Tesisat Dergisi 127. Sayı (Temmuz 2006)

<O o o N N ::ı EE -� ,-... N "' "' mr aaf ılnadr a1 n9 5y0a' Iki ıyt ı lpl ai lrl de ar inn i ns oun zr aa yN Au ySgAu ltaa ­ mm aı şl avreı nydaak ıkt upl lial l en rı ilnmi na sdıi ği çeirn ebk ai pşml aat ınl ­ l1a9r 6a 0e' 1n1 tyeıgl lraarsdyao nGue nilee ryaal yEgl eı ncl at rşi cm, ı Gş teı r . pmiliinniivüerAetpmoillşotiur.zay araçları için ilk yakıt Şekil 2'de üretilen ilk y1 9a 7k ı0t ' I ip yi llı lel ar ri ndda eyna şbai rni agnöpr üeltmr oel kktrei zdi inr . db aeğn ı smol nı lrı ğaı ndıü anzyaalnt mı nahkaimçinpeatrraollae roı nldaan yl ı şa mk ı at lpairl i ytoe ğk nu on ll oa jşi smi ı şk toı rn. uGs uünndüamküi zçdae g dar e u t l a y a n a m k y a ı o t l a ğ p r i u l ı l n e i l ç r u i i n k n i t n a a f r v a a e r ş k tl h ı ı r ü a m k la ü a n m la la e r r tl g d e a i r d i k n e i r u d e y e k dk ue rsut el uğşi itlaer açfoı nk dsaany ısdüar dt iücraürli mfier kmt ae dvi re. Yakıt Pilinin Avantajları ö bG l ir ü ç g ü n e d ü l m e e c ü a e z r k t d m t e e a t e s ü n ı k , e e f r n o ji m s i i h le t yi o y a l a a k c s ıt ı ı l l n ı a ğ ı r n ı ı n v ö e y n ç a e e k m v ın l ­ i d rn e a u k ğ k l u i a r l r i t l ı e i n ğ h ı i n d n i ai t n r na c e y a d ı n ş e l ın ı n l a a iy r g l e üir z i y lm e e r n i i ş n i t d i e r e . n Y e oa r l j k u i ı ş k t t a pu y i r l­­ leri; t Yelüekkstreikkseelnveerjriimvei)r,imleri (% 35-55 t (KYoaj ke ınt epr i al l seyr ionnd eo lma inkat ğa rı ı syaağklı at mp ial il nai rnı tgüerrüçneek l ebşamğ leı k toel avrea kb öı ys lı e üc er eyt ai mk ıit pd ie lki naddeanr eçldı kemeadkilteandtıor p) , lam verim % 8 0 ' e tfiaczalrai şki rak temtl ea r ed, edğoel ar ysı saı yğllaa üy al kceayke ev ne mm iezv cb ui l te şs eenklteörri ng ünceü yo ll ed uyğaupnaab idl eaci re ğb ii r araştırma gerçekleştirdik. yÇaokkı t ypoi lğl eurni i bç ii rn akrrai tşi kt ı rbmi l ea şseon nl er ar i sn ı n db ia ps io, lealre pk tlraokkaa, t aml iezmö rbvr ae nmeel me kbt rroa tn üonl idt eu ­ s m ğ a u a ğ n s l u a ı ny v ı a e n c a b ü ğ u lk n ın e l ı a m g rı i ö n z r ed ü ü r c e k i t . d im d B i l u e br b i ir n il i e n k ş ae y z n a a l p e n ı r l ç ­ idçei nn, öç en şc iet llii kal ne akl iez nl edri yyaappt aı kb. iBl dui knl eu rni ms oi z e nka l u e r c k a u t r r n o vd t e a ü r d n di i a k te . bs ii pvoel akrapt al al i zk aö ,r mü r ee mt mber ay ne DP reomj ei rnDi nö ki ük imn cdi ea dş aahmi l aosl dı nua. ÇAüy ngkaüz Avye l s g e ı a r , z i D n y i e n a m k ü i ıt r r De p t ö il im i k n ü d iy m e le h i si i e d lg r i o y l a e je k n n ıt m k p e u i s l l l i i a bn n i ı l e l ş m d e e a n­ - 42 Şekil 2. 1960'/ı yıllarda üretilen ilkyakıt pillerinden biri. t oÇlemvar me avlea r ıg ü( Yr üalkt üı t ok li ral ri lai ğk i ns ea f nhei ddreon jeemniskyuollnaunılsdıfığırdınıdr)a, ise zararlı gaz tt HMaordeükleetrli opl ma raçlaa riıç, e r m e m el e r i , t oYlamkaıtlavreı yveerleşim esnekliğine sahip t çKoeks i sn tai sy iızd ag üaçv as natğalja ys au bniml maeklteardi ıgr . i b i nBi uy l eç a" Il. ı şAmş aa my aa bKaoşnlsaodrısği yı mu mı z"daak, ayt aı l kdıı t. pd ielinb iflaezşleansl eı nr iın, imn aalği yı rel ıtkççea d%e 8%0 -6855''iinn ­ den fazlasını ülkeye kazandıracaktık. pGl ea lkdai ğdiemdiizğ i mn oi zk tbail ei tşi ebnalrei yr il ek ;e nbdi pi ot el ak r l vn e o e r l i no te i j im k y n a iz i p k l