Tesisat Dergisi 115. Sayı (Temmuz 2005)

ın o o N N :::ı E E ~ ' ın ~ ~ >, "' (/) Meyer Tersanesi, yapı ıaşı prensibi şeklinde çalışıııakıadıı: Bıı sırada tüm ıesisatlar önce giiverıelere ıakılır; bunlardan da bloklar olııştıırıılw: yangının üzerine püskürtülerek yangını durduruyor. Aynı şekilde yolcuların bulunacağı güverteler ve kabinler böyle bir yüksek basınçlı su sisi tertibatıyla (Hi-FOG) korunmaktadır. Ancak burada yer alan tesisatlar, alışagelmiş sprinkler tesisatları gibi sadece 10 barlık su basıncıyla çalışır. Sprinkler tesisatları tek başına gemi tesisatlandırmasında önemli görsel bir bölümü oluşturur. "Kullanım suyu hattını, atık su hattını ve klima tesisatını buna eklersek, 67 bloktan oluşan gemiyi 120 km boru tesisatı ile donattık" , diyor Hans-Albert Schröder. Elektrik tesisatı ise 2 bin km'lik uzunluğuyla daha da devasadır. Dolayısıyla tesisatlandırmada sadece doğru planlama ve uygulamayla, blokları n milimetreye kadar hassas bir şekilde birleştirilmesiyle iş bitmiş olmaz. 3. 54.400 PS ile Seyahat Bir gemide tesisat kütlesi eşit şekilde dağıtılmalıdır. Burada bir şey daha önemlidir: Teknik gerekli bir konudur, ancak geminin sahibine para kazandırmaz. Çünkü para sadece yolcu kamaralarının kiralanmasıyla ve buna dahil edilen geniş kapsamlı boş zaman, eğlence, yiyecek alanlarıyla kazanılabilir. Bu nedenle teknik güverteler, mekan kullanımı açısından iyi planlanm ı ş bir kalorifer kazan dairesine göre daha kompak! olmalıdır. Bilmeyen birisi bu alanda son derece devasa birkaç güverteye yayılmış makine odaları bekler. Ancak Jewel ofthe Sea gemisinde buna benzer hiçbir yer yoktur. Teknik katlarda hareket edildiğinde dahi, ilk bakışta bina kazan dairesiyle hiçbir fark görülmemektedir. Tek gerçek burada kullanılan her şeyin daha kompak! ve yer tasarruflu kullanı l masıdır. Yani devasa bir makine dairesinden söz etmeye olanak tanıyor hiçbir belirti yoktur. Gemi neredeyse tüm alanlarında ağırlıklı olarak elektrik ile çalıştırılır. Gemi şebekesinin beslenmesi için, kombine gaz/buhar türbini tesisi çalışmaktadır. Bu tesis, her biri gücü 25 MW güçte iki gaz türbininden ve 7,7 MW gücünde buhar türbininden oluşur. İki adet atık gaz kazanına sahip olan buhar türbini, bu sistemde enerji kazanımı için, gaz türbinlerinin atık ısısından faydalanır ve tesisin etkinlik derecesini de belirgin şekilde yükseltir. Türbinlerin artık çok büyük mekanlara ihtiyacı yoktur. Gemi tahrikini iki adet pod adını taşıyan ünite sağlar. Bunların her biri bir gondol gibidir, içlerindeki 20.000 kW gücünde birer elektrikli motorla 4,5 metre çapındaki gemi pervanelerini çalıştırırlar. Böylece bu iki pervane, toplam 54.400 beygir gücünde tahrik verip, 45 km/h seyahat hızına olanak tanımaktadırlar. Tahrik pervaneleri pod'- larla 360 derece çevrilebilir ve gemi hassas bir şekilde manevra yapabilir. Bunlar pruvada yer alan ilave iki ayrı pervaneyle desteklenir. Bunlar ve pod'- larla, gemi olduğu yerde dönebilir. Her bir tahrik gondolu kendisine ait motora sahip olduğundan, gemi içinde pervaneyi döndürecek tahrik millerine ihtiyaç duyulmaz. Bu durum yer tasarrufu sağlad ığı gibi sakin bir seyir konumunu da beraberinde getirir; gürültü ve titreşim seviyesini çok büyük oran- ... ve giiverıelerden kısımlar ve bloklar olıışııığıında, tesisatlar hazır Sıhhi tesisat ve klima tekniğinden soruııılu montaj şefi Hans-Albert konwııdadıı: Schröder (sol tarafta) ve ekibinden bir çalışanı .

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=