ı=, teknik bilgi f ;;:. "' fJ) 'iii ·e, Q) C iii en 'iii {!!. en az 1,5 katı olacak şekilde, yük kaybı küçük olan tiplerden seçilmelidir. t Emme haznesindeki yaprak, dal, çöp, balık, taş, bez, kağıt gibi yabancı maddelerin, pompa ta rafından emilerek dip klapesini tı kamasını önlemek için dip klapesinin altına bir süzgeç yerleştirmek gereklidir. Süzgeçte sıvının geçtiği kesitlerin net alanların toplamı emme borusu kesidi alanının 3 katı olmalıdır. Süzgeçten geçemeyecek büyüklükteki yabancı maddelerin süzgeci tıkamasını engellemek için dip klapesi ve süzgecin etrafını tamamen çevreleyecek şekilde büyük boyutta ızgara yerleştirilmelidir. lzgara deliklerindeki sıvı hızı 0,6 m/s'yi aşmamalıdır. t Geometrik basma yüksekliği büyük ve basma hattında çek-valf kullanılmayan tesisatlarda, ani enerji kesintisinde su darbesini önlemek için dip klapesi kullanılmamalıdır. t Emme hattında dip klapesi dışında vana veya çek-valf kullanılmamalıdır. Zorunluluk nedeniyle vana kullanılacak ise yersel yük kaybı küçük olan vana (sürgülü, küresel) seçilmeli, hava cebi oluşmasını önlemek için vana mili yatay veya volan aşağıya doğru olmak üzere düşey doğrultuda olmalıdır (Şekil 8). Emme borusunda tablalı tip gibi yük kaybı yüksek vanalar kullanılmamalı, pompa çalışırken emme vanası mutlaka tam açık olmalıdır. t Yatay eksenli norm pompalarda çark girişindeki akışın düzgün olabilmesi için dirsek emme flanşına doğrudan bağlanmamalı, dirsek ile emme flanşı arasında düz ve yatay bir boru bulunmalıdır (Şekil 9). Bu düz borunun uzunluğu, tesisatın uygun olmadığı koşullarda boru çapının 2 katından az olmama l ıdır. Keskin dirsek yerine eğrilik yarıçapı büyük dirsek kullanılmalı, akışı düzeltici etkisi nedeniyle redüksiyonlu dirsek tercih edilmelidir. t Çift emişli pompalarda, dirsek ile emme flanşı arasında minimum uzunlukta düz ve yatay bir boru konulamıyorsa, dirsek bağlantısı Şekil 10'da gösterildiği şekilde yapılmalıdır. Dirsek düzlemi mil eksenine dik olarak yerleştirilmelidir. Yatay milli çift emişli bir pompada dirsek yatay düzlemde bağlanırsa, dirsek çıkışında düzgün olmayan akıştan dolayı çarklardan birinin debi ve basıncı diğerine göre daha yüksek olacaktır. Bu ise, pom220 pada eksenel itme dengesinin bozulmasına ve yataklarda dalgalanan değişken bir eksenel yükün oluşmasına , gürültüye ve kavitasyona yol açar. t Emme hattında zorunlu olarak 2 veya daha çok 90° dönüşlü dirsek kullanılacak ise bu dirseklerin düzlemleri biribirine dik olmamalıdır (Şekil 11). Çünkü bu tür uygulamada birinci dirseğin yarattığı dönel akış ikinci dirsekte daha da artarak pompa girişinde şiddetli bir dönel ve çalkantı lı akışın oluşmasına, dolayısıyla çark kanatlarının giriş kenarlarında akışın cidardan ayrılmasına, gürültüye, kavitasyona neden olur. Bu tür ol umsuzlukları önlemek için arka arkaya yerleştirilen dirsekler aynı düzlemde ye rleştirilerek birinci dirseğin yarattığı dönel ve düzgün olmayan akış ikinci dirsekte düzeltilerek pompa girişinde daha düzgün bir akış sağlanır. t Emme hattında ani çap daralmasından kaçınma lı , redüksiyon kullanılmalıdır. Şekil 8. Emme /ıaıtıııda s iirg iilii vaııa yerleşıiri/111esi. Şekil 9. Poıııpa eın111e lıatııııda dirsek uygulaması. Doğru Eğrilik yarıçapı büyük dirsek Şekil 10. Çiji girişli poıııpa girişiııde dirsek. Şekil 11. Eııııııe lıatııııda zorunlu o/cırak 2 veya daha çok 90° döııiişfii dirsek kuflaııılınası ..
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=