t e ı ö k ü , z r e d e l ü t li e n k r y l e e a k r d i p n a i e k ir k f e a o ş r r ş d m ı e l a a ğ n ş e s t r ı l tr e e d r s i ı n k t i . n eB ş i u n d n e b u ğ u n e p r s, o l a hn a k u a tt c l a a u r bn d a iç z a in ı , l a te r h ı k n e n d d i a k e n f ö l e çz n o e e k ll n i d k l l e a e r h r l i a e ikyoi r oo lzdyuoğn u ön uz egl l öi krl ed rüi kş. u Maun kdaav eh me deet f lvee bn ue ndl ee rği e kr laerrşi nı l ı çy oo kr . dHaahtat ay üb kaszeı lka roı nl ddua ğe uş nd ue ğsearpl et ar id ıi lke. Bk eanr şzı el ar şşt eı rkı li ladbei l tei cc aerki öt izl me lilşi k loelradne be ul e kkt ar ot ak al i tzaöl ri zl eörri nv ek uül rl ae ­ y n a ıl p d t ı ı ğ k. ı membran elektrot üniteleri Yakıt Pillerinin Çalışma Prensibi Ye laekkıttr opliiltit et ne moel ul şoulra. r Ya ka kaı tn opitl,l ekrai t kout l lvae nPıill ia(nA Ye lPe )k, t Fr oolsi tf ot ür irküAnsei tgYöarkeı;t APli lki a( Fl i AYYaPk )ı t, KE ar gt ıi mO ki şs i tKl i aYrabkoı tn Pa itli Y( KaOk ıYt PP)i lvi e( EPoKlYi mPe) r, o aE l l le ı m n k m a tr k o a l k i ü t t za M e d e r ır m e . b D b r o a a ğ ş n l l r ı ı u c Yd a a a k n bı t e M P ş e i li g t a ( r P n u E o p l M t a YY a e P k l ) e ı ) t h bP i ü i d li y r ( ü ü D r k l M ü ö lY Y ç P ü a ) d k v e ıt e P P D E il o i M ğ ( Y D ru P S d ' B n a Y e n P b S ) e o n i d s z y e e u y y m e a n p B ıo t s a r ı ­, pşıilni atbüirllier ruidyigr.ulamalar için önemli yakıt Y" Paok lı ti mp iel ir şEe lme sk it yr oe l ipt r oMj eesmi bk ar apnslaı mYı an dk ıat yPai l lkeı rt i "pki l ol enrui nsiunn dç aı k ıçşa lgı şüı lçml earki nt ai nd ı ri h. tPi yEaMç b dm i u l a i y r u i o ş la l l m e n m a gi s ü ı g , ç e ö mr z e e i k k l t l t i i a k re r le ı n n a h a ı g zra l ö ı ç r e d u e ay v y g r a e u r y l l a e a m n a a a llpai lrlı e vr ien ek üöçnüekmul iy gauvlaanmt aa jl asr ad ğa l ab mu aykatkaı ­t d5 ı0r 0. Çk Wı k ı şa r ga sü ıçnlde ar i dgeeğni eş lml i kelket e5d0i r . WP Ei lMe yakıt pilinin çalışma prensibi Şekil 3'te gösterilmektedir. Şy aekkı it l ( h3 i' dt er onj edne vge öy raü hl di dürğoüj e gn ci bei zaennogdi na j gg e a e n z n v m k e a e y r a r ı ş e h ı a a m k vı s a ) i , y ) k o b a e n t s l o a l d e rı n a , i rk o . a k A t s o n it t o l t e t a t y a i i s c y e i ü ( k i o n s k d e s i l r t i ­­ ge leenkmt reo kri emaykas si yaol n rl ae raı k gs ieyroç ne lkal er şsi ro. nBuu- "Bipolar Plakalar, Yakıt Piline Mukavemet Sağlıyor" Yr aank ı te pl ei lki nt rdoet büi npiot leal re pr i lnadkea nv eo lmu şemmubş çc ao kuslaayşımd aa kh üi çcirne, vmaor . di sütleedr i ğk ianpi za saimt eay i an yu an rdl ıay okr us lul an un zm. aÖk r ni çei nğ i nb, i rckeapç t he ül ecf roe yi çei nt i yçoorkk e sn a, yoı dt oam( o5 b0 i-l6d0e kkWu l l) a nh mü carne ıyzi l yv a a e y n ı a s ğ ı y y ı a r l l a n ık a h a ü g r c t e ı r y t e o ir r m s . a eynıiszı gaer trteı kkçi yao rh.a cDiom gYearkçı te kpliel i şn idyeo re. Yl eakkt rı to pk ii lmi nyea ys aa lk ı bt ivr eool aky s( hi tal ev yai)cgi aozl laarraı nkı hbiedsrloi yj eo nrs uvneu zo.k Ys iaj ek ınt pp irloi t oa nn ov de uenl eak tur ol anlşaarnı n ah iadyrroı ljıeyno r .gParzoı , tdoı şn dmeevmr eb rüaznedr ai nnd egne çaenrok tet an n e lkeakt tor do an gs ue nç iuyzo.r . ÇBouk s sı raaydıad ae l eh kü tcr ri ke eol dl deueğdui ny odr� �

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=