<D C> 'iii ·e, ., C .; 'iii 3. Üniteler: tılan katı atıklar, ızgara atık3.1. ön Arıtma Ünitesi: ları gibi çöp deponi alanına Ön arıtma ünitesi 3'er adet gönderilerek bertaraf edilllJlr•,ı..ı..-1--4 kaba (40 mm) ve ince ızga- mektedir. 2005 yılı içerisinde ralar (Resim 4) (15 mm), 3'er Atık Su Arıtma Tesisi'nin ön adet483m3hacimli kumve yağ arıtma ünitelerinden günde tutucu tanklardan (Resim 5) ortalama 26 m3 katı atık çıkaoluşmaktadır. Kaba ızgara- rılmış, çıkarılan katı atıklar lardan 40 mm'den büyük, '-----=-------------------__,J çöp deponi alanına götürüleince ızgaralardan 15 mm'den büyük alınan kum vb. maddeler ise kontey- rek bertaraf edilmiştir. katı maddeler alınarak konveyöre nırlara dökülmeden önce helezonlu iletilmektedir. Bu konveyöre dik konumlanmış, ikinci konveyör tutulan maddenin sıkılarak ufaltıldığı, kompaktöre iletmektedir. Sıkıştırılan maddeler römorklara yüklenerek Büyükşehir Belediyesi çöp deponi sahasına gönderilerek bertaraf edilmektedir. Ha';alandırmalı kum tutuculardan olmasına karşın, sanıldığının aksine su kaynakları bakımından zengin bir ülke değildir. Bu bağlamda, mevcut su kaynaklarımızın korunması ve yeni su kaynaklarının bulunması hususunda, bölgenin ve su kaynağının özellikleri, bölgenin sosyo-ekonomik yapısı ve gelişebilme süreci büyük önem arz et mektedir. Su kaynaklarımızın araştırılmasında gerekli fizibilite çalışmalarının yapılma ması, kaynakların verimli olarak kullanı lamaması, yapılan yatırımların geçici çözümlere yönelik olması milli serveti mizin boşa gitmesine sebep olmaktadır. Bir su kaynağının yeri seçilirken, böl- Ülkemizde çok farklı özellikler taşıyan denizlerimiz mevcuttur. Karadeniz'in su yapısı, su hareketleri ve akıntılarıyla Akdeniz'in özellikleri bir olmamasına rağmen, her iki deniz için de tek bir deniz deşarjı yönetmeliği uygun görülmüştür. 158 kum ayırıcılardan geçerek kum ile suyun ayrılması sağlanmaktadır. Kum ve yağ tutucu tanklarda yer alan yüzey havalandırıcılar, atık suya karışmış yağ-gres vb. maddeleri su yüzeyine taşırlar. Bu maddeler köprülerdeki yüzey sıyırıcılarla itilerek toplama haznelerine alınmaktadır. Konteynıra boşalgenin su ihtiyacı, seçilen kaynaktaki su miktarı, kaynağın hitap edeceği nü fus ve bu nüfusdaki artış ivmesi, bölge nin ekonomik gelişme yelpazesi, bölge nin tarihi,turistik ya da sosyal konumu, seçilen kaynağa alternatif noktaların durumu ciddi fizibilite çalışmalarıyla değerlendirilmelidir. Seçilen su kayna ğı, göl, gölet, baraj, yeraltı su kaynağı yada akarsu olsun, kaynağı kirletebile cek noktaların analizlerinin çok iyiyapıl ması, bu noktaların gelecekteki geliş melerinin çok iyi tasarlanması, yasal ko rumaların takibi hem merkezi idareden hem de yerel idarelerce kontrol altında bulundurulmalıdır. Yapılacak yasal değişikliklerde, ülkemiz şartlarına uygun yönetmeliklerhazırlan malı, bu yönetmeliklerin kimler tarafın dan kontrol edileceği belirtilmeli, merkezi idarelerle yerel idareler arasında koor dineli çalışma planları hazırlanılmalıdır. Mevcut yönetmeliklerimiz ihtiyaca tam olarak cevap vermemektedir. Yurt dışın dan alıntı yapılan bir yönetmeliğin ay nen ülkemizde de uygulanılmaya ça lışılması yanlıştır. Örneğin, ülkemizde çok farklı özellikler taşıyan denizlerimiz mevcuttur. Karadeniz'in su yapısı, su 3.2. Ön Çökeltme Tankları: ön arıtma ünitesinden geçen atık su, dağıtım odasından 3 adet 5.890 m3 hacimli dairesel tip ön çökeltme havuzuna iletilir (Resim 6). Konik yapıdaki ön arıtma havuzlarının, dip sıyırıcıları çöken çamuru çamur yoğunlaştırma ünitesine göndermek üzere çamur depolama Bir ilçenin atık su problemi için hem Valilik adına il Çevre Müdürlüğü, hem DSI, hem Köy Hizmetleri Müdürlüğü hem de Merkez belediyeler müdahale etmektedir; bu durum hem gereksiz emek ve zaman kaybına hem de denetim kargaşasına neden olmaktadır. hareketleri ve akıntılarıyla Akdeniz'in özellikleri bir olmamasına rağmen her iki deniz için de tek bir deniz deşarjı yönetmeliği uygun görülmüştür. Bunun gibi, su kirliliği yönetmeli ğimizde bir çok eksiklik bulunmak tadır. Bu nedenle ilk önce su politika larımızı belirlerken ülkemize uygun yönetmelikler hazırlamalıyız. Birbaşka önemli konu da, su kirliliğiyle mücadelede denetim karmaşasıdır. Ülkemizde, belediye/er ve kamu kuru luşları arasında koordineli çalışmalar yapılmadığı için, bazı bölgelerde eksik denetleme bazı bölgelerde i?e gereğin den fazla kontrolör göze çarpmaktadır. Bu problemlerin ortadan kalkması için,
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=