H V A C D D B V A B 1 "' o o N N ::, E E ~ ' "' ~ ~ ;;:. "' ın -.. "' 'iii ~ •• Türbin Giriş Havası Soğutma Unitelerinin Soğutma Bataryalı Malzeme ve Konstrüktif Özellikleri, Dizayn ve Performans Kriterleri kinci! soğutu cu akışka n ı ı sistemlerde (secondary fluid cooling) ve kombine olarak evaporatif soğutma ve ikincil soğutucu akış ka n lı sistemler beraber uygulandığında kullanılan soğutma bataryalı türbin giriş havası soğutma ünitelerinin malzeme, performans ve konstrüktif özellikleri, enerji sektörü içerisinde yer alan yönetici ve teknik kadrolar tarafından detaylıca bilinmelidir. 1. Soğutma Üniteleri Malzeme ve Konstrüktif Özellikleri Gaz türbinlerinin ekonomik servis ömrü 15-20 yı l kabul edilebilir. Türbin giriş havasının soğutulması için seçilecek soğutma sisteminin ekonomik ömrünün de türbin ömrüne eşdeğer olması gerekmektedir. Soğutma ünitesinin ekonomik ömrü, kullanım şartlarına uygun malzeme seçimine bağl ıd ı r ve özellikle ünite içerisindeki soğutucu batarya endüstriyel şartlara uygun olarak üretilmiş olmalıdır. 1.1. Soğutucu Batarya Özellikleri Soğutucu bataryalar, 97/23/EC PED (Basınçlı Ekipmanlar Direktifi) altında tanımlanan SEP (Sound Engineering Practice) kapsam ı na uygun üretilmelidir. EUROVENT (Eurovent 7/C/005-97 Rating standard for forced circulation air cooling and air heating coils) veya muadil i bağımsız kuruluşların ölçüm standartlarının şartlarını sağlamal ı, kapasite, hava tarafı basınç kaybı ve akışkan tarafı basınç kaybı değerleri açıkça tarif edilmiş test 66 Şekil 1. Türbin giriş havası soğutma ünitesi soğutma bataıyası; imalat sürecinden görüntüsü. sonuçlarına dayanmalıdır. Aksi taktirde soğutucu ünitenin enerji veriml il iği düşük olacak ve bu tüm sistem verimine olumsuz olarak yans ı yacaktır. Batarya konstrüksiyonu kendi kendini taş ıyı cı dizaynda olmalı, konstrüksiyonun taşıyıcı yapısında tercih edilen malzeme paslanmaz çelik veya koruyucu boya kaplı galvaniz çelik olmalıdı r. Soğutucu batarya dizayn pozis- • yonu: Türbin giriş havası soğutması sistemleri için, soğutma bataryasının yatay olarak değil de, dikey olarak imal edilmesi üzerinde durulması gereken çok önemli bir özelliktir. Bataryadan suyun boşaltılması ve by-pass: Türbin giriş havası soğutma şengül -d-tes i satl 15-teknik-t.b.naci şahin- ! sistemini, dış ortam sıcaklıklarının kış ayları yaklaştıkça düşmesiyle, ilkbahar ve yaz aylarında olduğu gibi çalıştı rmaya gerek kalmamaktadır. Bu durumda, düşük sıcaklıkların olduğu kış aylarında sistemin suyunun donmaya karşı tamamen boşaltı lması gerekmektedir. Yatay pozisyonda (konstrüksiyonda) suyun tamamen boşaltılması mümkün olmamakla birlikte, dikey pozisyondaki soğutma bataryasında sistemdeki tüm suyun boşalt ıl ması mümkündür. (Türbin giriş havası soğutma sisteminin çalıştırılmad ığ ı durumlarda, giriş havasının soğutma ünitelerinden geçirilmesi, sistemde basınç kayıpları oluşturacak, böylelikle türbinin güç üretiminde bir azalma meydana gelecektir. Bu durumda, giriş havası sistemin başka kısımlarından içeriye al ı nmal ı, yani soğutma bataryala rı "by-pass" edilmelidir. Hava by-pass geçiş boşlukları, türbinin ihtiyacı olan hava debisini karşılayacak sayı ve/veya ebatlarda olmalıdı rlar). Performans ve basınç kayıpları: Soğutma bataryası üzerindeki yoğuşma dam lacıkl arın ı n büyük miktarı , yer çekiminin etkisi ile aşağ ıya doğru süzülürken, az bir miktarda damlacık da hava akımı ile yüzeyden koparak damla tutucuya doğru hareket eder. Dikey pozisyonda dizayn edilmiş bir bataryada borular dik, !ameller yatay; yatay pozisyondaki bataryada ise borular yatay, lameller ise dikey pozisyondadır. Yatay dizaynda süzülen damlacıklann üstten alta akışı sırasında birleşmeleri ile alt kısımlara doğru lameller arası boşlukların kapanması durumu
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=