<c: O, C oI) ,:ı :: ::ııı -.. 'iii yağın lisanslı bir firma tarafından ta şındığı "ulusal atık taş rinde taahhüt edilmel ı i m di a r. formu" üzeHer ne kadar atık yağ üreticisi için iş lemler karmaşık gelse de aslında atık yağı kategorilendirdikten sonra yapıla caklar oldukça kolaydır. Diyelim ki atık yağ üreticisi yağının 1. kategoriye gir diğini belirlemiş olsun. Bu durumda yapması gereken ilk iş mM üadnüBr laükğaünAl ı ğt ıık ÇYeövnreet iYmöiÇ n De e a v t r i i r m e e is v G i e B e O a ne r l ş kanlığı'ndan lisans almış atık yağ geri kazanım firmalarını araştırmaktır. Da ha sonra valilikten lisans almış bir ta şıyıcı firma ile anlaşmalıdır. 2005'de ilan edilen listeye göre aş malar atık yağı rejenerasyo a n ğ v ı e dyaakiraffirinasyon yöntemleriy tadırlar: le geri kazanmaktt DE ne gn gi ne GS aenr i . TKiacz. al tnh .ı mİ h rT. ePsaizs.l eLrt di .PŞetti. t Groül nÜdrüüznlGeırdi aSYanağ. TSica.naLtd. Şti. yi ve Tic. A.Ş. t AbakTicaretve Sanayi Adi Komandit t ŞŞtai.hinbey Denizcilik Petrol Ürünleri t SGa. Dn .. Sv.e GT ei cr. i LDt dö. nŞüt i . şebilir Atık Mad. İnş Ltd . . T Ş u t r i. . Tem. Nak. Taah. San.ve Tic. tt ÇGiünrk-aPneltaPr Keti mro.l MÜarüdn. SlearinO. Tt oi c. . İ Lntd. Ş t i . ş, Bo ya, Kimya San. ve Tic. Ltd. Şti. t Ares Madeni Yağlar ve Kurşun Ma t Amtualbleerri kSEannd. . TKicim. . San. Nak. ve Tic . t ÇLtedv. -ŞPtei. t Petrol Ürünleri Geri Dö nüşüm Gıda Nak. San. Tic. Ltd. Şti. t Uran Madeni Yağ ve Taşımacılık t SF -a8n O. Ti l pi ce. tAr o. Şl . Ürünleri San. Tic. Ltd. Şti. Aynı üretici yağını bir başka lisanslı ku ruluşa enerji elde etmek üzere verebi lir. Benzer işlemi il. kategori atık yağa sahip firmalarda yapmak zorundadır. 1. ve il. kategori atık yağların ilave yakıt olarak kullanmak üzere 2004 yılından itibaren lisans alan firmalar şunlardır: t Bolu Çimento Sanayi A.Ş. t AFakçbarinksaasıÇ) imento A.Ş. (Çanakkale t Akçansa Çimento A.Ş. (Büyükçek t SmeetcÇeimFeanbtorikSaasnı.)ve Tic.A.Ş. (Ankara ) 222 ISO 14000 Çevre Yönetim Sistemi Standartları Serisi 1. Kategori Atık Yağ Arsenik < 5 ppm Kadmiyum < 2 ppm Krom <10 ppm Klorür max 200 ppm Kursun < 100 ppm T P o C p B l ' a le m r Halojenler max 200 ppm max 10 oom Parlama Noktası min 38 ·c t Baştaş Çimento A.Ş (Ankara) t Konya Çimento A.Ş tt ÇÇiimmesantaÇimento San A.Ş. ş İzmir Çimento Fab. T.A.Ş. t ABa.Ştı.çim Batı Anadolu Çimento San. tt MB uarrsdai n ÇÇi mi meennt ot o FSaabnr.i kTa. As ı . ŞA. . Ş . t t M A a dana Çimento San. T.A.Ş. y mullbeiriMAa.lŞk.ara Birlik Süt ve Süt Ma- t Oysa Niğde Çimento San. Tic. A.Ş. t t K N a u r h s Ç Ç im im e e n n t t o o S S a a n n . . A T . i Ş c. . A.Ş. t Öztüre Kimtaş Kimyevi Kireç San. t v Ü e n Tic.A.Ş. ye Çimento San. A.