Tesisat Dergisi 128. Sayı (Ağustos 2006)

� oo ,.,, >, ·;;; ·a,·{! ; ! ; . ; 3. Avrupa şirketlerinin üçüncü ülkele deki yatırımları için ortamın düzelti r l mesi ve enerji kaynaklarının üretim ve ihracatının AB endüstrisine açıl ması. 4. Enerji ticaretinde ayrımcı olmayan geçiş koşullarının geliştirilmesi ve üçüncü şahısların boru hattı al sına erişiminin sağlanması. tyapı­ 5. Enerji altyapısının güvenliği kadar fiziksel ve çevresel güvenliğin de artırılması. 6. Biyoyakıtlar, düşük emisyon tekno lojisi gibi yenilenebilir enerjilerin lanımı ve dünya çapında enerji knu i l n hesaplı şekilde tüketilmesi ile enerji verimliliğinin desteklenmesi. 7. İlgili Kyoto Protokol mekanizmal nın yerine getirilmesi. arı8. Enerji ithalatının ürün ve ülke zında çeşitlendirilmesi. ba9. Nükleer silahların çoğalmasını ön leyen taahhütlere göre ve EURATOM anlaşma şartlarının göz önünde lundurulmasıyla, nükleer opsi b you ­ nu seçen devletlere karşı zenginle rilmiş uranyum tedariği ile ilgili ulu ştsi ­ lararası bir rejim yaratılması. 10.Stratejik rezerv stoklarının teşvik edilmesi ve ortak ülkelerle anl malı kuruluşların desteklenmeasş i. Bu aşamada, enerji güvenliğini iki ana yapıda düşünmek yararlı olacaktır: Faal Pazarlar İyi işleyen pazarlar güvenli ve karşıdur. Dünyaya esnek ve hassas enerji tedariği yaratırken, yatırım kararlarını kolaylaştırır, sarsıntıların etkisini aza tır ve hem üreticiler, hem de müşterile l r için güvenli ortam sunarlar. F zarlar boşlukta çalışamazla a r k ; a b t i plg a i, şeffaflık ve başlıca oyuncuların aktif katılımı kadar fiziksel ve yasal ya da ihtiyaç duyarlar. AB'nin orta a l k ty t aic p a ıret, geçiş ve çevresel kurallarla o turduğu genel denetim alanına kolu m şşularını da dahil etmesiyle kendi ene ji pazarını genişletmesi sayesinde b r u amaca ulaşılabilir. Daha genel olarak AB, açılan pazarlarda karşılıklılık ve ayrımcı olmama, rekabet, şeffaflık ve Halihazırda kararlaştırılmış olan ya da planlama sürecinin ileri bir aşamas da bulunan çok sayıda gaz projesi var ı d n ır (Kuzey Afrika, Ortadoğu, Hazar Bölgesi, Rusya ve Norveç). Bu projele landığı takdirde, yeni enerji k ro r ta id moa rl m arı ve AB'nin şimdiki tüketiminin önemli bir miktarını karşılayacak miktarlara ulaşan ithalat kapasitesi yaratacaktır. Buna ek olarak, sıvılaştırılmış doğalgaz (LNG) d poları ikmal güvenliğine özel bir katkeı da bulunmaktadır. Aynı zamanda Hazar Bölgesi ve Orta Asya'da AB'ye petro türecek olan başlıca uluslararası b l ogö ru hatlarının geliştirilmesi de hayati önem taşımaktadır. !anabilir enerji ikmalinin en iyi yolu- uygulamadan oluşan pazar kuralları50 na itibar gösterilmesini savunmalıdır. Siyasi söyleşiler ve ticaret, kalkınma, AB üyesi olmayan tüketici devletleri, dünya enerji pazarının onlar için çal şabileceğine ikna etmeliyiz. Eğe venliğe giden tek yolun ikili a r gü ı ­ n lardan geçtiği sonucuna varı l r ala ş r msa a, enerji sistemindeki bozulmal tış tehlikesi de büyüyecektir. arda arrekabet, araştırma ve çevre gibi to luluk politikalarından, finansal bağı p ş ­ lar ve kredilerde dahil olmak üzere tüm araçlar bu altyapı projelerinin tamam lanmasını hızlan lu şekilde kulla dnı ı rlm m a a klıdaımr. acına uyumSonu�Almak Bu analizler, AB'nin dış ilişkilere yöne Farklılaşma lik enerji politikasına sahip olmasının AB enerji güvenliği geçiş yollarında ol- önemini göstermektedir. Bu politika, tuduğu kadar, enerji kaynaklarında ve tarlı (tüm birlik politikaları, üye devlet- coğrafi çıkış noktalarında sağlanacak ler ve endüstri tarafından desteklenen), farklılaşma ile de geliştirilebilir. AB, ye- stratejik (enerjiyle ilgili güvenlik so- ni altyapı oluşturmakla beraber, AB için runlarının jeopolitik boyutlarının taönem taşıyan komşu ülkelerde bulu- mamıyla anlayarak) ve odaklanmış nan mevcut enerji altyapısının daha (Birliğin çıkarlarını ileriye götürmede iyiye taşınması ve bakımını da kolay- açıkça etkisi olan faaliyetlerinin ön- laştırmalıdır. celiğine göre) olmalıdır. Aynı zamanda

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=