Tesisat Dergisi 129. Sayı (Eylül 2006)

"' o o N a >, w Airfel Genel Müdürü Hasan Önder: 11Girdiğiniz Sektörde Uzun Soluklu Bir Oyuncu Olmak Zorundasınız11 t ls,tma, soğutma ve havalandmna sektöründe 2001 yılmdan bu yana faaliyet gösteren Airfe/ 1 Pazarlama İthalat ve İhracat A.Ş'nin öyküsü, 1999 yılında başladı. Airfel bugün üç şirketi, dört üretim tesisi, Türkiye genelinde 350 satış ve 450 yetkili servis noktası, geniş ürün gamı ve deneyimli ekibiyle tüketiciye hizmet veriyor. Kısa sürede önemli işlere imza atarak büyük gelişme kaydeden şirketin misyonu ise; tüketicilere dünya standartlarında ürün ve hizmet sağlayarak, yüksek çevre bilinciyle birlikte Airfel markasını kalite ve güvenin sembolü yapmak. Sektörün öncü firmalarından biri haline gelen Airfel'in Genel Müdürü Hasan Önder ile, şirketin geçmişten günümüze gelişimi, stratejileri, vizyonu hakkında konuşarak, kendisinden kısa bir sektör değerlendirmesi aldık. l "Marmara Depremi Dönemindeki Faaliyetlerimiz Geleceğimizi Belirledi" 1999 yılında şirketimizi kurduğumuzda, sektör duayenlerini ziyaret ederek, projemizden bahsetmiş ve zor bir işe kalkıştığımız yorumlarıyla karşılaşmıştık. "4 senelik mühendis gelmiş fabrikalar kuracağım, ithalat yapacağım diyor" düşüncesiyle alaycı yaklaşımlar sergileyen bu kişiler, müstehzi bakışlarla sektörün kötü olduğunu, zamanın kötü olduğunu söylediler. Herkeste, bir iki sene içinde batarız düşüncesi vardı. Ne yazıktır ki, zaten Türkiye'de hiçbir zaman her şeyin iyiye gittiğ ini duymak mümkün olmadı. 1999 yılının Ağustos ayında şirketi kurmamızdan kısa bir süre sonra Marmara Depremi meydana geldi. Bu dönemde, deprem bölgesindeki bayilerinden faiziyle uzun vadede borçların ı tahsil eden şirketleri n aksine, bölgedeki bayilerimizin 400 milyar TL tutarındaki borçlarını sildik. Bizim o dönemde yaptıklarımız geleceğimizi belirledi diyebilirim. Birçok insanın duasını aldık. O dinamizmle 2000 yıl ına çok iyi başladık ve dört kat büyüdük. Zincir marketlerde split klima satışı ilk olarak bizimle başladı. "Markette klima satılır mı" denirken, bizim ile birlikte bir çığır açıldı ve herkes bunu yapar hale geldi. Bu çalışma bize zincir marketler kanalıyla dağıtım ağımızı 126 AJRFEL Genel Müdürü H (IS(ln Önder "1999 yılının Ağustos ayında şirketi kurmamızdan kısa bir süre sonra Marmara Depremi meydana geldi. Bu dönemde, deprem bölgesindeki bayilerinden faiziyle uzun vadede borçlarını tahsil eden şirketlerin aksine, bölgedeki bayilerimizin 400 milyar TL tutarındaki borçlarını sildik. Bizim o dönemde yaptıklarımız 1 geleceğimizi belirledi L diyebilirim." birdenbire rakiplerimizin seviyesine getirme imkanı tanıdı. Bu da bizim servis yapımızın güçlenmesini sağladı. Bir anda tüm illerde avantaj sağladık. Satış kanalımızdan önce servis kanal ımız oturdu. Hemen eğiti mlerimiz başladı. Diğer firmalar da bu şekilde çal ışmaya yönelince, bu kez farkl ı bir stratejiye geçerek, çoklu marka yönetimine yöneldik. Bizim 2 yıl öncesine kadar 11 markamız vardı. Çok ciddi. satışlar yapıyorduk. Bunun hemen arkas ı ndan 2004'te Sanko Holding'le birleştik. Holding bizi satın alınca beklentilerimiz ve vizyonumuz çok değişti. Artık ulaşamayacağımız hedef yoktu. 2001 'de radyatör, kombi, klima fabrikasını planlıyorduk, ama o kadar gücümüz yoktu. Sanayi kökenli bir grupla birleşere k ticarete değil üretime dönük bir ortakl ı k gerçekleşti rmiş olduk. Girdiği her sektörde ana üretici olan, 14 bin çalışanı bulunan bir firmayla ortaklık yapmak bize olağan üstü bir güç getirdi. Ticari anlamda ne kar getirecekse ona yönelirsiniz. Ancak, yatırım ve üretim uzun vadeli bir iştir. Yatırımın geri dönüşü zaten 8-1O yı l sürüyor. Girdiğiniz sektörde uzun soluklu bir oyuncu olmak zo ru ndasın ı z. Airfel'in rakiplerinden farkı da bu oldu. Biz 2001 yılında hemen klimayla ilgili montaj hattı fabrikası kurduk. Sektördeki birçok marka-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=