"' o o N N :ı E E ~ akaıeJ Şekil 6. !89j'de inşacı edilen yığına City aııd Coıımy Bııilding, Salı Lake Ciıy binası, miilıendislik cııılcımında kaııçıık sismik izolatör kııl/a111/aıı ilk yapı özelliğini ıcışıı: Natoma Gölü üzerinde yer alan The American River Köprüsü'nde sürtünmeli sarkaç türü izolasyon kullanılmıştır (Şekil 7). The Benicia-Martinez Köprüsü, San Francisco'nun en hayati köprülerinden biridir. Günde ortalama 100 bin araç köprüden geçmektedir. Köprü 1876.35 m uzunluğundad ır. 10 adet kafes kirişin betonarme ayakların üstüne oturtulması ile inşaa edilmiştir. The Benicia-Martinez Köprüsü'nde, dünyanın en büyük sürtünmeli sarkaç türü izolasyonu kullan ı lmıştır. Depremde yaklaşık 1200 mm yatay öteleme kapasitesi vardır. izolatörün çapı 3962.4 mm'dir (Şekil 8). Çin Halk Cumhuriyeti'nde sismik izolasyon uygulamaları her yıl önemli oranlarda artış göstermektedir. Şekil 9'daki 1800 m2 kullanım alanlı, 1996'da inşaa edilmiş Shan Tou şehir müzesi, deprem yalıtımlı en büyük binadır. Kauçuk sismik izolatörler kullanılmıştır. Japonya'da 28 katlı konut binası n ın deprem Şekil 9. Çiıı Halk Cıımlıııriyeıi 'ııdeki Slıa11 Toıı Şehir Miizesi. izolasyonunda yüksek mukavemetli kauçuk izolatörler kullanı l mıştır. 11 O ila 155 cm yarıçapındaki izolatörlerden 30 adet yerleştirilmiştir. İzolatörler sayesinde hesaplanan deprem kuvvetlerinde 1/3 oranında azalma beklenmektedir. Ülkemizde sismik izolasyon yapılan ilk yapı İstanbul Atatürk Havalimanı'nın uluslararası yeni terminal binasıdır. 250.000 m2 toplam inşaat olan ve 1999 yılında hizmete giren dev kompleks sürtünmeli sarkaç türü sismik izolatörler kullanılarak depreme karşı güçlendirilmiştir (Şekil 11 ). Top1 Şekil 8. San Fraııcisco 'daki Tlıe Beııicia-Marıiııe= Köpriisii. 126 Şekil 11. A ıatiirk Hava/imanı Uluslararası Termiııal Binası sismik izolasyon ömeği. lam 130 adet sismik izolatör 7 m yüksekliğindeki betonarme kolonların en üst kotuna yerleştirilmek suretiyle 8 büyüklüğündeki bir depreme karşı yapı korunmuştur. 5. Sonuç Deprem izolatörlerinin seçiminde, önceki şiddetli depremler etkisi altındaki davranışları ve performansları , projelendirmede statik ve dinamik hesap yöntemlerine uygunluğu, taşıyıcı sistemlere uygulanabilirliği, satın alma maliyetleri, bakım gereksinimi olup olmadığı, dış etkenler de dikkate alı ndığında izolatörün ömrü gibi faktörler projeyi yapan, danışman mühendis ve ilgili idare tarafı ndan üzerinde önemle durulması gereken konulard ı r. Kavııakhır !. AASI-ITO. Gııide Specification.ı· Far Seis111ic lsolaıion Design. 2. CEN TC 340. Eııropeaıı Standart oıı ılı11iseis111ic Deııices. 3. Naei111. F.: Kel~ı•, J.M.: "Desig11 ofSeis111ic lsolaıed Srrııcıııres", Jolın Wiley & Soııs. lııc .. pp.47-92. 1999. 4. FEMA. NEHRP Gııideliııesfor ılıe Seisnıic Relıabiliıarion of Bııildiııgs, Reporı No. FEMA 273, Federal Eıııergeııc:ıı Maııageıııeııı ılgeııc:ı: Waslıingıon D.C. Ocıobeı: 1997. j_ FIP lııdıısıriale. 6. NEl!RP- "Gııidelines For Tlıe Seisrııic Relıabiliratiorı Ql Bııildiı ıgs". 7. Si111i11 N.: SE. "Prcıcıical Solıııio11.1· for Sei.ırııic lsolaıioıı Lessons Learııed". jı/ı World Coııgress on Joiıııs. Beariııg.ı· ııııd Seisıııic Sysıerııs far Concreıe Sırııcıııres.Ro111e. lıa~ı·. 7-11 Ocıober200/. Etı
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=