"' o o N C: .. . !!? z -.. "' ·;;; ~ t Sanitary: Banyo, lavabo, duş, tuvalet, içme suyu, fitness centre aksesuarı, sauna, jakuzi, bar aksesuarı , t Soğutma tesisatı: Soğutma grupları, soğuk depolar, buz üretme, su soğutma, t Özel tesisat: Mutfak tesisatı , çamaşırhane tesisatı, yüzme havuzu, yangın tesisatı, sauna/buhar odaları , bahçe sulama, otomatik kontrol/otomasyon, güvenlik, tasfiye sistemleri. Mekanik tesisat yönünden bir otel için ısıtma, havalandırma klima 'HVAC' sistemlerini; hidrolik, pompaj borulama 'plumbing' uygulamalarını; sıhhi tesisat 'sanitary' seçimleri otel hizmetlerinde öne çıkarmakta ve bunların kapsadığı özel tesisat; enerji yönetimi, çevre etkinlikleri, iç hava kalitesi, akustik, tozsuzlaşma, gürültü, hava balansı , hijyen, sağlık yönleri ile ağırlık kazanmaktadır. Bu sistemlerin uzun ömürlü, kullanılabilir, verimli ve dayanıklı olması zorunludur. Bu anlamda otellerin tesisat sistemlerinin doğru ve kullanışlı olmaları, hizmet süreci içinde kolay bakım ve onarımlarının yapılması, yapı teknolojisi koşu llarıyla , otellerde otomasyona kadar uzanan çizgide, mekanik tesisat sistemlerinin dayanıklılık ve kullanılabilirlik standartlarının uygulanması gerekir. Yenileme, bakım, onarım hizmetleri yönünden mekanik tesisat cihazları ve elemanları 20-25 yılda miladını doldurmakta, yeni teknolojiler gereği çoğunun 10-15 yılda performansları ve verimlilikleri düşmekte, yeterli bakım ve onarım hizmetleri olmadığı taktirde servis olanakları 10-15 yılda 80 sona ermektedir. Benzer tarzda iç mekan zenginliği sergileyen dekorasyon elemanlarının da eskimesinin yanı sıra moda ve estetik değerler yönünden otellerde restorasyonu zorunlu olmaktad ı r. Ülkemizdeki otellerin mekanik tesisat uygulamalarında şu standartlar ve zorunlu şartlar dikkate alınmalıdır; 1. TS Standartları , 2. Turizm Bakanlığı Yönetmelikleri, 3. Bayındırlık ve İskan Bakanlığı Yönetmelik ve Şartnameleri, 4. Orman ve Çevre Bakanlı ğı Yasa ve Yönetmelikleri, 5. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı Yasa ve Yönetmelikleri, 6. İmar Yasa ve Yönetmelikleri, 7. Sağlık Bakanlığı Yasa ve Yönetmelikleri, 8. Yangın Yönetmeliği, 9. Deprem Yönetmeliği , 1 O. Uluslararası Otel Standartları , 11. Seyahat Sigorta Şartnameleri (güvenlik, sağlık, hijyen vs.), 12.DIN Normları , 13.CE Standartları , 14. ASHRAE Sta ndartları , 15.ASPE Standartları, 16. ASSE Standartları , 17. NFPA Standartları 18. Yerel Yönetim Yönetmelikleri, 19. Hava Kirliliği Yönetmeliği, 20. Gıda ve Atık Yönetmeliği, 21. Güvenlik/ Security Şartları, 22.ILO Kuralları (İşçi sağlığı ve güvenliği) , 23.Seyahat Acenta Koşu ll arı , 24. Otel Zincirleri İşletme Firmalarının Spesifikasyonları. Otellerin tesisat sistemlerinin doğru ve kullanışlı olmaları, hizmet süreci içinde kolay bakım ve onarımlarının yapılması, yapı teknolojisi koşullarıyla, otellerde otomasyona kadar uzanan çizgide, mekanik tesisat sistemlerinin dayanıklılık ve kullanılabilirlik standartlarının uygulanması gerekir,_ Yukarıda açıklanan standartlar dışında otellerde şu hususlarda gerekli önlemler alınır: t İç hava kalitesi, t Gürültü/akustik, t Titreşim , t Koku, t Duman kontrolü, t Hijyen standartları , t Fiziksel engelli koşulları, t Temizlik ve bakım. Ülkemizde birçok otelin mekanik tesisat malzemeleri yerli imalat olup, çoğu Avrupa ve Amerika ürünlerinden farklı, kalite kontrolünden geçmemiş, sertifikala rı olmayan, u lu slararası norm ve standartlara uymayan malzemelerdir. Buna karşın son 20 yıl içinde teşvikler, gümrük muafiyetleri ve Gümrük Birliği olanakları birçok malzemenin yurt dışından ithalini sağlamıştır. Ancak, başlangıçta mühendislik hizmetlerinden yoksun mümessillerin ticari girişimleri ile performansları düşük birçok cihaz ülkemize ithal edilmiş, otel teknolojisinden uzak, deneyimsiz yatırımcı, işletmeci, tasarımcı, mimar ve mühendislik hizmetleri sonucu kullanışsız, verimsiz tesisat sistemleri ve ekipmanları kullanılmıştı r. Bu nedenle ülkemiz otellerinin çoğunun mekanik tesisat sistemlerinin kısa sürede ömürlerini tamamladığı söylenebilir. Yukarıda özetlenen ana ilkeler çerçevesinde bir otelin elde edilmesi, yatırımcı, müşavir, tasarımcı, üretici, uygulayıcı ve işletmeci çizgisinde her hizmet ve üretim konusunda uzman profesyonellerin sorumluluğunda yapılmalıdır. İhtisasa dönük bu ayrımda mimar, dekoratör, statik, mekanik ve elektrik müellifleri ile işletme elemanları otel teknolojisinde genel konsept bilgilerine haiz uzman sorumluluğunu taşımalıdır. Bu anlamda otel teknolojisinde tasarım ekibi ve işletme elemanlarının otel ihtisasına sahip olması zorunludur. Aksi taktirde otellerin ihtiyaç programı ve fonksiyonlarının belirlenmesinde, tasarım aşamasında, konsept ve sistem seçimlerinin yapılmasında, işletmelerdeki servis hizmetlerinde büyük hatalar yapılır. Çevre, enerji, yatırım ekonomisinde, sağlık, güvenlik ve konfor şartlarında büyük sorunlarla karş ılaşılır. Beş yıldızlı oteller, otel zincirlerinin sınıflanmasında en üst düzeyde yer
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=