H V A C D D B y A B 1 i a i ' ,.. .. .. Büyük yolcu gemileri yedi denizi dolaşırken romantik bir görünüme de bürünecek/eri de kesin. Ancak bunun arkasında dikkate alınması gereken, çevre sağlığını koruyan muazzam bir faaliyetin de olduğudur. İlk bölümünü 115. sayımızda yayımladığımız yazının bu bölümünde, atık suyun denize zarar vermemesi için nelerin yapıldığı anlatılıyor. ------------------+- Kayııak: SBZ, 23/2004 Çeviri: Korhan Küçümen D evas,a gemiler inşa etmek, Papenburg'taki Meyer tersanesi için rutin bir iş. Fakat yine de tersane ekibinin, yeni yaptığı devi elleriyle teslim ederken içlerinin burkulduğunu görüyoruz. Bunun nedenlerinden birisi Jewel of the Seas inşa edilirken omurgadan tepeye büyümesini izlemiş olmalarıdır. Diğer taraftan, böyle bir devasa aracı çevre teknolojisi açısından en zor şartlara uygun olarak teslim edebilmenin haklı gururu var. Yazımızın ilk bölümü, gemi kaba inşaatının ve kullanım suyu kazanılmasının nasıl şekilde yapıldığını anlatmıştı. Bu bölüm ise çevre sağlığı ile ilgili yapılan faaliyetlere ve bu okyanus devinin içinde yer alan klimaya değiniyor. 1. Sadece "Banyo Suyu" Bırakılıyor Derler ki ışık olan yerde gölge de vardır. Gemi tekniğine dayalı olarak bunun anlamı, büyük kullanım suyu ihtiyacının eşi kadar bir de atık su debisi ortaya çıkması ve bunun üstünden gelinmesi gerektiğidir. Kötü dedikodular, bu yüzen otellerin günübirlik kullandığı suları açık denizde olduğu gibi boşalttıklarını iddia eder. Bu gibi ifadelerle Schröder, Meyer tersanesinde boru tesisatı inşa ihtisas müdürü, sadece kafa sallıyor, "Bu klasmanda yer alan gemiler, başlıca bir şehir gibidir. Elbette suyu bırakırlar. Arıtılmamış suyun bırakılabilmesi, bizim üretimimiz gemilerde mümkün değildir. Gemiden tahliye edilen suda kuşku duymadan yıkanılabilir." Bunun için yüzen devde üç adet yüksek teknolojili arıtma tesisatı kullanılmıştır. Bunlarda gri su (dışkı içermeyen su) ve siyah su (dışkı içerikli su) birbirinden ayırt edilir. Gri su, yerçekimi ile çalışan tahliye sistemi ile binalarda olduğu gibi yönlendirilir ve doğrudan kimyevi artıma kademesine aktarılır. Siyah su alçak basınç arıtma sistemiyle temizlenir. Dört adet vakum tesisi diye adlandırılan ünite, siyah su arıtma sisteminde 600 mbar'lık alçak basıncın bulunmasını sağlamaktadır. Tuvalet sifonu kullanıldığında, doğrudan tuvaletin önüne yerleştirilmiş olan vana açılır ve sifon suyunu, insanın bıraktıklarıyla birlikte tamamen emip götürür. Bu gibi sistemler gemilerde olağan değildir. Basit yapılış şekliyle inşa edilen deniz taşıtlarında siyah su da meyile ihtiyaç duyar. Bunun gibi dört adet vakum tesisi, Jewel'in gövdesinde siyah su arıtma sisıeıııi için alçak basıncı sağlamaktadır: karşılaşan tesisat ustası Hans-Albert -'=---====-=--=------=====-:-::---=--------===========~ 68 ı&
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=