'° o � ' N ... � Fazla karlı ol linmelidir. İç pma zaasrad ad ab irihsraocruantayayşöanne ması halinde çoğu kez dı ş pazar, f yetin devamı için ek bir imkan yar a a a ta libilecektir. Bu genel yorumlardan sonra mevcut durumu gözden geçirmekte yarar bulunmaktadır. Türkiye Makina İhracat ve İthalat Verileri (Güncel Kurlar ile) Tablo 2'de, ülkemizdeki mak latı ve pazarı ile ilgili bilgiler MiİnBa'ini m ça alımaları ile tespit edilen rakamlardır. Dış ticaret bilgileri ise TÜİK tarafından yayınlanan değerlerdir. 1995 yılına kadar daha çok iç pazar için imalat yapan firmalarımız, takip eden yıllarda kalite, yeni teknolojilerin uyg lanması ve tasarım geliştirme konul rına daha fazla önem vermişlerdir. a u Bu arada yurt dışı fuarlara katılım k nusuna da daha fazla ilgi duymuş olardır. Örneğin; EMO fuarı na 1995 yı lında 7 firma katılmış iken 2005 EMO fuarında 40 firma yer almıştır. Bu g lişme, 1995 yılından itibaren ihracat e ın muntazam bir tempo ile artmasını lamıştır. sağBuna paralel olarak, iç pazarda yerli makinaların payı da her yıl artmaktadır. 2001-2005 yılları arasinda topl kina imalatı yaklaşık iki kat veaihmramcaat ise üç kat artmış bulunmaktadır. Türkiye bazı makina türlerinin imalatı da gelişmiş bir yapıdadır. CECIMO'nu n n yayınlarına göre Türkiye, takım tezg hı imalatında 2005 yılında 15 Avrup a a Maalesef yatırım indiriminin kaldırılmış olması, yatırım ve yatırımı takip eden yıllarda nakit ihtiyacı büyük olan firmaları uzun vadeli kredi ile sağlanabilecek ithal makinalara yönlendirecektir. Bu durum yakın gelecekte iç pazarımızda ithal makina oranının artmasına neden olabilecektir.___ 176 ülkesi arasında 7'nci, ihracat bakımı dan ise 12'nci konumdadır. Amerika'd n a Gardner Publıcation tarafından yapı lan araştırmaya göre, takım tezgahı imalatında dünya sıralaması cü, ihracat bakımından 1 8n'dnaci14s'ıü r n adadır. Almanya'ya ihracat, toplam makina ihracatının yüzde 19'unu oluşturmak tadır. Almanya'yı, İtalya, İngiltere, Fransa, ABD ve İspanya izlemektedir. Takım tezgahı imalatında sac işleme makinaları daha ön plandadır. 2005 yılında toplam takım tezgahı ihracat ve imalatının yüzde 70'i bu gruptak gahlardan oluşmaktadır. Talaşlı im i t a e la z t makinalarının ihracat ve imalat içindeki payı yüzde 30 düzeyindedir. İnşaat makinaları, pompa ve k sör, gıda sanayii makinaları, kloi mmap rvee vinç imalatı da gelişmiş durumdadır. Bilindiği gibi gelişmiş ülkelerdeki yatırımcılar için makinanın kalitesi, g venilirliği ve teknolojisi fiyatından dah ü a önemlidir. Makina ihracatımızın yüzde 60'tan fazlasının AB ülkeleri ile ABD ve Kanada'ya yönelik olması, bir çok makina imalatçısının sadece fiyatları ile değil kalitesi ile de rekabetç zeyde olduğunu göstermektedir. i düSektörün önemli bir sorunu f mandır. Gerek yurt içinde, gereksi neaynusr t dışındaki alıcılara ve katılınan ihal lere uygun fiyat verilmesine rağme e n, uzun vadeli kredi sağlanamaması tırımcıları yabancı menşeli makina y a a lı mına yöneltmektedir. Maalesef yatırım indiriminin kaldırılmış olması, yatırım ve yatırımı takip eden yıllarda nakit ihtiyacı büyük olan firmaları deli kredi ile sağlanabilecek i u th zu a nl m v a a kinalara yönlendirecektir. Bu durum yakın gelecekte iç pazarı mızda ithal makina oranının artmasına neden olabilecektir. Büyük bir hata ol duğunu düşündüğümüz yatırı minin kaldırılması konusu en mkı si an dzi rai manda ele alınmalı ve bu uygulamaya tekrar başlanmalıdır. Tüm diğer sektörler gibi sektörümüzde de enerji maliyeti, işçilik üzerindeki prim ve vergiler önemli bir sorundur ve en azından AB ortalamaları düzeyine getirilmelidir. Buna karşın TÜİK verilerine göre aynı yıl imalat artışı % 1'dir. İhracatın % 26,7 arttığı imalatın ise önemli artış göstermediği dikkate alındığında yerli imalatçıların iç pazar kaybına uğradığı ve içeride satamadıkları makinaları ihraç etmeye yöneldikleri görülmektedir.___ Döviz kurlarının düşüklüğü, finansman ve kredi sağlamadaki güçlükler sek rün rekabet gücünü korumak için k larından da fedakarlık etmesini gere a tö rk tirmektedir. TÜİK verilerine göre 2005 yılında 12 aylık dönem sonunda makina sek ründe ortalama fiyat artışı yüzde 3,t 1 ö 6 olmuştur. ÜFE'nin yüzde 5,6 ve TÜFE'nin yüzde 8, 18 ile aynı dönemde işçilik dahil bir çok maliyetlerin yüzde 3, 16'dan fazla arttığı dikkate alındığında sek deki, firmaların fiyat artırmama ko t n ö u r sunda önemli ölçüde zorlandıkları ve karlarından fedakarlık ettikleri görül mektedir. 2005 yılında iç pazarı de 5,6 oranında büyüdüğü hesanpyla ü n z maktadır. Yani iç talep geçmiş yıllara göre daha az da olsa artmıştır. Buna karşın TÜİK verilerine göre aynı yıl imalat artışı yüzde 1 'dir. İhracatın yüzde 26,7 arttığı, imalatın ise önemli artış göstermediği dikkate alındığında yerli imalatçıların iç pazar kaybı radığı ve içeride satamadıklar nıa m u a ğkinaları ihraç etmeye yöneldikleri g rülmektedir. öBuna karşın 2005 yılında ithalatın yüzde 2 1 ,1 artması ve talebin az da olsa b yümesi yurt içi pazarda ithal makin ü a ların payının arttığını göstermektedir. Yapılan yaklaşık hesaplara göre yurt içi pazarda 2005 yılında yerli makina satışları yüzde 5,6 kadar azalmıştır. Bu gelişmenin en önemli nedeni şüphesiz döviz kurlarının olması gerek yin altında kalmasının ithalatı teenş vdi ük z e e t mesidir. ifil
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=