"' o o N N :, E E ~ 'üi '§ "' C - "' ,,, 'üi ~ uy_g_u LamaJ mıştır. ısınan soğutma suyu, soğutma suyu ara haznesindeki sıcak kısma akar geri akar ve orada soğutma kulesi pompası yardımıyla soğutma kulesine aktarılır ve ısısını çevreye verir. Soğumuş soğutma suyu, soğutma kulesi havuzundan yer çekimi kuvveti ile soğutma suyu ara haznesinin soğuk bölmesine akar. Buradan sonra yeniden soğutma makinesinin kondenserlerine pompalanır. Soğutma suyu devir daimi tamamlanmıştır. 3.3. Soğutkan Devresi Soğuk suyun hava soğutuculardan aldığı ısı, Turbo soğutma makinesinin buharlaştırıcısında, soğutkan R134a'ya verilir. Bu buharlaştırıcı, taşmalı boru demetli buharlaştırıcıdır. Yüksek verimli bakır boruların kullanılmasıyla soğuk su çıkış sıcaklığı buharlaşma sıcaklığın ın sadece 0,7 °C üzerindedir. Buharlaşan soğutkan ise buharlaştırıcın ı n içine entegre edilmiş ayırma haznesine getirilir ve Turbo kompresörlere ulaştırılır. Kompresör çarklarının çapı 200 mm'dir. Çarklar planet dişlisi üzerinden tahrik Sanayi binası, rüzgar tiineli salonu, aynı zamanda da For11111la I ıııiizes i ve ihıiyaç anında pazarlama amaçlı eıkin /ik diizenlenebilecek alan olarak k11llcınılabilınekıediı: Sa,ıber Peıronas'ııı 70 milyon Frank değerindeki ıesı binası saydam bölümlere ayrılmakta. 138 edilir ve nominal devir sayısı 17500 dk·1 ile çal ışır. Böylece 36 °C'de kondensasyon için ihtiyaç duyulan basınç artışına tek kademede ulaşır. Basınçlı gaz ise kondenserde yoğuşur, ki bu da aynı şekilde boru demetlidir. Soğutkan R134a boruların dış cidarlarında yoğuşur. Soğutkanın genleştirilmesi ise dolum seviyesi ayar ünitesiyle sağlanır. Sıcak gaz bypass ünitesi, makinelerin sıfır kapasiteyle işletilmesini sağlar. 4. Kendi Rüzgar Tünelinizin İlk Pozitif Etkileri? İlk olumlu sonuçlar alınmış görünüyor, zira Çin'de yapılan büyük ödül yarışından sonra, Sauber Petronas Formula 1 takımı 2004 dünya şampiyonasında 32 puanın üzerine ulaşarak ve böylece de takımlar sıralamasında altıncı sırayı almıştır. C23 arabaları ile 26 Eylül'de Shanghai'de Giancarlo Fisichella yedinci ve Felipe Massa sekizinci sırada yarışı tamamlamıştı. Start alan 20 araçtan 16'sı yarışı bitirebilmişti . Bunun için ekip şefi Peter Sauber yarıştan sonra şunu demiştir: "Çin'de alınan ilk büyük ödül, herkes için iyi bir anıydı. İlginç bir yarıştı ve bizim için her an heyecanlıydı. Bizim tur sürelerimiz, en önde gelen ekiplerle karşılaştı-rılabilir değerdeydi ve sürekli puan alacak sı ralarda yerimizi alm ıştık." Kendisine ait süper rüzgar tünelindeki testlerle ilişkiyle ilgili sorumuza ise, Sauber Petronas teknik direktörü Willy Rampf daha çok önceden şunları demişti: "Bu gerçekten de böyle. Bu rüzgar tüneli çok kompleks bir araçtır. Bu nedenle de onu mükemmel şekilde kullanmak zaman isteyecektir. Özellikle, 1:1 ölçekte aracın ölçülmesinin ne kadar önemli olduğunu göstermektedir. Hiç de hafife alınmaması gereken bir rolü üstelenen de CFD geliştirme ünitesidir. Rüzgar tünelindeki çalışmayla elele yürümektedir." Sauber, 1 O yıldan fazla Formula 1'de yarıştığı halde, hala ilk üçe girip podyuma çıkamadı. Bu belki önümüzdeki Suzuka (Japonya) ve Sao Paolo (Brezilya) yarışlarında olabilir. Daha gerçekçi beklenti ise bir sonraki yarış sezonunda podyum başarısı kazanmaktır. Gelecek sezon, şimdiki araba C23 üzerinden gelişti rilen yeni yarış arabası C24 kullanılacak. Hinwill'deki yeni rüzgar tüneli yardımıyla geliştirilen bu araba ile sıralama turlarında daha iyi dereceler ve daha iyi start pozisyonları hedefleniyor. Eğer gerçekten her şey beklenildiği gibi giderse, Axima Refrigeration GmbH şirketi de soğutmalı rüzgar tüneli teknolojisiyle, teknolojik bölümün başarısı nda kayda değer bir yere sahip olacaktır. Y<ızan: Peter Weissenborn Kaynak: Die Kiilte & Kliınaıeknik, 1112004 Çeviri: Korhan Küçümen [fı:ı
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=