Tesisat Dergisi 100. Sayı (Nisan 2004)

®D® �® O@ f Wartıcle ... ooN C .. ., oo gmear ek ki sl itde imr. eByuezn avme yaan ay avpe apmr oajyeayne kyi aş itl ıer ırmi n ,y ba üp ­ yneükticbeilreri hatlmi maaslıl em dü miğekrü nsidstüerm. lerde daha iyi 2.2. Sınır Değerler tBaul eh pa l rel rai şn teı rgı cö ı rneı nd eağk i ı şşi kol i rkagnöl as tr eı rdi r e. Fğai şkeant ms i suttel amk gk eoçnemn udşet ubri. vBeuk as bı nuı rl eddeiğl eebr li el i rr idn ei nğ iaş işkı ll imğ ea ssı ı ns ıur snoeğt iul mt me as i nmeavkei ny ea sai ğn ıi rn adr eı znagl aersai zy ob li raşçeakbi li ldi re. By öu ­ üh satr l saışntıırrlı ac rı dda an hgi lei nçde ne dbeubl ui nbmu anl eı ddı re. nÜl es ta sl tı nv ıer değeri genelde, boru aşınması nı engellemek yiçöinnetetismpiitsaeğdlailrir., alt sınır değeri ise dengeli bir 2.3. Değişiklik Oranı Şnai zyme ta bs ı i r ds üu zsgoüğnu tçmaal ı şmmaı yk oi nres as i, ngi ne çi dean r ed embei nk ai n svea rsiı t adseı ğiilşemme sai khi nael i nkdaep, agnüavbei l ni rl. i kS ut esr ot i ğb uattml a raı mb i al mk ienke si çi ni ni n çb au lhı şaı rr lhaaş ltdı reı ckı agl me çaesnı n ıdteebmi si ni n eddeek i ds ıenğı ri şdmeeğ es rüi r iaçtei nr iisni ni md ea lkaat çl mı taasrı agfeı nrdeakni r. vBeur i l ies ne v şh e a e k n ri al s d l u a e r s ı d o n e ı ğ n u d k t e m u v l a l r a e m n n ı i a l n m k a i a n ç s e ı ı l n s m i ı n g a d e s er egket icr ei kbmi l ei rl iv ea ybaur ı teakip devre için) akış değişiklikleriensenuaysuı nmdsaağ(lma nüı r. 2.4. Bypass Akış Ayarı s gB i e s i ç r t i e e n n m c d l i e l e rb t a ü iy r z a i e f u t r y a le d ru d i r n e a d r ğ e a iş k k k i t ee y p n ü k k hi g a d ö c e si t ğ m e iş r s i i r e k le l l i r k . d l Ş ee a r b y in e i e l t i sgi es tçei şm dt ea lbe ibs ii nbei r ys ua ks loağş ua tcma ka mo laukr si nae, ssi nuiyn uans gba irri bl eyl pi kal ses dhea t tbı uühzaer lrai nş dt ı er ı nc ı dgaenç i rgi lemçeesni vdee bbi ön yi n minimumun üzerinde kalması temin edilir. 33 . Metotlar .1. Yanalı Bypass Hattı dDeabh ia, ömn ce er kdeez id eoğl ai nrial dki ğvi egyi bai , 3b yypoa sl lsuh avtatnı nad ai lkei dk uü lzl aennı ll eı ynoer sbai l bi r.u nŞ au yn e, dt evvarneadl eı kbi i br i rbsyup as os sğ uhtamt taı d l m a e ş a b t k ı i ğ i s n ı u n e d ss o a in ğ y i u n a t vm g a e a ş ç m i a ş ç a d ı k l e ı i r n b e o is s l i m in n i i a n n s a ı m s g g i e n a r r im i e d k u e ir m ğ . e ' G a ri e y b ç a e e k l n l ­ i miktar üzerine çıkarsa, vana kapanır. 