� o �i •• •• •• GORUNUM ► Kamu Hizmetlerinde Eşgüdüm Üniter bir devlet olarak merkezi bir yönetim sistemimiz olmasına karşın; yürütme organlarını temsil eden kamu yatırımlarında bir eşgüdüm bulunmamaktadır. Özellikle karşılaşılan sorunlara etken faktörler çoğaldıkça, yetki ve görev ayrımı nedeniyle uygulamada farklılıklar ortaya çıkmakta, yasa yönetmelik ve kararnamelerde ikilemler bulunmaktadır. Enerji, çevre, sağlık ve zorunlu standartların hazırlanarak yürürlüğe konulmasında, görev farklılıkları nedeniyle yetkiler bakanlıklar arası paylaşılmış, hizmetler birbirinden kopuk üretilmiş, yasa ve yönetmelikler arası çelişkiler doğmuştur. Her ne kadar; bu uygulamada anayasal kurumların, sivil toplum kuruluşlarının katkıları sağlanmış deniliyorsa da gerçek uzmanlık girdilerinin dikkate alınamadığı hemen görülebilir. AB hazırlık döneminin tarama çalışmalarında açıkça ortaya çıkacak olan bu sorunların, siyasi otoriteye bağlı bağımsız uzmanlardan oluşan danışma kurulları kararlarıyla çözümü gerekir. Aksi takdirde yeni ihale kanunu, enerji yasası, çevre etkinlikleri, deprem, yangın yönetmeliği uygulamalarında karşılaşılan sorunlar her konuda devasa boyutlarla karşımıza çıkacaktır. Türkiye, yürütme organlarında inanılmaz bir bürokrasiye boğulmuştur. En basit sorunların çözümüne yönelik uy18 Celal OKUTAN gulamalar, toplumu oluşturan kesimlere göre farklı uygulanmaktadır. imar yasalarının, kamu ve özel sektöre farklı uygulanması, zorunlu standartlarda silahlı kuvvetlerin kendine özgü farklı uygulamaları, bunun örnekleri sayılabilir. Dokunulmazlık, ayrıcalık, öncelik gibi nedenlerle toplu yaşam kurallarında yaratılan boşluklar bu sorunların temel nedeni sayılmalıdır. Bu ülkede kırmızı, yeşil, lacivert ve gri kuruluşlarının etkileri ile vatandaşlara farklı uygulanmaktadır. Yılda belirli bir dövizgetiren ihracatçı çıkış vergisi ödemezken, fikir ve hizmet satan kuruluşlar vergiye tabi tutulmaktadır. Ayrıca beyin gücü ile hizmet veren hizmet sektörü her türlü teşvik ve devlet desteğinden yoksun sayılabilir. Nüfus kağıdı ve pasaport için yetkililerin vatandaşı bizzat görmesini doğal ve yerinde bulsak dahi, savcılıktan alıpasaport; diplomatlara, kamu görevli- nacak adli sicil belgesi, doğalgaz ve lerine, vatandaşa ve vazifeli kişilere, onların konum ve durumuna göre verilmekte, kendilerinden yurt dışı çıkış harcı ve vize şartı değişik tarzda istenmektedir. Demokrasilerde adil sayılmayan yurtdışı çıkış harcı, sivil toplum Türkiye, yürütme organlarında inanılmaz bir bürokrasiye boğulmuştur. En basit sorunların çözümüne yönelik uygulamalar, toplumu oluşturan kesimlere göre farklı uygulanmaktadır. İmar yasalarının, kamu ve özel sektöre farklı uygulanması, zorunlu standartlarda silahlı kuvvetlerin kendine özgü / arklı uygulamaları, ' bunun örnekleri sayılabilir. su aboneliği ile benzeri sıradan işlemler için kamu kuruluşlarının vatandaşın kendisinin müracaat şartını araması anlaşılır gibi değildir. Ayrıca vatandaşa karşı duyulan bu güvensizlik, etkin bir aracı veya eş-dost devreye girdiğinde kolayca ortadan kalkmaktadır. Bu nedenle yalan söylemek, kandırmak doğal niteliklerimiz haline gelmiş, yalan beyan suç sınıfından çıkarılmış bulunmaktadır. Yıllar önce Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı'nın baca gazı kontrol ekiplerinin matbu kontrol tutanaklarında görüleceği, üzere her şeyi ile mükemmel bulunan bir inceleme tutanağının son cümlesinde 'iki hafta sonra gelindiğinde aynı hatalar giderilmemiş ise ....... sayılı yasa gereği işlem yapılacaktır' ikazı devletin vatandaşa olan güvensizliğin kanıtı sayılabilir. Gereksiz bürokrasi ve fuzuli evraklarla kaybedilen zaman ve emeğin kayıpları inanılmaz boyutlara erişmiştir. Bir evrak üzerindeki on yetki imzası ve her imza için formalite icabı 'git-gel'ler; eşgüdüm noksanlarımızı gösterir.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=