Tesisat Dergisi 111. Sayı (Mart 2005)

"o' No - " ı: ' : 2. Eğitim Fonları Comeni us ve Erasmus, Sokrates Progra- Türkiye, 26 Şubat 2002 tarihinde AB ile mı'nı n yüzde 80'i ni kullanıyor. Sokrates Çerçeve Anlaşması imzaladı ve bu kap- Programı kapsamı nda iki tür temel uygu- samda AB Eğitim ve Gençlik Programla- lama bulunuyor; bunlar, "Komisyon Merrı'na katılmaya karar verdi. Bunlar; genel kezli Faaliyetler" ve "Ülke Merkezli Faali- eğitim alanı nı kapsayan Sokrates Prog- yeller". Komisyon Merkezli Faaliyetlerde ramı, mesleki eğitim alanını kapsayan başvuru, seçme ve sözleşme işlemleri Leonardo da Vinci Programı ve 15-25 Komisyon tarafı ndan yürütülüyor. Genel yaş arası nda eğitim dışı nda kalan genç- kural olarak, her projede ortak kurumlar- leri de kapsayan Gençlik Programı'ndan dan biri koordinatör olarak hareket ediyor ol uşuyor. Programların amaçlarını şöyle sıralamak mümkün: t AolBa'nyeülküeyleervi eya üye olması muhtemel n anılan sıyla aralarındaki işb p ir r li o ğ g inr i anm alrat ırrvı l amsaı tsaı , t Ülkelerin mevcut potansiyelleri ni n da- ha iyi değerlendirilerek daha dinamik bir Avrupa'ya katkıda bul unmaları, t Ülkeler arası ndaki ihtilafları en aza i n dirmek suretiyle kendi içinde kayn mayı artırarak ve önyargıları kırarakabşu büyük aileni n fertlerinin ha iyi tanımaları nı sağlabmirabkir.lerini dave Komisyona karşı projeden soruml u olu vur yuo, rs. eÜçl mk ee Mv ee rsköezzl el i şFma ea l ii yş el et ml e rl e' drei , kb aa tşı ­ lan ülkenin ulusal yetkilileri tarafından ve ulusal ajansların yardımıyla yürütülüyor. Genel kural olarak ilgili eğitim ku nın her biri kendi ülkelerinin ul u sıyla iletişim ve işbirliği içinde s r f a u a l m a a l j l i a a y r n e ı ­ t gösteriyor. Sokrates programı na; t Öğrenciler ve öğrenme süreci nde olan tüm bireyler, ülkelerde mesleki eğitime yön kaları desteklemeyi hedefliyor.eŞliku paonldi t ai programı n 2000-2006 yılları arasındaki 2. dönemi uygulanıyor. Bu lerarası işbirliği ni n kullanpılaroragkramm,eüsllkeeki eğitim sistemleri ile uygulamaları n teni n geliştirilmesini, yenilikleri nd . taekşavliik edilmesini ve Avrupa bili n mesini amaç ediniyor. cinin yükseltilLeonardo da Vinci Programı, her gün ar tan rekabet ortamına uyu letmelerin alanı nda yetenme kslai iğşlgaümcaüki,hitşi ­ yacını karşılamak, kişilerin çal ı tına katılımı nı kolaylaştırmakşmvea Aha v y r a upa'daki işsizlik oranını azaltmak için u gulanan, yaşam boyu öğrenim alanınd y a yenilik, kalite ve Avrupalılık boyutu ren çal ışmalar bütünü olarak n "or. itelennudiiçrieliProgram, mesleki eğitim alanı nda edin len farklı tecrübeleri n paylaşılması, b i u t Eğitim öğretimle doğrudan ilgili olan alandaki yenilikleri n ve gelişmelerin yay- AB Eğitim ve Gençlik Programları' n tılım çalışmalarını DTP Müsteşarlığıabükan yesinde oluşturulan özerk statüye sahip AB Eğitim ve Gen zi Başkanlığı (Ul çul s i k a l P Aro ja grnasm) l ya ür ır üMt eü rykoer . AB Eğitim ve Gençlik Programları 30 kede AB Komisyonu ile ortaklaşa yürüt ü ü llüyor. Türkiye, Hazırlık Dönemi An ları'ndaki yükümlülüklerini yerine l g a e ş t m ire arek 1 Nisan 2004 tarihinden itibaren 31 . Program Ülkesi olma hakkını kazandı . Programlara tam katılım sağlanan 2004 yılında Ulusal Ajan leştirmek için 1 8.4 smüilçyopnro E gur ar omt ı ugt ea rr çı nedka kaynak kullandı . Sokrates Programı Sokrates, Avrupa Topluluğu'nun örgün ve yaygın eğitim alanı ndaki tüm faaliyetlerini içine alan Genel Eğitim Programı'nı ifade ediyor. Şu anda Sokrates'in 1 Ocak 200031 Aralık 2006 tarihleri arası nı kapsayan 2. aşaması uygulanıyor. Programı n kapsamı : 1.Comenius: Okul eğitimi programı, 2. Erasmus: Yüksek öğretim programı, 3. Grundtvig: Yetişkin eğitimi, 4.Lingua: Dil öğrenimi ve öğretimi, 5. Mi n n pr o o lo g e j r r i a l v e m a r : i l a E v r ğ e ı, i t ui mzdaek tbainl g ievğei t ii lme t i şöiğmr etet i km 6.Gözlem ve Yenilik Programı, 7.Ortak Faaliyetler Programı, 8. Destek Tedbirleri Programı. 44 personel, t Sokrates programı na katılan nin belirleyeceği her türden ehğeitrimülkkeu rumu, t Yerel, bölgesel ve ul u tim sistemleri nd e n v e ps oa lli tdi küazl ea ryddaen esğoi ­ rumlu kişi ve kurul uşlar, t Yerel ve bölgesel kurum ve teşkilatlar, t Öğrenci, öğretmen ve veli dernekleri de dahil eğitimde çalışan kurumlar, t t Sosyal ortaklar, A t Ş irrakşettılremr , ap rmo feerskyeoz l e r i , nel kuruluşlar, ticaret kaötırlagübtilleiyroi rillear.sanayi ve ticaret odaları Leonardo da Vinci Programı Leonardo da Vinci Programı, üye ve aday gınlaştırı m a s ı ve rl emkaasbıe, ti sotrithadmaımn aı nuykuomlayslaaşğtlaırnıl ­ ması nı amaçlıyor. Leon d e maersdl eokdi ae ğVi ti ni mc ii nP rboagşrl aa mn gı ,ı chı en rd saebvuiy l e u nanların, özellikle gençleri n rilerinin geliştirilmesi ilkesinbdi legni vheabr ee ck ee t ediyor. Amaç, özellikle tekn rumsal (ulusal ve ülkelerarasoı )lodjeikğvişeikkliukleri bütünleştirmek, mesleki eğitime olan ilgiyi ve mesleki eğitimin kalitesin mak, mesleki eğitimi yeterlilik ve giiraişrtimtır­ cilik bakımı ndan güçlen mek ve istihdam imkandl ai rrmı neı ka, rdt ıer ms t ae kk l.e ­ Program, üniversiteler de dahil mesleki eğitim kurumları, kamu ve özel kuruluş-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=