3.2. Üç Yollu Vana Bl ei rr i nbda eş k a3 ayl toel rl un avt ai fni as el a, rsı ni s tteamh si ni s uezdaikl mbeösl üi mi l e yb ai spi ,ı l as ub i l si ro. ğPuotmmpaa yma a, kb iun ve al enrai nl ai nr ı natsogpa lrai mg edçei ş de de ibl mi s ei nl ii dn i rü. z Be rui ndd ee btiuntianc agka rşaenkt ii l deed ikl eu bmi lamnedsai fi çari nk ı npıonmkpaal ı c ıboul avcaanğaı lşaerkdial d ed ayiömnae tbi l ei rb bi l iar.s ıBnuç sşaebk iiltdbei rsaisktıeşmt edme i nb ue dniol mktiaş doal uhr .e m e n h e m e n 210 4. Buharlaştırıcı Akışının Ölçülmesi Ba yi rai nr ıcnidl taa rbauf thaadrel ağşi şt kı r eı cnı ha ak cı şi mı n ı na köı şl çl ı üs il smt eems i l eç roi nk öd nü ek tmi f l ihdai rc. i Çmos ek l kduel lbainöı l laçnmbei rcmi h ea tzol at rmı vees ye al a öel nç ­ mB uenda i yaal tfer ar nmaltai fr ıoi ll ae ryaak p, ıbl aunh adrol ağşrtuı dr ı ac nı üözl çe ür i mn ddeükri. sdue bbi as isiımn caı l aktaçyı bbı i l ög il lçeür il üers avse abl ı un ha ararkl atşet sı rpı ci tı egdeiçl iirş. 5. Bypass Hattının Durumu Bb ii rr i nbcyipl atsasr ahfat at t ıdbeiğr ii nş kcei lnt ahr aa fctiams aabkiıtş ıv ei çai ny rgı cea d d re e e k v b l i i r u d n dir l . a a B i r m ı i n ri i n n b c i f ri a b l/ z i İ r k la in i n d s c u e i y l n d u a e n y v u r i n ı r l m d b a ı a şi ş m o k l a m li y b a e s ir r ı s e b i s i v r t i e e n r m c il i ­l dmeebs ii nl i i ms i sütme mk üdne k Bı l ayrp. aBsi sr i nhcai ltttaı ,r asfut a sdoeğğui ştkme na amkaı şkoi nrea snil na irnı n aı ns gdaervi at ma l el ı lpı kl egröi nset eur eyng ubni r oş el akri al dke, yköanlmetailsmıneısitneimteimn iendeedceer.k şekilde sistemin ❖ h B a ir ti B t n ı i c i r ç i i l n i n tc a ü r i a l ç f t t m a a r ü da ş f e t t ğ e ai r ş e d k k e e n m ğ i d o şk e n e t b a n il j i s d ni o s e t k e b t m a il s i l ı e s m r is d e t e e v m c b u y tp i t ç a u i s r n s : gb ey rpeaks lsi kh aü tçtüı nkı nb ybpaağslsa nh da tı ğt ıı, yaeyrreı kbbaiğr lsai ns taebmi l ii nr . Dm eağk iişnkeesni ndee vyi ar ks aı ny ı lbı ibr i rype or dmep ga e, sçue ns o dğ ue tbmi yai sdaüğşl aürr. üBr uvneu ön ndeemz al i vea nn tear jjı i i vs ee vgai dn ea rn ıtna syaürkr suef uk kbaurnş uı bnan- es ıtni cçel asri an ddea ydaenymü ak ks ezkodr uenr edcaeodl eu şauş ıvne ❖ ym B o u a ll s u n ı v e v e d a n e k a n ıs l l a ı e t r l ı ı s b k is u i t r e l a la m y n a i ı n r nl a ız b m . a B z a ı u t t e m ü m k e e i t n t o i et c a d il s e il g m r a i r e i i ç s a i i n d k ı i ş 3 r. ı ga za ar al annt i sau l tgı en rai da öl ı rnküeşns,ı caar tkal ı nğ ı sni setdeemn i di leebpi soi mv e ❖ pm B a i ı r n i ş b ı l