özelliği sağlayabilr. Bu malzemeler den ilki çalınma, ikincisi korozyon, üçüncüsü ise çabuk yıpranma so rununu beraberinde getirir. Cam takviyeli polimer kompozitler, bugün D 400 uygulamaları için gündemdedir vebazı şehircaddelerinde rö gar üst bölgelerinde denenmektedir. Bunların kütlesel özellik gereğini sağlayamaması (hafif olması), bir yönüyle dezavantaj diğer yönüyle avantajdır. Kolay taşınabilme yanında bakım kolaylığı da (çalışan larda bel rahatsızlığına yol açmama) başlıca artı değerdir. Belediyelerin, rögar üstbölge reha bilitasyonlarında 3 unsuru önemsemeleri gerekmektedir. Bunlardan ilki standardizasyondur. Özellikle tasarım ve boyutlarda TS EN 124'e uyum sağlanmalıdır. Ergonomi ve kentsel mimariye de uyum gözetil melidir. İkinci unsur malzeme çeşitliliğidir. Bir şehirde aynı grup için (örneğin D 400) 2'den çok rögar kapak ve çerçevesi kullanılıyorsa, ora da sorun var demektir. Bu, uzman personel gereksini minden yedeklemeye (stok maliyeti), görüntü kirliliğinden güvenliğe kadar birçok problemi yanında getirir. Bugün Anadolu'nun birçok ken tinde aynı caddede 3 ayrı tasarım ve 4 ayrı rögar kapağını bir arada görmek mümkündür, bu yanlıştan mutlaka dönülmelidir. Üçüncü unsur ise, doğru rehabili tasyon tekniğinin bulunarak uygulanmasıdır. Yol kalitesinin iyi olma dığı, geri kalmış yörelerde, prefabrik yükseltme elemanları ile rögar se viye ayarları yapılabilir. Gelişmiş yörelerde, yol kalitesinin iyi olduğu bölgelerde ve yoğun araç trafiğindeki seviye ayarlamalarında, tek noloji kullanılmalı ve ömür uzunluğu önemsenmelidir. Rehabilitas yon işlem süresinin kısaltılması yanında, hizmet ve ürün kalitesinin yükseltilmesi ana ilke olmalıdır. Bugün en çok tartışılan yeni rögar bakım konsepti, asfalt destekli, çelik yaylı, cıvatalı ve kapak kısmı ayrı çalışan türleri kapsamaktadır. Belediyelerimiz Ar-Ge ve saha çalış maları ile yöreye en uygun rehabilitasyon alternatiflerini seçmelidir ler. Tablo 3. Tümsekte Çeşitli Hızlarda Tekerlekteki Darbe Kuvvetleri 181 Hız I Hız Etki eden değerleri değerleri kuvvetler [N] (km/h) (mis) Ymaks=20 1 Ymaks=40 cm cm 5 1,39 1843,48 3686,95 10 2,78 7373,9 14747,8 15 4,17 16591,28 . 33182,55 � 5,56 29495,6 58991,2 25 6,94 46086,88 92173,76 30 8, 33 66365,1 132730,76 9,72 90330,28 180660,21 o 11, 11 117982,41 235964,81 Tümsekte Çeşitli Hızlarda Tekerlektek i Darbe Kuvvetleri � 250000 [-lif-20 cm içi i !; 20000 -o- � 15000 � 10000 al cı 50000 o o 20 Hız [kmls] 40 60 Şekil 10. Tiiııısekte çeşitli lıızlarda tekerlekteki darbe kuvvetleri [8]. Teşekkür: Bu çalışma iSKi'ııiıı desteği ile yapı/111ıştır ve yazarlaı; Genel Müdür Sayın Dursun Afi Çodıır'a teşekkür ederleı: 4. Kayııak!ar 1. İs/alt A.Ş., İstaııbul'uıı ilıtiyacı olan baca yiikse!ıme, asfalt kaplama veyol çizgi yapım işleri değerle11dirme raporu, www.isfalt.com 2. Faik, C., Relıabilitation of manlıole covers, Trenchless Tec/1110/. Res., Vol. 14, No. 2, pp. 39-46, /999, 3. TS 1478 EN 124, Taşıt ve yaya traflğiııe maruz alaıılardaki ızgara takımları ve bakım rögarı kapama e/e111aıı/arı - tasarım şartları, tip deneyleri, işaretleme, kalite kontrol, Türk Standartları Eııstiliisii, Ocak 1999, 4. Sa111t-Goba111 Pa111, Dııctile iron, ıııu nicipal casting, manlıole covers and gully gratiııgs, Üriiıı tanıtım kata loğu, 2004, ıvww.saintgobain.com 5. İstikamet Dökii111, Ürün kataloğu, 2005, www.istikaınetdökiim.coııı.tr 6. Sııııpaıec, Her zaman yüksekliği ayarlanabilir rögar kapağı sistemi (teknolojisi) teknik şartnamesi ve tarifi, 2005, www.simpatec.coııı.tr 7. Kime/san, Ürün kataloğu, 2005, www.kimelsan. com.ır 8 Tahralı N, Öze/emir U., Otomotiv sa nayinde kullaııı!an çelik saç şase profıllerinde gerilme analizi, 3. De mir Çelik Kongresi, 22-24 Eylül 2005, Kdz. Ereğli/Zonguldak il1J 133 "' o o N "" "' " "' IJ) 'iii ·e, Q) C - "' 1/) 'iii rn@ımr �IK 0� @(Q)0'ii'liffi<!lriMmn �ALT-ÜST SEVİYE ALARM ve HASSAS İZLEME İMKANI 0 ►►FARKLI AKIŞKANLAR İÇİN:ı UYGUN ŞAMANDIRA Ô'1 ►►EN ZOR ŞARTLARA UYGUN ÜRÜN YELPAZESİ ► Yüksek basınç • Düşük sıcaklık -10 c0 388 Bar ► Yüksek sıcaklık - Düşük basınç 400 c0 330 Bar ► Aşındırıcı kimyasallar, zehirli, çevre kirletici, ► Parlayıcı, patlayıcı akışkan uygulamaları ►►FARKLI AKIŞKAN CİNSLERİ İÇİN UYGUN MALZEME ıE ♦ AISl316L ♦ PTFE ♦ PVDF ♦ PVC ♦PP �ULUSLARARASI KANITLANMIŞ KALİTE :ı- LLOYD Register Of Shipping-Denmark ► ISPESL-ltaly ► ITI-Checa Republic ► CNR-Canada :ı- USSR Register Of Shipping ► PTB Exproof Certification-Germany ► SA Swedish Plant lnspectore-Sweden :ı- National Board of Occupational Safety & Healt-Sweden �-=��K����!.� SANAYI VE TiCARETANONiM ŞiRKETi Şirket Merkezi & Fabrika L ... Yalı Mah. Bağlar Cad. No: 91 81430 Kartal-lstanbul Tel: (0216) 473 05 32 Fax: (0216) 473 05 01 Valfek@superonline.com. İzmir Tel: (0232) 458 06 82
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=