Tesisat Dergisi 121. Sayı (Ocak 2006)

dg eü çğ et ür ik ePt2i md üoşr aü nr üı lGmTeOs i yhlee sealpdlea nemdıişl et ınr [2]. [( ) ] (k-I)/k P2+Pa,111 I Pa,ııı -1 GTO= [( ) ](k-l)lk (1) Pı, + parııı / Patm -1 d vG a a T n O P ın a , y m ö u k z k o a g m r üı l p d ra ı e s k s ı i ö g o r i r b a e i m n hı e i ş (s 1 b a, p a 4 l s ) a ' ı t n n üı c r r . ı . , B B k u u h r n a a a gr üöl rmee, sbi yi rl ek oymı l lpı kr et assöar rdreu fbeadsi lı en cc eı nk de ün şe ürj i mğ ı di kat akri ı fvoermbüulnleurlne mhaelsi ak ap lraşnı laı ğbı i li si re: aşaET = HP. KF. ÇS. (I-GTO) / h (2) YMT=(ET. Ortalama Elektrik Birim Fiyatı) f çB u a u , l r ı H ş a P m d a a k; o s E m a T p a rt e e i, l sd h ö e k ro e m m d o il p t e o r n e r s g e ö ü n r c e m ü rj , i o Ç t t a o S s r a y vr ı e l r l u r ı i k ­ mi, KF kompresörün kapasite kullanım t og a e r s a r a e n r k ı r , u Y o fu M lm g T a e y d r ı ç l ı l ğ e ık k ın l m ed ş a a t n l i i r , t m a k e s o k a m r i r ç p u in r ft e u y s r a ö (3 t r ı ] r l . e ı m Bri a u n sr eent , dbeuğ eö rnl leer mi d keağri şa t idr iöl dni üğ şi üa rn. dBaun t ei t idbbai r için Antalya ETİ Ferrokrom ve Karpit fkaobmr ipkraelsaör rı lnedr ai n syeatpdı leağne rgl eörzi lcei hmalzel radr eı n, nmoer nm a1 l çv ae lyı şam1a, 5b absaı nr çcl ai vraı nr aı n gd öa r ed ak ıhsa r y2 e ü 'd s k e ö s e ri k s ç e b a u l y ı l ş u ıl m n lı m k a u e p ş n t a e u r r r a j . i m T t a e a b t s l r a o e r l 1r e u ' r d f i e , m k T i o k a m t b a l p o r ­ ı t vT ı e r E [ D b 4 A ] u . n Ş A u ' y l n a r ı m c y a a a b p li t u kığ a ç ı r aş a l ı n ı l ş l ı m a ğ ş ı a m h d e a a s , ba fa p a b l z a r i a kn l a m ın n ış a ın ­ raankl afşamb ar i dk aa ntıanl espaet ıdni l eanl di nı ğüı zeel er i kn ter i çğıi kn , 5m, a1 s8ı $d/ uk Wr u ,msut an nddaakri t( kduel ml aan ınmd ) ümc raelti yi ei stei , t 0 ır ,0 . T4a4b4l o$2/'kyWe g oölraeryaıkllıkhetsaasbaarrukfa1t8ı l m. 9 ı5ş2 dolardır. 3. Pnömatik Sistemlerindeki Kaçakların Önlenmesi l H r e ın a r ı i v n n a d e e kn a m öç n e a d y k e d la g a r e n ı, l a e b n g a e ss e l ı e n b n ç e l b e ı i n h d a e ir v r . j a B i k i s r a k is y o t ıp m e l m a p ­­ d ğ re a u s h ö b a r a ü u s n z ı , n u h ç n a v d z a ü a ş km ü a a m ç n a ü k n ç la ü a r l ı ı ö n şı n m n l e a o m s lu ı e ş g s t e u i r r i d e ç u k in ­ mr ı lemkat emdı işr . fÖa bzrei kl lai kl laer dyae nüirdeet inl eyn abpaı l saınndç ıl ı yh aı pvoalnuı rn[ 2%] . B2 5u ' ik sa ıyzı ıpnl taı lraı nr nt aemd eanmi yel ne ök an ­ l%e n1mOegsibi ipbr ai rt iskevdieyğeyiled i ri n dvier i lomret asli ,akmaa bul edilebilir bir sınırdır[5]. Kaçak hava lnıakalıLJ Tablo ı. Kompresörlerin Çalışma Parametreleri I ;,; Mevcut Hedeflenen 3 Kompresör "O Kompresör Çalışma cil Motor Gücü (/) Basıncı Basıncı (kW) Q= (Bar) (Bar) � #1 7 5 1 85 #2 7 1 5 1 85 #3 7 5 1 37 #4 7 1 5 1 37 #5 8 6 1 75 #6 8 6 1 55 #7 8 6 76 kmai çk taakr ı n, oh ak tt absaı sn ıdnackı ni sa ı, cbaaksl ıı nğçı nl ı ah, ak voamn pı n rheasvöarn eı nmki aş çi nt dı ğeı kdi ehl iağvi na çsaı pcıankal bı ğaı nğal ı dvı re. l dG a ir e n s n t e ı e k y l l e d e r e r l d e h e r a i , n v r d e a e d k , ü a f k ç la s a n iy k ş o l l a n a r l r ı a d b r a d o , a r m u , v l a a a n r n ş ın a o b g n a ö v ğ v e ­ dv aellfel er ri ni nddee, , f ui l tzrae tl me radl ea ,r dhao rvt eu mb al asrı ndçal, ı çheak vHaayvıa k kual lçaanğaı nn ı nc i dh ea lzi kl açr da ap ı obl ümyaü kdtüakdçı re. Th aavbal o k 3a 'çt ea ğhı advaah ak ahçıazkl ıl aorlı an rı an k saerbt ae rp. otirld[u7ğ].u örnek enerji kayıpları verilmişç Bn a ı i n r ğ b d ı e a o b s la ı i n s n ç i ( y lı V ehradve a dsei lsi kt et emni nkdaeç ah na vhaa kv aa ­ 1 saplanabilir [)6a].şağıdaki bağıntıyla heBurada, NL hava kaçaklarının sayısı, T( ;kompresör içindeki havanın sıcaklığı Ko), PL delik olan yerdeki hat basıncı (kPa), C1 x C2 metrik) (1 3,29),soCn di k kaakrıeş sk ae bs ii tt il i ( voor ilfui s çk aa tpsı a(ymı s) ,ı T( 0L, 8o0r t)a, l ar e mpai sh aayt ıssııc, aDk l ıdğeı dl i ıkr (°K). Kaçaklardan dolayı oluşacak güç kr easyöbrı b( Lo)ş, aaltmmao sbfae sr i ıkn bc ıansaı nkçat ça an kk oh ma vpa ğ k m e ıd i n k a t g a k ü i r ı c , g eib h e a i ş v h i a t e y o s l ı a d s p uı l ğ k a u ı n ş v ı t r ı a : r mrsaaky ı miçıini l egaeşr ea­ � v,c�ı H[; f -ıl L = ----�--� ( 4 ) E,.EM Burada, v, kaçak debisi (m 3 vanın spesifik ısı oranı (1 ,4),/ Ns),kokmhparesör kademe sayısı, P0 kompresör Kompresör Yıllık Kapasite Kompresör Motor Çalışma Kullanma Verimi Tipi Saati Oranı 0,88 Pistonlu 4500 0,93 0,88 Pistonlu 4500 0,93 0,80 Pistonlu 5000 1 0,92 0,80 Pistonlu 5000 , 0,92 0,85 Vidalı 8000 0,79 0,80 Vidalı 8000 0,75 0,85 Vidalı 6000 0,80 Tablo 2. Kompresör Basıncının Düşürülmesiyle Hesaplanan Tasarruf Miktarı ai 1 � ET GTO (kWh/Yıl) YMT ($/Yıl) E 1 ' #1 1 0,823 71.439,33 3.171,91 #2 0,823 71.439,33 3.171,91 #3 0,823 37.850,40 1.680,56 #4 0,823 37.850,40 1.680,56 #5 0,851 82.866,31 3.679,26 #6 0,851 61.462,50 2.728,94 #7 0,851 63.947,29 2.839,26 Toplam 426.855,56 18.952,39 Tablo 3. Hava Kaçakları Tarafından İsraf Edilen Güç Dçaelpikı Hava kaçağı 6 Sıkıştırma için bar basınçta gerekli güç mm (it/sn ) 1 KW 1 1 0,3 3 10 3,1 5 27 8,3 10 105 33 ça adli yı şambaa tbi kavseı nr icmı i( (kEP. a= 0) ,, 8E8. pkios mt opnrl ue st eökr kç ao dk e mk aedl i ek mo me lpi r ek soömr , pEr.e =s 0ö ,r7, 5 Ep.i s= t0o, n8l 2u vt oi dr avleı rki mo mi dpi rr. eYsı löl rı k) , mEam l iktoams aprrreusfö( Yr Mm To ) ve yıllık enerji tasarrufu (ET); YMT=(ETxOrtalanıa Birim Enerji Fiyatı) (5) ET= L . ÇS (6) dileir.hesaplanır. ÇS yıllık çalışma saatiGeriÖdemeSiiresi = GerçekleştirmeMaliyeıi YrllıkMaliTasarrırf (7) 159 .,. .. " o ;;; .... u . ı .

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=