'0<j- o N C: .. ,,, oo ..... ( . / . ) çıkan yasa ikilemleri, yasa ve yönetmeliklerin birbiri ile uyumsuzlukları kamu yönetiminde toplum tarafından onaylanmayan sorunları, bu sorunlar nedeniyle AB kriterlerine uyumlu mevzuat değişimini ve bu tür değişimin uygulanmasını gündeme getirmiştir. Özellikle inıar yasaları gereği büyükşehirlerin proje onay ve ruhsat işlemlerinde gereksiz formal iteler uygulamada irtikap usullerini doğurmakta, aracı, yandaşve işbirlikçileri ortaya çıkarmaktadır. Nitekim bu nedenle inşaat tasarını ve uygulamasında mimarl ık ve mühendislik hizmetleri bir kenara itilmiş, tasarımcılar onay formaliteleri ile ilgili büyük bir uğraşıya girmişlerdir. Örneğin: İnıar yasaları gereği 1/50 ölçekli 5 takını mimari proje yetkililerin onayına sunulurken, aşağıdaki belgeleri sağlamak zorunludur: Yatırımcı olarak dilekçeniz ekinde gerekiyorsa inıza sirkülerinizi sunmak, 3 ay süreli tapu tescil belgenizi vekaletnameler ve muvafakatnanıelerle takdim etmek gerekecektir. Ayrıca projelerde liste beyanı, otopark hesabı ve ağaç hesabının yanı sıra aplikasyon, çap, yol kotu tutanağı, apl ikasyon planı, cehpe renkleri, çizimleri hazırlanarak buna tescil bel gesi (müracaat edilen dönem için) almak suretiyle proje inceleme ücreti yatırılmak kaydıyla resmi müracaat yapı l ması zorunl udur. Bu müracaatı takiben ruhsat aşamasında istenen aşağıda yazılı 35 nıaclcl e ruhsat işlemleri için gereklidir. 1 . Aplikasyon krokisi (Kadastro Mel .) 2. İmar durumu (çap) (1 yıl) 3. Yol kotu tutanağı, 4. Yapı denetim firması izin belgesi (noter tascl iki i), 5. Yapı sahibi yapı denetim kuruluşu sözleşmesi, 6. Zemin etüdü, 7. Mimari proje, 8. Tapu tescil belgesi, 9. Vekaletnameler (noterden), 1 O. Bağımsız bölüm listesi beyanı (noterden), 1 1 . Asansör avan projesi, 12. Cebri havalandırma projesi, 13. Yangın tahliye algılama + söndürme projesi, 14. Betonarme statik projesi, 15. Sıhhi tesisat projesi, 16. lsı yalıtım projesi, 1 7. ısıtma tesisatı projesi, 18. Asansör tatbikat projesi, 19. Elektrik tesisat projesi, 20. Telefon tesisat projesi, 21 . Doğalgaz tesisat projesi, 22. Yol katıl ım ilişiksizlik belgesi, 23. Kanal katılım ilişiksizlik belgesi, 24. nı2 cetveli, 25. Toprak hesabı, 22 Ülkemiz, bürokrasi ve onun doğurduğu formaliteler nedeniyle büyük sorunlarla karşı karşıyadır. Son yirmi yıl içinde ortaya çıkan yasa ikilemleri, yasa ve yönetmelik lerin birbiri ile uyumsuzlukları kamu yönetiminde toplum taraftndan onaylanmayan sorunları, bu sorunlar nedeniyle AB kriterlerine uyumlu mevzuat değişimini ve bu tür değişimin uygulanmasını gündeme getirmiştir. 