ın o o N t: .. .. C/) Solar Tesislerin Kurulum Kalitesinin Kontrol Edilmesi Ka�ınılabilir Yetersizlikler Almanya'nın Hannover bölgesinde kısa bir süre önce, solar ısıtma tertibatı kullananlarla anket yapılmış, kurulum kalitesi uygulama yerinde tespit edilmiştir. TESA - araştırma sonucu şunları göstermiştir: Tertibattan faydalananlar memnıın ve iyi bilgilendirilmiş. Kurulum Yazar: Dr. Müh. Sıefan Jan/Jeıı, Yük. kalitesi sevindirici derecede yüksek ve tesisler çalışmaktadır. Ancak Müh. Raiııer Tepe. tipik zayıf noktalar da ortaya çıkmıştır, bunlar montaj aşamasındaki Kaynak: TGA Faclıplaııer 212005 dikkatsizlik ve bunun sonuçları hakkında eksik bilinçtir. _______ ç_e_v,_·r,_·:_K_o_rh_a_n_K_i_iç _üm_eıı _____ -+- E nercity-Fonds şirketine bağlı proKlima, 1998 yılından bu yana Hannover bölgesinde solar ısıl tesisatlarına finansal katkılarla teşvik sağlamaktadır. Teşvik için, tesis komponentlerinin verim ve kullanılabilirliğe dayalı bilinen kalite kriterle rini yerine getirilmeleri şartı vardır. Kullanılan parçaların kalitesinin yanı sıra, tesis montajlarında özellikle planlama ve uy gulama kalitesi solar tesislerinin fonksiyonunu etkilediğinden, proKlima şirketi 2003 yaz ayında montaj kalitesi hakkında araştırma yaptırmıştır. Solarcontact ve Büro für Warmetechnik BfWTtarafından uygulanan "Solar Termi ği Tesislerinin Değerlendirilmesi" (TESA), işletmeye alınan tesislerde kullanıcıya yönelikanketformu niteliğinde uygulama kalitesinin yaklaşık 68 tertibatta gözden geçirilmesini kapsamıştır. Metnin devamında bu araştırmanın bazı sonuçları ta nıtılacaktır. 1. Kullanıcı Anketi Hannover bölgesinde solar ısıl tesisler den faydalananlarla yapılan anket çalışması, planlama, montaj ve kullanma saf hasında tüketici gözünden daha fazla bil gi toplamak amacını taşıyordu. Bu amaç la 4 konuya bölünen 34 sorulu anket ge liştirilmişti: t Teklif ve satın alma safhası, t Montaj safhası, t İşletme safhası, t Kullanıcı memnuniyeti. Kullanıcı anketleri, 204 geri gönderimle (cevapla), 528 tesis işleticisinden nere deyse % 40'Iık dönüş oranına sahip ol- 134 muştur. Bunlardan da çoğunun anketleri tamamıyla doldurulmuş, hatta bazıların da birkaç yön gösterici ilave açıklamalar da yer almıştır. Geri gönderilen anketlerin çoğu müstakil konut tesislerindendir, fakat 20 m2'yi aşan çoklu konut sahipleri de yanıtlamıştır, bir tane 100m 2 tesis de yer almıştır. Bu te sisler proKlima'nın 1998-2003 teşvik dö neminde işletmeye alınmıştır. Tesis yaşına göre dağılımları: 1 yaşında: 31 tesis; 2 yaşında: 63 Tesis; 3 yaşında: 55 tesis; 4 yaşında: 34 tesis; 5 yaşında: 20 tesis; 5 yaşın üzerinde 1 tesis yer almıştır. 2. Teklif ve Satın Alma Safhasında Teklifve satın alma safhasına yönelik so rular, müşterilerin bilgilendirilme, planla yıcıların ve uzman iştirakinin değerlendi rilmesi konusunu kapsamalıydı ve tesis seçimi ile ilgili geçerli kriterleri vermeliydi. Kullanıcıların yaklaşık % 90'ı, kendilerini solar tekniği hakkında genel olarak bilgili veya yüksek seviyede bilgili gördüklerini belirtmişlerdir (Şekil 2). Bu alandaki pa zara yönelik güncel bilgiler ise fazla görül memiştir. Ancak müşterilerin büyük ço ğunluğu, planlama bilgilerini detayına kadar anlattırmakta ve bu bilgilerle de tesis fiyatı hakkında iyi değerlendirme yapabi leceklerini düşünmektedir. Solar tesis kullanıcıları, planlayıcılar ve tesisatçıların da oldukça bilgili olduğunu belirtmektedir. Katılımcı şirketlerin sade ce % 4'ünde bunun aksi söylenmiştir. Kullanıcıların kendi bilgileri ile planlayıcı ve tesisatçıların bilgi seviyesini karşılaşŞekil 1. D11yargaııın veya kablonun yetersiz bağlantısı: bu d11yarga ayar iinitesine, yan lış yerde ölçülen doğru değeri verıııektediı: tırmalarında dikkat çeken sonuçlar ortaya çıkmıştır: Müşterilerden % 24'0, bilgi se viyelerini şirketten gelen görevlilerle eşit görmekte, konut sahiplerinden % 11 'i, on lardan daha da bilgili olduklarını düşün mektedir. Son olarak belirtilenlerin muh temelen kolay müşteri sınıfında sayıla mayacağı düşünülür. Kendi ifadelerine göre satın alma kararla rında ortalama müşterinin seçim kriterle ri, ürünle ilgili verim bilgileri veya mimar lardan, planlayıcılardan, tesisatçılardan, baca temizleyicilerden, arkadaşlardan ve müteahhitlerden (paket sunumlar) aldık ları tavsiyelere dayanmaktadır. Burada planlayıcılara ve tesisatçı işletmelere danışman olarak çok yüksek değerler biçil miştir. Karara etki eden unsurlarda, ciha zın üreticisinin ve fiyatının daha az etkili olduğu gözlemlenmiştir. Belirtilen birçok değişik kıstaslar arasında bazı tek örnekli kıstasların yanında (sadece) iki kez "Test berichte der Stiftung Warentest" [Ürün Testi Vakfı Test Raporları] yer almıştır.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=