Tesisat Dergisi 115. Sayı (Temmuz 2005)

Sonra biyomedikal uygulamalar geliyor. İnsanlar, bazı biyomedikal uygulamaların makina mühendisliğinin katkısı ile olabileceğini düşünemiyorlar. Örneğin, gerçek dokuların davranışlarının incelenmesi, i mplantları n incelenmesi, bunların modellenmesi ve simule edilmesi, damar içi uygulamalarda p ıhtılaşma sorununun incelenmesi, tedavi yöntemlerinin bulunması , protez tasarı mları, omurilikte kullanılan aparatların tasarlanması makina mühendislerinin biyomedikal alandaki çalışmalarından bazılarıdır. Sanal gerçeklik (virtual reality), görüntü işleme (image processing) çalışmaları , bilgisayar mühendisliğinin, elektronik mühendisliğinin alanları olarak a nlaşılıyor. Oysa bu konularda çalışan çok başarı lı makine mühendislerini biliyorum. Bir makina mühendisi, bilgisayar ve sayısal hesaplama teknolojilerini, tekniklerini öğrendiğinde bu tür çalı şmaları çok rahat yürütebiliyor. Üstelik bu çalışmalar ı sanayinin değişik alanlarına, 34 biyomedikal uygulamalara kolaylı kla adapte edebiliyor. Bu üstünlük makina mühendisliği eğitiminden kaynaklanıyor. Ge l ece ğ in önemli bir uygu l amas ı olan nanoteknolojiler de yine makina mühendislerinin yoğun olarak yer ald ığı bir bilim dalıdır. Makina mühendisliğinin mimarlıkla kesişen noktaları da var. Binalarda hava hareketleri, ısı yalıtımı, yenilenebilir enerji kaynakl arını kullanarak b i nala rın tasarlanması gibi. Bir diğer örnek finans alanının makina mühendisliği ile b irleşti ri l mesi. Amerika'da, ilgili firmalar işletme okumuş, arkasından finans mastırı yapmış kişi yerine, makina mühendisl iğ i okumuş ve ardından finans mastırı yapmış kişiyi tercih ediyorlar. Çünkü bu şekilde yetişmiş bir eleman ın, makina mühendisliği eğitimi sırasında tasar ım, dinamik, termodinamik vs. öğrendiğini, dolayısıyla olayları daha iyi yorumlad ı kları nı , analiz ve sentez yaptı kların ı belirtiyorlar. M ühendisliğin üzerine finans okunduğu zaman o kişi "finans mühendisi" oluyor. Gençlere bütün bunları , yenilikleri anlatırsak, mesleklerinde çok daha başarılı olacaklarına inanıyorum. Bu anlayışla eğitim yapmamız lazım. Eğitim kurumlarında da bu esnekliği sağlayacak, öğrencileri 4 yıllık eğitimlerinde yönlendirecek bir eğitim sistemine geçmemiz şart. Seçime bağl ı derslerimizin yoğun olması gerekli. Öğrenci, "ben bu konuda uzmanlaşmak istiyorum" dediği zaman, ona uygun bir seçmeli ders yaratmamız ya da diğer bölümlerden ders almalarını sağlamamız gerekiyor. Öğrenciler ayrıca ders "Amerika'da, ilgili firmalar işletme okumuş, arkasından finans mastırı yapmış kişi yerine, makina mühendisliği okumuş ve ardından finans mastırı yapmış kişiyi tercih ediyorlar. Çünkü bu şekilde yetişmiş bir elemanın, makina mühendisliği eğitimi sırasında tasarım, dinamik, termodinamik vs. öğrendiğini, dolayısıyla olayları daha iyi yorumladıklarını, analiz ve sentez yaptıklarını belirtiyorlar." d ışında ödevler verilerek, araştırma yaptı rı lı p, yön lendirmelerle yetiştirilmelidir. Mevcut üniversite seçme sınavı öğrencilerin puanlarını öğrendikten sonra, çeşitli üniversiteleri dol aşmal arı na olanak veriyor. Böylece öğ re nci l er, bölümlerdeki olanakları öğrenmiş oluyorlar ve daha isabetli kararlar alabiliyorlar. Keşke tüm öğrenciler bu yolu izlese. Her şey o kadar hızlı gelişiyor ki yetişmek mümkün değil. Ama bir öğretim üyesi ve yönetici olarak ne olup bittiğin i mümkün olduğu kadar anlamaya çalışırsan ız, yönlendirmede daha başarıl ı olursunuz. Yaşamım boyunca, bildiklerimi sürekli bir yerlere aktarmayı ilke edindim. Çeşitli ülkelerdeki üniversiteleri, buralardaki eğ itimleri yerinde inceleme fırsatını yakaladım. Ayrıca yine ülkemdeki ve yurt dışındaki birçok sanayi kuruluşundaki çalışmaları yakından izleme olanağım oldu. Bu nedenle makina mühend isliğinin gelecek için ne denli önemli olduğunu görüyorum ve bu düşüncemi de başta gençler olmak üzere herkesle paylaşmak istiyorum. Bana bu fırsatı verdiğiniz için size teşekkür ediyorum. itJ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=