26. Yapı sahibi - müteahhit sözleşmesi, 27. Müteahhit sicil belgesi (ticaret odasından), 28. Mal sahibi vergi kaydı, 29. Müteahhit vergi kaydı, 30. Yapı denetim kuruluşu taahhütnamesi, 31 . Proje müellifleri sicil durum belgesi, 32. Yapıya ilişkin bilgi formu (Bakanlık tasdikli), 33. Yapı denetçisi ve yardımcı kontrol elemanı ikametgah belgeleri, 34. Sığınak komisyonu raporu (İ lçe Sivil Savunma Müdürlüğü), 35. Yapı denetim hizmet bedeli ilk taksit makbuzu. Çoğu kez müellif mimar tarafından takip edilen genellikle aracı kuruluşlar tarafından hızlandırılabilen süreçte mekanik tesisat proje hizmetlerinden aşağıdaki belgeler istenmektedir: t Asansör avan projesi, t Cebri havalandırma projesi, t Yangın söndürme projesi, t Sıhhi tesisat projesi, t ısıtma projesi, t Asansör tatbikat projesi, t Doğalgaz projesi, t Proje müellifi tescil belgesi, t Sığınak komisyon raporu, t Kanal katılım ilişiksizlik belgesi. Bunlar dışında işveren kuruluşlar, işyapan durumunda olan tesisat tasarını projeleri içeriğinde; t Klima projesi, t Soğutma tesisatı, t Yangın hidrolik hesapları, t Yangın basınçlanclırnıa, t Duman kontrol ve egzost, t Mutfak tesisatı, t Çamaşırhane, t Yağmur toplama , t Kanalizasyon, t Bahçe sulama, t Havuz tesisatı, t Fittness centre, t Otomatik kontrol, t Otomasyon tesisatı, t Hastane tesisatı, t Medikal gaz tesisatı. gibi projelerin sorumluluğu beklenmektedir. Ayrıca son yı l larda yeni yönetmel ikler dolayısıyla Büyükşehir İnıar Müclürl ükleri'nin yanı sıra Çevre Bakanlığı , Enerji veTabii Kaynaklar Bakanlığı, Başkanlık Sivil Savunma Uzmanlığı, İtfaiye Müdürlükleri, Ulaştırma Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı farklı ve içeriği değişik projeler isteyebilecek ve bu herbir i keneli konusunda diğerlerinden kopuk inceleme yapmak ve onaylamak suretiyle projeler arasında uyumsuzluklara neden olmaktadır. Bu sonuç kamu çalışanları yönünden istihdam politikası gereği yetki ve görev anlayışı nedenleri ile teşvik edilmekte, ayrıca ilgililer bu tür hırsız-polis usulu müfettişl ik yöntemlerinden vazgeçmek istemeyerek hizmet üretenlere güven duymamaktadır. Mühendislik ve mimarlık mesleği nin gelişimini sağlamak, onları disipline etmekle görevli meslek odaları ise bu yaptırımlara seyirci kalmakta ayrıca oda vizesi, büro tescil, onay ve belge kazançları nedeniyle formaliteleri teşvik etmektedir. Çözüm olarak önerimiz sistemde sorumluluk tesis edilmesidir. Mal sahibi ve tasarımcı yapı standartlarına uygun tarzda yaptığı projelerini yaparak meslek odası kayıt belgeleni ibraz etmek suretiyle yapı denetim onayı sonrası imar müdürl üklerine sunduğunda imardaki görevli projeyi bir gün içinde sadece nazım plan ve imar yasaları yönünden bakıp inceleyerek onaylayabilir. Dolayısıyla projenin teknik sorumluluğu liability sigortalı tasarımcı, teknik sorumlu yapı denetim görevlisi tarafından paylaşılır. İmar yetkilileri de imar yasaları yönünden onay vecibelerini yüklenir. Kısa bir sürede kolay bir prosedür içinde yapımı mümkün olan bu tür çok basit bir işlemi formalitelere boğmak, rant ve çıkar amaçlı bürokrasiye yönlendirmek, çağımız Türkiye'sinde mimarl ık mühendisl ik camiasına yakışmamaktad ır. ►Sektörde 50.nci Hizmet Yılı Mesleğin 49. yı l dönümünde çal ıştığım sektörde 50 hizmet yılını kutlamanın mutluluğunu yaşıyorum. İlk ustanı Prof. Fikret Narter ve Y.Müh. Toclori Karakaş olmuştur. Şişli Tranvay Deposu ve Taksim Atatürk Kültür Merkezi yapı larının hesapları ile
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=