"o' No - " ı: ' : 2. Eğitim Fonları Comeni us ve Erasmus, Sokrates Progra- Türkiye, 26 Şubat 2002 tarihinde AB ile mı'nı n yüzde 80'i ni kullanıyor. Sokrates Çerçeve Anlaşması imzaladı ve bu kap- Programı kapsamı nda iki tür temel uygu- samda AB Eğitim ve Gençlik Programla- lama bulunuyor; bunlar, "Komisyon Merrı'na katılmaya karar verdi. Bunlar; genel kezli Faaliyetler" ve "Ülke Merkezli Faali- eğitim alanı nı kapsayan Sokrates Prog- yeller". Komisyon Merkezli Faaliyetlerde ramı, mesleki eğitim alanını kapsayan başvuru, seçme ve sözleşme işlemleri Leonardo da Vinci Programı ve 15-25 Komisyon tarafı ndan yürütülüyor. Genel yaş arası nda eğitim dışı nda kalan genç- kural olarak, her projede ortak kurumlar- leri de kapsayan Gençlik Programı'ndan dan biri koordinatör olarak hareket ediyor ol uşuyor. Programların amaçlarını şöyle sıralamak mümkün: t AolBa'nyeülküeyleervi eya üye olması muhtemel n anılan sıyla aralarındaki işb p ir r li o ğ g inr i anm alrat ırrvı l amsaı tsaı , t Ülkelerin mevcut potansiyelleri ni n da- ha iyi değerlendirilerek daha dinamik bir Avrupa'ya katkıda bul unmaları, t Ülkeler arası ndaki ihtilafları en aza i n dirmek suretiyle kendi içinde kayn mayı artırarak ve önyargıları kırarakabşu büyük aileni n fertlerinin ha iyi tanımaları nı sağlabmirabkir.lerini dave Komisyona karşı projeden soruml u olu vur yuo, rs. eÜçl mk ee Mv ee rsköezzl el i şFma ea l ii yş el et ml e rl e' drei , kb aa tşı lan ülkenin ulusal yetkilileri tarafından ve ulusal ajansların yardımıyla yürütülüyor. Genel kural olarak ilgili eğitim ku nın her biri kendi ülkelerinin ul u sıyla iletişim ve işbirliği içinde s r f a u a l m a a l j l i a a y r n e ı t gösteriyor. Sokrates programı na; t Öğrenciler ve öğrenme süreci nde olan tüm bireyler, ülkelerde mesleki eğitime yön kaları desteklemeyi hedefliyor.eŞliku paonldi t ai programı n 2000-2006 yılları arasındaki 2. dönemi uygulanıyor. Bu lerarası işbirliği ni n kullanpılaroragkramm,eüsllkeeki eğitim sistemleri ile uygulamaları n teni n geliştirilmesini, yenilikleri nd . taekşavliik edilmesini ve Avrupa bili n mesini amaç ediniyor. cinin yükseltilLeonardo da Vinci Programı, her gün ar tan rekabet ortamına uyu letmelerin alanı nda yetenme kslai iğşlgaümcaüki,hitşi yacını karşılamak, kişilerin çal ı tına katılımı nı kolaylaştırmakşmvea Aha v y r a upa'daki işsizlik oranını azaltmak için u gulanan, yaşam boyu öğrenim alanınd y a yenilik, kalite ve Avrupalılık boyutu ren çal ışmalar bütünü olarak n "or. itelennudiiçrieliProgram, mesleki eğitim alanı nda edin len farklı tecrübeleri n paylaşılması, b i u t Eğitim öğretimle doğrudan ilgili olan alandaki yenilikleri n ve gelişmelerin yay- AB Eğitim ve Gençlik Programları' n tılım çalışmalarını DTP Müsteşarlığıabükan yesinde oluşturulan özerk statüye sahip AB Eğitim ve Gen zi Başkanlığı (Ul çul s i k a l P Aro ja grnasm) l ya ür ır üMt eü rykoer . AB Eğitim ve Gençlik Programları 30 kede AB Komisyonu ile ortaklaşa yürüt ü ü llüyor. Türkiye, Hazırlık Dönemi An ları'ndaki yükümlülüklerini yerine l g a e ş t m ire arek 1 Nisan 2004 tarihinden itibaren 31 . Program Ülkesi olma hakkını kazandı . Programlara tam katılım sağlanan 2004 yılında Ulusal Ajan leştirmek için 1 8.4 smüilçyopnro E gur ar omt ı ugt ea rr çı nedka kaynak kullandı . Sokrates Programı Sokrates, Avrupa Topluluğu'nun örgün ve yaygın eğitim alanı ndaki tüm faaliyetlerini içine alan Genel Eğitim Programı'nı ifade ediyor. Şu anda Sokrates'in 1 Ocak 200031 Aralık 2006 tarihleri arası nı kapsayan 2. aşaması uygulanıyor. Programı n kapsamı : 1.Comenius: Okul eğitimi programı, 2. Erasmus: Yüksek öğretim programı, 3. Grundtvig: Yetişkin eğitimi, 4.Lingua: Dil öğrenimi ve öğretimi, 5. Mi n n pr o o lo g e j r r i a l v e m a r : i l a E v r ğ e ı, i t ui mzdaek tbainl g ievğei t ii lme t i şöiğmr etet i km 6.Gözlem ve Yenilik Programı, 7.Ortak Faaliyetler Programı, 8. Destek Tedbirleri Programı. 44 personel, t Sokrates programı na katılan nin belirleyeceği her türden ehğeitrimülkkeu rumu, t Yerel, bölgesel ve ul u tim sistemleri nd e n v e ps oa lli tdi küazl ea ryddaen esğoi rumlu kişi ve kurul uşlar, t Yerel ve bölgesel kurum ve teşkilatlar, t Öğrenci, öğretmen ve veli dernekleri de dahil eğitimde çalışan kurumlar, t t Sosyal ortaklar, A t Ş irrakşettılremr , ap rmo feerskyeoz l e r i , nel kuruluşlar, ticaret kaötırlagübtilleiyroi rillear.sanayi ve ticaret odaları Leonardo da Vinci Programı Leonardo da Vinci Programı, üye ve aday gınlaştırı m a s ı ve rl emkaasbıe, ti sotrithadmaımn aı nuykuomlayslaaşğtlaırnıl ması nı amaçlıyor. Leon d e maersdl eokdi ae ğVi ti ni mc ii nP rboagşrl aa mn gı ,ı chı en rd saebvuiy l e u nanların, özellikle gençleri n rilerinin geliştirilmesi ilkesinbdi legni vheabr ee ck ee t ediyor. Amaç, özellikle tekn rumsal (ulusal ve ülkelerarasoı )lodjeikğvişeikkliukleri bütünleştirmek, mesleki eğitime olan ilgiyi ve mesleki eğitimin kalitesin mak, mesleki eğitimi yeterlilik ve giiraişrtimtır cilik bakımı ndan güçlen mek ve istihdam imkandl ai rrmı neı ka, rdt ıer ms t ae kk l.e Program, üniversiteler de dahil mesleki eğitim kurumları, kamu ve özel kuruluş-
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=