Tesisat Dergisi 125. Sayı (Mayıs 2006)

ruluşları ile soru man onlarla tersnladrüı şoel na nb, i rz ai mk t aidnarzıan, AküBr'tyesogririş süreci, ABD ikili ilişkileri, unu gibi konuların içinde, seçimlerde iktidara geçmesi çok zor olacak, ülke tekrar koalisyon d mine dönüşecektir. Ayrıca hızla dü ö ş n e e n enflasyonun yanı sıra, değer kazanan T rı ü n rdkaLeirkaosnı'noımniksıcdaakl gpaal raan mg i rai lşa rçıı, k ıüşllkae ekonomisi yönünd rülmemekted ► Örgütleri r. en çok sağlıklı göDemokrasilerd sal b i r h a k t ı r . H eer, öörrggüüttçl eı kşamreakmaançlaıdya ır. Örgütlerin değeri ve etkinliği toplum yararına oldu ryaöfnsüızn s a y ı l m akzç,ai lagrit aarla. nHliaçrbı i ri hötri sgaüst l at ar ı den taraftırlar. Bu anlamd gütlerin kendi üyeleri dışında topl au m ör a yaptırım görevi ve yetkisi bulu lıdır. Ayrıca meslek odaları, f n e mde a r m a a s ­ yon, sendika ve ihtisas derneklerinin yasa ve yönetmelikler çerçevesinde görev ve yetkileri olduğu zaman, u gulamada haksızlıklar görülür. Özelli y k ­ le işbirliği, yandaşlık, kayırma ve taraf tuçık tm ar a . y B öntemleri ile çıkar yolları ortaya una karşın bağımsız kurumlar, devlet otoritesine ve denetimine bağlı kurumlar olarak hizmet sektörüne yol göstermeli, hizmette sorumluluk tesis edilmelidir. Bu kurumlar, konuda u manlarla temsil ed rarları doğrultus ilir. Uzmanların ka z ­ unda uygu pDıal ı nr . ı şAt anya, y aYsüak sMeakh kHeamk iemslie, rl Y a K a mrag ı tyaay , urulu, YÖK, RTÜK gibi kuruluşlar, bu tip ku rumlardır. Ayrıca üniversitelerin, od ların, ihtisas derneklerinin de ken a di bünyelerinde oluşturduğu bağımsız kurum ve komiteler olabilir. Son yıllarda deprem yönetmeliği, işçi sağlığı ve iş güvenliği yönetmeliği, çevre yönetmeliği, yangın yönetmeliği, enerji yönetimi, yalıtım standartları gibi zorunlu standartlar yürürlüğe girmiş; meslek odaları, dernekler ve birlikler arası yetki ve görev kargaşası başlamıştır. Bu yönetmeliklerin zorunlu hedefleri ötesinde, - çıkar amaçlı kullanılması çok yanlış bir uygulamadır. şmaahşsaiyseıtloelrmazlar. Kişilikli ve ahlaklı dir. Toplum ku salara göre uygular, şeffafravlelartaınraı fysaız davranırlar. Bu tür kuru yunca imparatorlu narşik yönetimler k, kra ml llıak r, tgairbiih mb oo ­ de, d lerde görülmüş, toplume lma roı nk r ag tüi kv eünl iknee mazhar olmuştu minden aşiretlerre. , Eknöyklüeçrüek, şaeilheirlbeirrie kadar uzanan çizgid yarlar heyeti, hakemleer, vaeileberneziseir, iighütivenilir kurumlar, gelişen toplumlarda bu tür kuruluşlara ihtiyaç duymu çek değerlendirmeleri toplu rına tarafsız yapabilmiştir. B m ş y , a g r e a r ­ u tür ku rumların demokrasilerd ler ve örgütler tarafındea ns i tyaaysi ni peadrt i i l ­ mesi, onların etkisinden uzak hizmet verebilmesi gerekmekted dirde yetkili örgütler elindir e . A kuk r sui m ta l k ar bir araç olarak kullanılabilir. Son yıllarda deprem yönetmeliği, işçi Enerji kanunu, çevre kanunu, yangınyö- sağlığı ve iş güvenliği yönetmeliği, netmeliği, profesyonel hizmetler gibi çevre yönetmeliği, yangın