"' o o N N :::ı E E ~ tercih edilmektedir. E3 tip hava filtresi de uygulamalarda kullanılabilmekte olup, EU2 tip filtreye göre daha yüksek basınç kaybı oluşturur. Kaset tipinde yapılan ön hava filtreleri yıkanabilme özelliğine de sahip olmalı düzenli olarak temizlenmelidir. Kolaylıkla sökülüp takılabilecek şekilde imal edilmesi gereken filtre kasetlerinin, paslanmaz malzemeden ya da elektrostatik toz boya ile boyanmış galvaniz çelik malzemeden olması uzun ömürlü dayanım için önemlidir. Filtrelerin üretim ve nakliye esnasında herhangi bir deformasyon ve kirlenmeye uğramamaları için filtre kartuşlarının, ünitenin tesisteki asıl yerine yerleştirilmesinden sonra monte edilmeleri gerekmektedir. 1.4. Drenaj (Yoğuşma) Tavası Özellikleri Soğutucu Bataryada yoğuşan suyun toplanması ve sistemden tahliye edilmesi için soğutucu ünite hücresinin en alt kısmına, damla tutuculardan gelecek suyu da alabilecek genişlikte dizayn edilmiş drenaj tavası konmalıdır. Drenaj tavası paslanmaz sacdan olmalı, yoğuşmaya karşı izole edilmiş, çift cidarlı olarak imal edilmelidir. Drenaj tavası yoğuşan suyun birikmesini önleyecek şekilde tasarlanmalı ve yoğuşan suyun miktarına bağlı büyüklükteki tahliye borusu sayesinde su tahliyesini kolaylıkla gerçekleştirebilmelidir. Drenaj tavası çıkışında mutlaka sifon olmalıdır. 1.5. Damla Tutucu Özellikleri Soğutucu ünitelerde, yüksek debili hava akışı ile su damlacıklarının türbine gitmesini engelleme amacı ile alüminyum veya PVC malzemeden mamul damla tutucular kullanılmalıdır. Damla tutucular, hava içinde bulunan su damlacıklarını ayırarak damlacıkları n yer çekiminin etkisi ile (damla tutucu yüzeyinden akara_k) yoğuşma tavasına gitmelerine yardımcı olur (Şekil 9). Sistemde kullanı lacak damla tutucuların aşırı basınç kayıpları oluşturmayacak şekilde dizayn edilmesi gerekmektedir. 72 Şekil 9. Damla ııııııcu detayı-sağ ve sol taraftan. 2. Giriş Havası Soğutma Ünitelerinin Dizayn ve Performans Kriterleri 2.1 Ana Dizayn Verileri Türbin giriş havası soğutma bataryası dizaynında ana dizayn verileri; istenen batarya boyutları, bataryadan geçecek toplam hava debisi, giriş havası sıcaklığı ve bağıl nem değeri, soğuk su giriş ve çıkış sıcaklığı, su debisi, sistemdeki su ve hava tarafı basınç kaybı değerleri, çıkış havası sıcaklığı ve istenen soğutma kapasitesi değerleridir. Üretici firmalar, yukarıda belirtilen ana dizayn verileri ve istenen ek özelliklerin bilinmesi sureti ile kendi üretim tekniklerine uygun olarak türbin giriş havası soğutma bataryası dizaynı ve imalatı yapabilir. Dikkat edilmesi gereken en önemli husus, üretici firmanın uluslararası standartlarda geçerliliği olan, performansı onaylı bataryalar üretmesidir. Üretici firma, türbin giriş havası soğutma bataryası dizaynında Eurovent (Eurovent 7/C/005-97 Rating Standard far forced circulation air cooling and air heating coils) veya muadili bağımsız kuruluşların ölçüm standart şartlarını sağlamalıdır. Üretici firmanın performans onaylı dizayn yazılımının olması ve bataryaların bu yazılım/program yardımı ile dizayn edilmesi sonradan ortaya çıkabilecek telafisi zor olumsuz durumları önlemede çok önemlidir. 2.2. Basınç Kayıpları Batarya dizaynlarında yüksek basınç kayıplarının , kapasiteyi ve ekonomikşengül-d-ıesisaıl 1 5-ıeknik-t.b.naci şalıin-4 liği olumsuz etkileyeceği göz önünde tutularak basınç kayıplarının en düşük değerlerde olması amaçlanmalı, hava tarafında oluşacak basınç kaybının, aksi belirtilmiyorsa, ön filtre, batarya ve sonrasındaki damla tutucuda meydana gelecek basınç kayıpları ile en yüksek olarak, toplam 254 Pascal'ı (25,4 mmSS) geçmemesine dikkat edilmelidir. Bu nedenle, soğutucu batarya için tavsiye edilen basınç kayıpları değerleri 150-170 Pascal mertebelerinde olmalıdır. Hava tarafı basınç kaybının yanı sıra, soğutucu bataryanın su tarafında da basınç kayıpları düşük olması hedeflenmeli, genellikle aksi belirtilmiyorsa su tarafı basınç kaybının maksimum 80-100 kPa değerlerini aşmaması sağlanmal ıdır. 2.3. Hava Hızı Soğutucu batarya, hava geçiş kesiti hava hızı tercihen 2m/s, maksimum 2,5 m/s olacak şekilde dizayn edilmelidir. 2.4. Akışkan Özellikleri Soğutucu bataryada glikol kullanı lması donmayı önlemek için gerek şarttır. Ağırlıkça % 20 glikollü bir karışım, -10 °C; % 30 glikollü bir karışım ise -16 °C'ye kadar koruma sağlar (mevsimsel kullanım ve sulu uygulamalarda ise batarya içindeki tüm suyun boşaltılabilirliğinin garantiye alınmış olması gerekir. Bu nedenle dikey borulu batarya kullanılması yaygın bir uygulamadır). 2.5. Devreleme Batarya dizaynında, tüm borulardan eşit miktarda akışkan geçecek, bataryadaki tüm suyun boşalt ı lması ve havanın tahliyesini sağlayacak şekilde devreleme ve dizayn yapılmalıdır. Kaynaklar I. ASHRAE Handbook 2000 Systenıs and Equipnıent. 2. Flin, Dı:; "Combııstion Tıırbine inlet Air Cooling"; Energy & Cogeneraıion World; Eylül 2004; (Cospp Cogeneraıion&On Sile Power; Temmuz-Ağustos 2004). 3. Stewarı, W., Jı:; Combustioıı Turbine inlet Air Cooling Sysıems; ASHRAE Yayınları. Naci Şalıin-Hasan Aciil, Friterm Teknik Cilwzlar Sanayi ve Tic. A.Ş. (811 yazının ilk böliinıii Tesisat Dergisi 'nin 1 I 4. scıyısıııclcı yer cılınakıaclıı) it]
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=