"' o o "' t: TMMOB, Boğazlar Konusunda Uyardı TMMOB, LPG yüklü gemisinin 12 Mart gecesi, Zeytinburnu açıklarında batma sı konusunda uyardı. 15 Mart tarihinde Makine Mühendisleri Odası (MMO) İstanbul Şubesi'nde dü zenlenen basın toplantısında MMO Şu be Başkanı Tevfik Peker; Gemi Mühen disleri Odası, Gemi Makineleri İşletme Mühendisleri Odası, Çevre Mühendisle ri Odası İstanbul Şubesi, Kimya Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi ve Makine Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi adı na bir basın bildirisi okudu. Yaşanan olayın İstanbul'da büyük bir tehlike yaşattığını söyleyen Peker, ge minin batış nedenini kuvvetli lodos fırtı nası nedeni ile baş rampadan su alması ve güvertede bulunan tankerlerin gü vensizce yüklenmesi sonucu bir yana kayarak geminin dengesini bozması olarak açıkladı. Şiddetli lodos nedeniyle İstanbul ve Marmara deniz trafiğinin durduğu bir ortamda geminin izinsiz bir saatte seyre başlamasının dikkat çekici olduğunu ifade eden Peker, "Dünyada LPG taşımacı lığı belli kurallarla yapıl maktadır. Bu türtaşımacılık İMO uluslar arası denizcilik örgütü standartlarınca açıkça belirlenmiştir. Ülkemizde ise bu kurallar uygulanmamaktadır" dedi. Kazayı yapan geminin LPG tankeri taşı maya elverişli olmadığını belirten Peker, "Kaza anında gemideki yükün gemi güvertesinde tutunmaması, hemen ayrılma sı önemli bir bağlantı sorunu olduğunu göstermektedir. Bu gemilerin batması ha linde bile yükün güverteden ayrılmaması gerekir. Bu husus Geminin elverişlilik bel gesini bir kez daha gözler önüne sermek tedir" dedi. Boğazlarda meydana gelebilecek ve ucuz atlatılamayacak bir deniz kazası, tankerya da tehlikeli yük kazasında binlerce insanın ölebileceğini, onarılması olanaksız boyutlarda deniz ve kıyı kirliliği ortaya çıkabileceğini, değer biçilemez kültürel miras, tarihi yapıların yok olabileceğini ve Boğazların uzun bir süre ge mi trafiğine kapanabileceğini ifade eden Peker, sözlerine şöyle devam etti: "İstanbul Boğazı genişletilemeyeceği, derinliği artırılamayacağı; akıntıları, girdapları, rüzgarı düzgün bir rejim içine sokulamayacağı için ve insan hataların dan kaynaklanabilecek olumsuzluklar tamamen yok edilemediği sürece, boğaz güvenliği sağlanamayacak, İstanbul ve İstanbul'un çevresel güvenliği ciddi bir tehdit altında olacaktır." İsviçre Buzullarını "Paketliyor" İsviçre'de, her yıl metrelerce incelen Alp dağlarındaki buzulları güneş ışınlarından korumak için, buzulların özel bir köpük tabakasıyla kaplanmasına çalışılıyor. İsviçre'nin merkezindeki Andermatt kayak merkezi yetkililerinden Carla Dani oth, mayıs ayında bölgedeki Gurschen buzulunun PVC'den yapılmış özel bir köpükle kaplanacağını söyledi. Danioth, 1 cm kalınlığında olacak bu kaplamanın güneş ışınlarını geçirmeyeceğini ve soğuğu muhafaza edeceğini belirtti. Buzu lun her yıl 5 metre eridiğini kaydeden Dahioth, "Deneme başarılı olursa buzulun ikinci bölümünü de paketleyeceğiz" dedi. Gurschen buzulunun "paketlenmesinin" maliyeti 66 bin euro'yu bulacak. Dev Rüzgar Enerjisi Tesisi Dünyanın en büyük rüzgar enerjisi tesisi, Almanya'nın Brunsbüttel şehrinde 2 Şu bat tarihi itibariyle çalışmaya başladı. Açılış töreninde konuşan Alman Federal Çevre Bakanı Jürgen Trittin, tesisin 10 bin tonluk karbondioksit tasarrufu sağlayabileceğini ve Almanya'nın rüzgar ener jisi endüstrisinde teknolojik açıdan dünya çapında öncü bir role sahip bulunduğunu 58 söyledi. Hamburglu Repower Systems şirketinin "off-shore" işletimi için geliştir diği 5 megavat gücündeki sistemin yılda 1 7 jigavat saatlik rüzgar enerjisi üretece ği ve bunun 4 bin 500 evin yıllık elektrik tüketimine karşılık geldiği bildirildi. Halen Almanya'da, 5 megavat gücünde rüzgar enerjisi üreten 3 adet tesis bulunuyor. 183 metre yüksekliğindeki tesisin yapı mında, yaklaşık bin 300 metreküp beton İsviçre'deki başka kayak merkezlerinde de temmuzda aynı uygulamaya geçilme si bekleniyor. Zürih Üniversitesi tarafından geçen yıl yapılan bir araştırmaya göre, İsviçre dağ larındaki buzulların yüzölçümleri son 15 yılda 5'te 1 oranında azaldı. İlk kez uydudan çekilen fotoğraflarla ya pılan araştırmada, 1973-1985 yı llarında yüzölçümleri yüzde 1 azalan dağlardaki buzulların yüzölçümlerinin 1985-2000 yıllarında yüzde 18 azaldığı ortaya çıktı. �-==--=======-==::--�ı 1 � •• ' 1 1 ı I i �---- ile 180 ton çeliğin kullanıldığı, 18 ton ağır lığındaki 3 adet rotor kanatlarından her birinin 61 .5 metre uzunluğa sahip olduğu ve bu gibi tesislerin denizde kullanılmasının planlandığına dikkat çekiliyor.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=