Tesisat Dergisi 126. Sayı (Haziran 2006)

CD N ... >, "' il) Ll 2006 tarihinde yapılacak 'Yeni Yangın Yönetmeliği Bilgilendirme' seminerine katılma koşulu ile yangın tesisat mühendis yetki belgesi alabilecekleri duyurusu yap ılmı ştır. Bahse konu yönetmeliğin birinci bölüm genel hükümler madde 5'te yer alan görev, yetki ve sorumluluklar incelendiği takdirde; "Yeni yapı üretiminde veya mevcut binalardan proje değişikliği gerektiren esaslı onarım ve tadilat projelerinde, binanın özelliklerine göre yönetmelikte öngörülen hususlara ait şartlar uygulanır. Projeler, diğer yasal düzenlemeler yanında, yangın güvenliği açısından bu yönetmelikte öngörülen şartlara uygun değilse, binaya yapı ruhsatı verilmez. Yeni yapılan ya da proje tadilatıyla kullanım amacı değiştirilen yapılarda bu yönetmelikte öngörülen esaslara göre imalat yapılmadığının tespiti halinde bu eksiklikler giderilinceye kadar binaya yapı kullanma izin belgesi ve/veya çalışma ruhsatı verilmez. Bu yönetmelik hükümlerinin uygulanmasından, yatırımcı kuruluş, mal sahipleri, işveren temsilcileri, tasarım ekibi, mimar ve mühendisler, uygulayıcı yükleniciler, imalatçılar görevli ve sorumludurlar. Ayrıca, yapı üretiminde ve kullanımında yer alan müşavir, danışman, proje kontrol, yapı denetim ve işletme yetkilileri sorumludurlar. Binaların yangın söndürme, algılama ve tahliye projeleri tesisat projelerinden ayrı olarak hazırlanır. Projeler, belediye ve mücavir alan sınırları içerisinde belediyeler, dışında valilikler tarafından onaylanmak şartıyla uygulanır. Yapı üretiminde yer alan mal sahipleri, işveren temsilcileri, tasarım ekibi, mimarve mühendisler, yapı denetim kuruluşları, müteahhitler, imalatçılar ve danışmanlar, bu yönetmelik hükümlerine uyulmaması nedeniyle oluşan yangın hasarlarından kusurları oranında sorumlu tutulurlar. Yapı ruhsatı vermeye yetkili merci; yangın söndürme, algılama ve tahliye projelerinin bu yönetmelik hükümlerine uygun olup olmadığını denetlemek zorundadır. 20 Mekanik tesisat mühendisliği hizmetleri yeniden değerlendirilmeli, hizmetin değişim ve gelişimi dikkate alınmalıdır. Bir yapının mekanik tesisat proje hizmetinin ayrıntıları tanımlanmadan mimarinin %50'si şeklinde tanımlamak, günün şartlarında birçok yanlışlıklara neden olmaktadır. Sigorta şirketleri, yangına karşı sigorta ettirme talebi aldıkları bina, tesis ve işletmelerde, bu yönetmelik hükümlerine uyulup uyulmadığını kontrol etmek zorundadır. Yangın güvenliği sistemlerinin teşvik edilmesi için, kamu kuruluşlarınca proje onay hizmetlerinden hiçbir şekilde vize, harç ve benzeri ücret tahsil edilmez." hükümlerini içerdiği görülür. Bu anlamda, mal sahipleri, işveren temsilcileri, tasarım ekibi, mimar ve mühendisler uygulayıcı yükleniciler, imalatçılar görevli ve sorumlu olmakta, ayrıca üretimde ve kullanımda yer alan müşavir, danışman, proje kontrol, yapı denetim ve işletme yetkilileri, sigorta şi rketleri sorumluluk yüklenmektedirler. Diğer taraftan Aralık 2005 tarihinde Binaların Yangından Korunması Hakkında 26.07.2002 gün 24827 sayılı Yönetmeliklerde Değişiklik Yapılmasına dair Yönetmelik Taslağı hazırlanmış olup, halen Bayındırlık ve İskan Bakanlığı Yetkili Komisyonları tarafından incelenmekte olan taslak kesinleşmemiş ve uygulamaya dönüşmemiştir. Ancak bu taslakta da görev, yetki ve sorumluluk değişmemiş sadece ayrıntılara inilerek hizmet tanımları yapılmıştır. Her iki yönetmeliğ in yürürlükteki veya taslak yönetmelik esasları incelendiğinde madde 5'te tanımlanan görev, yetki ve sorumluluk kapsamında bir yangın tesisat uzmanlığı tanımı olmadığı aksine yatırımcı kuruluşların, mal sahiplerinin, işveren temsilcilerinin, tasarım ekibinin, mimar ve mühendislerin, uygulayıcı yükleniciler, imalatçılar, üretimde ve kullanımda yer alan müşavir, danışman, proje kontrol yapı denetim işletme sistemlerinde görevli bütün makina mühendisleri meslektaşlarımızın sorumlu tutulduğu, bu nedenle konuda yetkili tüm kişilerin uzman olmaları gerektiği anlaşılı r. Bu durumda meslek odamızın sadece tasarımc ılar için öngördüğü uzmanlık belgesini bu alanda çalışacak bütün teknik elemanlar için verebilmesi, bu belgenin garanti sorumluluğunu odamızın yüklenmesi gerekir. Konu meslek odamızın görev ve yetkileri çerçevesinde incelendiğinde, mesleğin gelişimini sağlamak disipline etmek yönünden tasarımcılara verilen uzmanlık yetki belgesinin mesleki çıkar bakımından yararlı olacağı düşüncesindeyiz. Nitekim yangın projelerinin yangın söndürme algılama ve tahliye projeleri olarak tasarım ekibi tarafından ayrı ayrı çizilmesi gerektiğinden bu hizmetin bedelinin doğalgaz, asansör, çevre etkinlikleri projelerindeki gibi ayrı ayrı belirlenmesi hizmetin mekanik tesisat projeleri kapsamında düşünülmemesi, TS825 ısı yalı tım projesi gibi mekanik tesisat tasarımcıla rına zorunlu olmadığı konularda ayrı bir yük getirmemesi gerekir. Kaldı ki yangın güvenliği uzmanlığı bu alanda çok geniş kapsamlı bir sorumluluk olup, aktif söndürmenin yanı sıra elektrik, elektronik, gemi inşa, mimar-inşaat mühendisleri ile kimya mühendisleri bu konuda uzman olabilir, profesyonelce hizmet verebilirler. Bu anlamda Yapı Tasarım Hizmetleri'ni klasik anlamda mimar, statikçi, mekanik ve elektrik proje hizmetleri olarak ele almak yerine; mimari, dekorasyon, statik, alt yapı , dekoratif aydı nlatma, kuvvetli ve zayıf akım, HVAC 'ısıtma, havalandırma, klima' Plumbing 'borulama, pompaj' Sanitary 'sıhhi tesisat', yangın, otomatik kontrol ve özel tesisat sistemleriyle ayrılıp, tasarımlar uzmanlaşmış sorumlular tarafından yapılması doğrultusunda yönlendirilmelidir. Bu çerçevede mekanik tesisat mühendisliğ i hizmetleri yeniden değerlendirilmeli, hizmetin değişim ve gelişimi

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=