"' o o N C ~ ·;:; .. :ı:: ·;;; ·e ., C 1iİ "' ·;;; ~ Eğer ilk analizler sonrasında olumsuz koşullar ile karşılaşılırısa, alınacak tedbirler ile inşaat aşamasına geçmeden güvenli bir havaland ırma sistemi oluşturulabil ir. Bu amaçla; - Daha güçlü jetfan seçimi, Sıcaklık Görüş mesafesi (K) (m) 13.8 MW, 1.9 m/s 382 100.0 372 63.1 362 39.8 352 25.1 342 15.8 332 10.0 322 6.3 312 4.0 302 2.5 292 1.6 282 1.0 1 '' ~ ;77. Göriiş mesafesi ve duman yoğunluğu. Toplam basınç - Daha fazla sayıda jetfan kullanımı , -Mimari projede değişiklik, - Fanların farklı kombinasyonlarda çalıştırılması gibi çözümler geliştirilebilir. Bu çözümlerin en kolayı ise daha güçlü bir fan kullanmaktır. Bu şekilde yapılan bir değişiklik, oluşturulan HAD modelini de değiştirmeyeceği için fazladan bir modelleme yükü getirmez. Aşağıdaki fan eğrileri grafiğinden görüldüğü gibi, debisi daha yüksek bir fan ile istenilen tünel içi sıcaklık ve hız profili aralığında değerler elde edilebilir. Eğer fanları güçlendirmek yetmez ise o zaman fan sayısının artırılması ya da daha radikal bir önlem olan mimari projenin değiştirilmesi düşünü lebilir. 4.Analizlerin Doğruluğu Yapılan analizlerin doğruluğu- ve hassasiyeti tamamen kullanıcının girdilerine, kullanilan modellere, yapılan yaklaşımlara ve çözücünün gücüne bağlı olarak değişir. Kullanıcının yanlış parameterler ya da fiziksel modeller ile yaptığ ı analiz, gerçek değerlerden çok uzak olabilir. İdeal olarak, oluşturulan HAD modellerinin en az bir tanesi deneysel sonuçlar ile doğrulanmalıdır. Elde deneysel veri yoksa, daha önceden yapılmış deneyler için doğrulama yapılabilir. Fan :ıı odası ,1 , r Şekil 7. Sayısal sonuçların (üstte) deneysel soııuçlar ile karşılaştırılması. 78 Bir doğrulama çalışmasi FLUENT firmasından Dr. Walter Schwarz tarafı ndan "Memorial Tunnel Fire Ventilation Test Program" çerçevisinde yapılan deneylerin simülasyonu ile gerçekleştirilmiştir. Aşağ ıdaki resimde, tünelde 50 MW'lik bir yangının oluşturuldugu hacimsel bölge gösteri lmiştir. Bu bölge içerisinde oluşan ısı terimi, oksijen tüketim miktarı ve duman oluşum miktarı sınır koşulu olarak tanımlanmıştır. Yangın analizi, zamana bağlı olarak çözülmüş ve belirli aralıklarda oluşan hız profilleri ve sıcaklık dağılımları deneysel verilerle karşılaştırılmıştır. Oluşturulan HAD modellerinin deney sonuçla rı ile örtüştüğü gözlenmiştir. Aşağıdaki resimde, yangının başlamasından 180 saniye sonra sıcaklık ve hız dağılımı FLUENT'den alınan sonuçlar ile karşılaştırılmıştır. 5. Sonu~ Üç boyutlu Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği metodları, tünel havalandırma sistemlerinin, yangın gibi kaza senaryolarının oluşması durumunda nasıl çalışacağı ve sıkıntılı çalışan bölgelerin tespitinde ve iyileştirilmesinde kullanılabilir. Detaylı modelleme olanağı, akış denklemlerini en doğru şekilde çözmesi ve deneysel çal ı şmalara göre ucuz olması gibi avantajları sayesinde daha geniş bir kullanım alanı bulmaktadır. Kayııaklar---------- 1. FLUENT v6.2 User's Guide, 2005 (wwwjluent. coın). 2. Dr. Walter Sc/ıwarz, CFD Validation far Veııtilatioıı Systeıns witlı Stroııg Boıı-yaııcy, lssues ofCFD Applicatioııs in Tuııııels, ASHRAE Wiııter Meeting, 2000. 3. Fatlıi Tarada, Fire Hazcırd Calcu-latioııs in Tuııııels Using CFD. 4. Dı: Marco Bette/ini, CFD far Tııııııel Safety, FLUENT Users Groııp Meetiııg, 2001. 5. Zitron Fan Ccıtalogııe. itJ
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=