yönetmeliği, uygulamalarda konuda uzmanlaşmış, güvenilir, bilirkişiler benzeri kurumlarda görev almalı, hizmet vermelidir. Kendi camialarından seçilmiş, d dan görevlendirilen bu kişi e le v r l i e n t o ta lura ş f tuın rduğu kurumlar, toplum yararına daha sağlıklı hizmet verebilir. Bağımsız kurulların üyeleri, konu da bilgili kişilerdir; deneyimli velaruın zmandırlar. Erdemliliğe kavuşmuş, saygın ve dürüsttürler. Hiç kimsenin enerji yönetimi, yalıtım standartları gibi zorunlu stand miş; meslek odalaarır,tlda er rynüerkül relrü ğv ee gb ii rr ­ lbikalşelramarışatsırı. yBetki ve görev kargaşası u yönetmeliklerin zoru l u hedefleri ötesinde, çıkar amaç n lı kullanılması çok yanlış bir uygu dır. Bu anlamda hakemlerin kon laum la a r ­ da ihtisaslaşıp u kir. Bu nedenle ö nzcmeasnolrauş m m l aul suıkgteerseis edilmeli, kurumların çalışma alanları· belirlenerek bu hizmetlerde çalışanların bilgi, deneyim, beceri d nin artırılması, sorumlulu lirlenmesi yararlıdır. ► Yangın Yönetmeliğki larüınzeınylebreiYangın güvenlik önlemlerinin ülkemiz uygulamasında büyük emeği geçen, bu Ab çalışmaya öncülük yapan Prof. Dr. du yonun radhamk i a "nY Ke nı l iı çY' ı na ,nlgsııns aYnöonregtamnei zl iağsi " konul u toplantının özetlerini Tesisat Dergisi'nin forum dosyasında oku dukezktan sonra, yönetmelik taslağını bir daha inceleyerek değerlendirmek gereği duyulmaktadır. Bu yönetmelik; İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı İtfaiye Müd ğü'nün uygulamaya başlayıp, on ü b rl e ü ş yıl içerisindeki gelişiminde itfaiye, sivil savunma, Türk Standartları Enstitüsü, Bayınd yonları ıralırkasvıen dİs a k da no l aBşaakraankl, ı ğsıi vkiol mt oi ps ­ lum kurulu lenip, Bayı ş n lda rı rı nl ı kı n Bgaökraü nş lleı ğr iı i yl ee tşkei kvi le görev sınırları içinde sıkışmış, sonu ta arzulanan bir yaptırıma halen kavuç ­ şamamıştır. Yönetmeliğin sorumlulu tkıor ınmtrcoıl, , yyüakpl eı n i c i , tasarımk cbıö, liüşlmetüm; eycai, denetim, müşavir, onay m so a r kamı ve işletmecileri müteselsilen umlu tutarken, buna karşın soru luluk sistemini tanımlamaktan uzakt m ır. Al eyr ri nı ci ao, rytaapyt aı r ı kmoay yaömnaedl i kı ğcı eizçai ni h, üuk y ü g m u lama niteliğini işin başında kaybetmiş sayılabilir. Avrupa Birliği üye devletlerinin EN başlıklı yangın standartları incelend ğinde, halen üye olan 28 d dartları arasında farklılık egvölerütilnürs.taBni ­ u hususta daha titiz sayılan British Standart ve NFPA Standartları dikkate alındığında, bu standartların geniş kapsamlı haliyle ülke standartlarına ve teknolojiye uygun zorunlu sigorta şartlarına uyumlu dir. Ancak, yüzyılı aoşlkmınabsiırgseürreekdm e e a k ra te ştırma geliştirme ve uygu şen ileri ülke standartlarınlaınm,aheilre üglekleiye ortak koşullarda uygulanması çok zor olmaktadır. Dolayısıyla, uzun yıllar bu kuralları uygu k li o şm ş iş ülkelerle, ge l al mi ş ma yeak t çe aol ı lşaann ügl kee ullarını aynı potada değerlendir- 21 <oD 'iii·a, C .; ' 1 i / i 1 i

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=