojide çok değişik olup, sıcak su üretici kazanlar, brülörler, baca tanımları , genleşme tankları, pompa sistemleri yeni ürünlerle çok farklı boyutlardadır. Artık hiç bir tesisatta mozaik lavabo, 60x40 ayna, demir konsol kullanılmadığı gibi, cihaz ve armatürler 1., 2. sınıf şeklinde ayrıma tabi tutulmamaktadır. Esas olan malzeme tanımları , dayanıklılık sınırları, uyulması zorunlu standartlar olup, bu anlamda sektörümüz temel ilkeler yönünden çok eksiktir. Halen kenetli kanal imal eden, şekli menfeze benzeyen ürünler üreten tecrid ve izolasyon koşul larına önem vermeyen bir ülke durumundayız. Hiçbir yatırımcı, tasarımcının malzeme ve cihaz tanımında marka belirlemesini istemez. Öyle bir tanım bekler ki, en iyisi, en ucuzu olsun ve kendi20 si istediğini seçebilsin. Tabii bu durum haksız bir rekabete yol açmakta, kaliteyi düşürmektedir. Özellikle üreticiler de bu anlamda pazarlamada çok etkendir. Aynı firmanın belirli markalarını n ürün gamındaki farklı tipleri hiç bir zaman değerlendirilmemekte, bu yetki tasarımcı ve müşavir firmalara verilmemektedir. Bu nedenle üretici firmalar eski modeller, değişik ürün tipleri ile siparişlerde fiyat düşümünü sağlamakta, doğru seçim ve tercihleri engellemektedir. Dolayısıyla yenilikleri takipte işveren adına yetkili müelliflerin, müşavirlerin, işvereni temsil eden mühendislerin yeni teknolojiyi takip edebilmeleri, karar verme yeteneklerinin olması gerekir. özellikle sistem seçimlerinde etkili faktörleri çok iyi değerlendirip sorumluluk almak şartıyla doğru kararlara erişilmelidir. Bir alışveriş merkezinin dükkan bölümlerinin fonksiyonunu, ihtiyaç programını, mutasavver kullanım koşullarını proje yöneticilerinin ve proje müelliflerinin çok iyi belirlemesi, alternatif çözümlerin üretilmesi gerekir. Kolay yollardan tercih edilen split, VRV, VAV, primer hava, tüm hava su kaynaklı ısı pompası yerine sistem çözümleri sağlıklı analiz edilip uygulama yapılmalıdır. Sonuç olarak, mimarlık ve mühendislikte uygulamaya dönük kararların sadece sanat, bilim ve teknolojiye uyumlu olmasının yetersiz olduğunun anlaşılması gerekir. Toplu yaşam koşulları, yasalar, deneyim ve yeteneğin yanı sıra sosyal etkinlikleri dikkate almak, uygun çözümleri bulmak yatırımcının güvenini sağlamak zorunludur. Bu anlamda; teknik sınırları aşarak, yenilikçi kararlara yönelik yaratıcı hizmetlere yönelmiş hizmette kalite öne çıkmı ştır. ► Mühendislikte Zorunlu Temel Bilgiler İlk ve orta eğilimde öğrenilmesi gereken temel bilgileri bugün üniversite mezunlarının dahi bilmediklerine şahit oluyoruz. Havadaki oksijen ve azot miktarını bilmeyenler çoğunlukta; ayrıca suyun kaynama, buharlaşma donma sıcaklıklarını hatırlamayan teknik İnsanoğlunun kitaptan ve kağıt üzerinden öğrendiklerini uygulamaya dönüştürmesi çok zor olmaktadır. Bu nedenle ilk öğretimden başlayarak çocuklara uygulamalı eğitim verilmesi gerekir. Özellikle renkler ve şekiller çocuklara çok şey öğretmektedir. elemanlara rastlıyoruz. Bu anlamda kulaktan duyma bilgi ile hizmet veren elemanlardan camianın arınma zamanı gelmiş bulunmaktadır. İnsanoğlunun kitaptan ve kağıt üzerinden öğrendiklerini uygulamaya dönüştürmesi çok zor olmaktad ır. Bu nedenle ilk öğretimden başlayarak çocuklara uygulamalı eğitim verilmesi gerekir. Özellikle renkler ve şekiller çocuklara çok şey öğretmektedir. Bir hayvanat bahçesinin, bir müzenin çocuklara aktardığ ı bilgi çok anlamlı sayılmalıdır. Bir akvaryumdaki irili ufaklı balıklar, timsahlar, su aygırları ziyaretçilere gerçek doğayı onlara tanıtır. Bir yumurtadan civciv çıkışını, bir atın tay doğuruşunu kaç kişi görmüştür bilemem. Benzer tarzda kimya ve fizik deneyleri ile gençlere genleşmeyi, ısınmayı kimyasal işlemlerde analiz ve sentezleri öğretmek gerekir. Pakistan'da Agahan ilkokulunda yerde yatarak eğitim gören renklerle haşır neşir olan bebekler ile; Honnover Hayvanat Bahçesi'nde duvara renkli tebeşirle arzuladıkları şekilleri çizen çocukları gördüğümde çok şaşırm ıştım . Daha önemlisi San Fransisco'da, Dislayland'da çocuklarımın şaşkınlığını hiç unutamıyorum . Amerika'da ilköğretimdeki çocukların itfaiye elemanları ile birlikte oyun ile ders karışık eğitim almaları, yangın halinde neler yapacaklarını, nasıl ko-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=