Ş. Her ne kadar atık yağ üreticisinin yap ması gerekenleri açıklamış olsak da, aslında atık yağı geri kazanan ya da ila ve yakıt olarak kullanan firmalar üze Brinudteü rdfeirmdai klak ar ttleekndoulroujil m a s ı g e r e k i r. y meli ve atık yağı ekonomi iyseü rkeakzl iainz ldeıracak en etkin yöntemi belirlemelidir. Ayrıca bu yöntemin uygulanmasıyla elde edilen ürünün Enerji ve Tabii Kay naklar Bakanlığı Petrol İşleri Genel Mü dürlüğü tarafından onaylanması da gerekmektedir. Avrupa, atık yağ yönetimi ile 1975' te tanışmış olduğu için, günümüze kadar uzanan kayıtlara bakarak hangi yönte m in başarıya ulaştığını incelemek mümkündür. Yapılan son araş ra göre Avrupa Birliği'ne üye t ü ır l m ke a le la r, atık yağlarını geri kazanmaktan çok ilave yakıt olarak endüstrilerde kullan mayı tercih etmektedir. Her ne kadar 1987 yılında güçlendirilen atık yağ di u rektifi, geri kazanıma öncelik verse de ygulamalarda bunun etkisi görülme miştir. Atık yağların toplanması konu sunda da sıkıntı çeken üye ülkelerden İngiltere, atık yağının %86'sını toplaya rak birinciliği elinde tutarken Yunanismil.aKxa5tepgpomri Atık Yağ 111. Kategori Atık Yağ > 5 ppm max 2 ppm > 2 ppm max 10 ppm > 10 ppm max 2000 ppm > 2000 ppm max 100 ppm > 100 ppm max 2000 ppm > 2000 ppm max 50 oom > 50 oom min 38 ·c - tan %37 ile son sırada yer almış giltere atık yağ toplama konus t u ır n . d İn a başı çekerken maalesef bu y griekrai zanılması söz konusu o a lğdl au rğı un ngdea ye düşmektedir. Çünkü atık yağların yaklaşık %86'sı ilave yakıt olarak kullanılmaktadır. Atık yağların geri kazanılmasında en baş rılı olan ülke ise İtalya'dır. İtalya, atık ya ağ ila ın v ı e n %55'ini geri kazanırken %18'ini yakıt olarak kullanmaktadır. Temennimiz, ülkemizde 2004 yılında yürürlüğe girmiş olan atık yağ yönet meliğinin atık yağ üreticileri tarafından uy hegmublaunümreatsicıilevrei hgeemretakli mercilerin şıyıcı kurulu ları hem de geri kazanım tesislerinş i en iyi şekilde denetlemesidir. Çünkü denetimi olmayan bir uygulama hiçbir zaman başarıya ulaşamayacaktır. İlgili Fuarlar: 1. Energy froın waste-Preparing far ıhe fiıture, 5-6 Eylül 2006, Londra, İngiltere. (hllp :/lwww.ciwııı . co. ıık/pıııa/23 49) 2. The recycling and waste ıııanageınent'2006, 12-14 Eylül 2006, Birıninghaııı, lngilıere. (http://www.rwıııexhibition.coııı) 3. World recycling forum, 1 4 - 1 7 Kasım 2006, Shanghai, Çin. (http:// w ıv w. - ı c ııı . c h I i n de x worldrecycling06.htııı) 4. Waste /o energy, 9-10 Mayıs 2007. Almanya. (http://www. wte-expo.coııı) İlgili Web Adresleri: 1. TC. Çevre ve Orman Bakanlığı (http:/ www.cevreorıııan.gov.tr) 2. PETDER, Petrol Sanayi Derneği (http://www.petdeı:org.tr) 3. Resmi Gazete (http://rega.basbakanlik.gov.tr) 4. Avrupa Komisyonu, Çevre Alt Başlığı (http://ec.eııropa. eulenvironıııent/wastel oil_index.htııı) [t!]
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=