Tesisat Dergisi 129. Sayı (Eylül 2006)

Merkezi ve bireysel sistemi oturttuktan sonra eksik ürünlerimizi tamamlamaya başladık. Şimdi güneş enerjisi panelleri yaptırıyoruz. Bundan sonra da hidrofor gelecek. Alüminyum radyatör ve havlupan üretimlerine girdik. Üretimde olmadı ğ ımız ürünlerle ilgili olarak da yan sanayiinin gelişmesi için çabalıyoruz. Ekibimiz çok iyi. Genciz, dinamiğiz ve işimizi çok seviyoruz. Yeni binamızdaki iki modern salonumuz ile birlikte gerek iç eğitimler, gerekse bayi ve servislere verdiğimiz eğitimleri artırdık. Her hafta aralıksız teorik ve pratik eğitim çalışmaları yapıyoruz. Küçük ev aletlerinde Zass'ı Almanya' da şirketiyle birlikte satın aldık. Ama holdinge devrettik. Bizim eskiden beri beyaz eşya ve küçük ev aletleri işine girmek gibi bir hayalimiz vardı. Sonra da Auer'i aldık. Şimdi ikisini de yapılandırmaya çalışıyoruz. Ama Airfel artık ısıtma ve soğutma konularında uzman, bu da hiçbir zaman değişmeyecek. Auer, klima ve kombinin yanı sıra beyaz eşya satacak. "Airfel'in Yatırımı 50 Milyon Doları Geçti" Doğalgaz ciddi manada büyüyen bir sektör. Sektörün en canlı dönemlerinde iyi para kazanan firmalar, işler biraz durulunca sektör değiştiriyorlar. Sektörün kaymağını yedikten sonra, çekilip başka sektörlerde çalışmalarını sürdürüyorlar. Türkiye'de iyi bir değerlendirme yapınca gerçekten başarıl ı 3-4 firma var. Şu anda Airfel'in yatırımı 50 milyon dolar mertebesini geçti. Biz ciromuz kadar yatırım yaptık ve bunu yapabilen çok az firma var. Biz sektöre güvendiğimiz için ve sektörde kalıcı olduğumuz için yatırımlar yaptık. Sektörde en büyük oyunculardan birisi olacağız ve onun için de ne gerekiyorsa yapacağız. Airfel sektörde iyi bir yere de geldi. Kısa sürede çok hızlı büyüyerek, büyük firmaları geride bıraktık. Biz sektörde varız, kalıcıyız, üç günlük firma değiliz. Hem bayiler, hem sektör, hem de nihai tüketicilerin karşı sına, "5 yı l sonra da bizi muhatap alacaksın ız" söylemiyle çıktık. Nihai tüketicinin tercih ettiği bireysel ürünlerde de mühendislik ve proje ürünlerinde de çok güçlüyüz. 3 bin projeciyle görüşüyoruz ve kimseyi ayırt etmiyoruz. 300 metrekarelik bir yerde kurulmuştuk. 128 Bugün showroomlarımız 300 metrekare ve gelişimimiz her geçen gün devam edecek. "Avrupa Ekonomi Hayatında Yaşanan Gelişmeler, Türkiye'nin Üretim Üssü Olmasını Sağladı" Bugün tesisat sektörü geneli itibariyle iyi durumda. Başarısız olanlar, finansman nedeniyle başarılı olamıyorlar. Tesisat sektörü krizlerden en az yara alarak çıkmasın ı biliyor. Tesisat sektörünün batması için, ülkenin de batması lazım. !sıtma sektörü pazarı 700-800 milyon dolar seviyelerinde ve her yıl yüzde 1520 büyüyor. Şehirlere doğalgazın gelmesi, eski kombilerde yaşanan yenileme girişimleri pazarı çok fazla etkiliyor. Kombi pazarı büyüyor, fiyatlar düşüyor. Fiyatların bu kadar düşmesi tabii hizmet kalitesini de düşürüyor. Kombi, hayati önem taşıyan bir cihaz. Bu nedenle kalitenin düşürülerek fiyatların azaltılması doğru değil. Kar edemezseniz Ar-Ge çal ışmaları yapamaz sektörü büyütemezsiniz. Avrupa ekonomi hayatında yaşanan gelişmeler Türkiye'nin üretim üssü olmasını sağladı. Türkiye'de gi rişimciler çok hızlı düşünüp çok hızlı karar veriyorlar. Avrupa'da bu durum böyle değil. Bize göre çok yavaşlar. Özellikle radyatörde Türkiye önemli bir üs haline geldi. Bu sefer de, firmalar ihracatta birbirlerini yemeye başladılar. Dünya bize odaklanmış durumda, çünkü ürün Avrupa'da yüzde 30-40 daha pahalı, firmaların birbirlerini yemesine gerek yok. İhraç edilen ürünlerin fiyatlarını düşürerek Türkiye'ye giren dövizi biz düşürdük; bunda hepimiz suçluyuz. Soğutma sektöründe de 500-600 milyon dolarlık bir pazar payı var. 200 milyon dolar seviyesinde de merkezi sistem pazarı mevcut. Kalan bölümü nihai tüketiciler kullan ıyor. Merkezi sistemlerde ehiller, değişken devirli sistemler, klima santralleri var ve bunlar mühendislik gerektiren ürünler. Kombiye, radyatöre yatırım yaptığımız kadar merkezi sisteme de yatırım yaptık. Chillerini taktığ ı mız bir otele radyatör de veriyoruz. Merkezi sistemdeki pazar payı hedefimiz yüzde 20 ve bu hedefe de ulaşıyoruz. Klima santrali pazarı ise 60 milyon dolarlık bir pazar. Yeni yatırım ımızla burada da söz sahibi olacağız. İhracat hedeflerimiz de büyük. Bu alanda da 25 milyon dolar seviyesine ulaşmayı hedefliyoruz. "Herkes Pahalı da Olsa Bireysel Sisteme Yöneliyor" İnsanların yaşam tarzları çok farklı. Birlikte yaşama kültürü gün geçtikçe değişiyo r. Bu merkezi sistem kültürünü de değiştiriyor. Herkes pahalı da olsa bireysel sisteme yöneliyor. Büyük kentlerde yaşanan bu değişim şimdilerde Anadolu kentlerinde de görülüyor. Merkezi sistemde bina komple ısınıyor. Bireysel sistemde herkes kendi evini ısıtıyor. Komşunuz evde yoksa iyi ısı nam ı yorsunuz. Öte yandan bireysel sistemde radyatör sayısı da fazla olmak zorunda. İyi ısınabilmek için yüksek kapasiteli kombiyi tercih etmek zorundası nız. Bugün söylemleriyle sektörü yönlendiren çeşitli markalar var. Bir dönem kaskad sistemi çok tutulmuştu. Şimdi de yoğuşmal ı teknolojisi bu durumda. Bizim satışları mızın yüzde 10'u yoğuşmalı teknolojiler üzerine. Kazanlarda ağırlı kl ı olarak yoğuşmal ı teknolojisi kullanıyoruz. Türkiye'de insanlar yoğuşmalının bedelini ödemeye hala hazır değil. Yoğuşmalının hiç değiştiri l meyeceği garantisini de kimse veremiyor. Ama firmalar bu konuda daha çok ticari davranıyorlar. İleride mutlaka daha farklı kombiler de çı kacaktır. if!l

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=