n y e pt s m a o s n e s u m h n a a a t s y t r ı a a n f k ı l a v ın e r ı y n b e d i r r a l e v k ş a i t t n i a r a s in y ai ı r z r b u . o f B u r u u a ş d z e o a k l l t i a l ı d r ş . ı e bypass ayarvanasındaki işletmebasıncı azalı r vs oe ğyuöt nmeat i mm ad kü i zn ee nl el er inni re. Şçaoyke tubzyapk a ms sehsaatfteı ys eu b d k a o ü z z nı e u i y ş rs l d e a e t , m p tu e o t m g u i l d p m a e a r i s l ş e ı l e r m i t t m e as c e a b s r i u r b u ri a f y l s a e ı r n tı i n c n d ı d n a e ın n n y f d e ü o r k a l s a g e a y k t ı el atnmdeı rkı l mg earleı dkıer bk ii ,l i ra. s gBaur i hgaetçoi ş dş eekbi li ds ien i bdoayi mu at garanti edilebilsin. 6A.lSu Soğutma Makinelerinin Devreye ınma Sırası Bb ii rri inncci li /l i kt ai nrcaifl t ad edvei rğdi şakiemnl i doel abni ll ai rsdi satne md al ehra, kaolınmınpalikgeerbeikrtşireirk. ilİdyieçbailrbiri ardına devreye ışan -veya başarısızTablo l. Pro oje akış ranı I/sn Su soğutma makinesi 1 60,6 Su soğutma makinesi 2 90,8 öb ni r bş ai rritn, csi lu t asroağf tuat md ea ğ mi ş kaekni ndeel ebri il ni isni s taermd airçdi na devreye alınması için harcanması gereken zl aarmı naı ngvaer azni thi i nesde el ebmi l me ketki r . i çS ii snt epmr ofsoenski ns i yt oa nn ı oı nl aarnaı kn ds iüs şt eü mn üpl mr oügşr aoml ml aa syı ı,caı lradraı ri ldeagdöervürşeüyl emaül ş omlmişaoslımvaesiışlgeetreenkinliddier.düzenli bir şekilde eğitil6.1. Bir Su Soğutma Makinesinin Ek Olarak Devreye Alınması b g Şa ü u y c h e ü a t r n çla e a ş d l t ış ı e r a ı n c n i ı s g il u e e ç s y o iş a ğ d u d e t a m b m i a s i a m n k e a s d i k m e in n u e i m y le l e r i i z d y in a e b p vi o e y r m i i d le p a n a hmaafkai zn lea l ey rü skos eğ lut ek ms ui yyournl aor sl ma , avseı ygae rs eu kseonğ du et uğceu dr i en ver eu yl aeş aaml ı nı yaobr li al i rrs. aD, oeğk r bu i rosl aursaokğtuatnmı ma lma naak ni n eb si ri ss iı sctaekml ı kd,edgi zi rai şy ns udyauösnı cgaök rl ıüğlıedn edneeğtel er ni ibr.eŞl lai ybei rt smü irketabr doay uanş acras a( m( meesseel al a 01 5, 8 dKa) ,kbi kuat) abk de ilri dr l ei bb ii rr Sbua ş ksao sğuu tsmo ğau tmmaa kmi naeksi ni ne isni ddaehvar de ey ver eayl eı naml ı na ısr ı. do el abbi di l i er . oBl du uökzçea l lbi kül ye üi kk idsaul gsaol ağnu mt maal a mr a askei bn ee pl i smi sitne mp rloe br dl eemg edçuer rul imd iur .nAu şdaağhı daaikyii mi z ai sha el , dsei sbt ei l ­ mek için verilmiştir. (Tablo 1 ) Bk ienlei rslii b1 i rdze avmr eayne naol ı kn tma sı şı nodlas usnu vseo ğ u6t9m, 4a imt/san sTuayleupn ebduilheanrlsaoşğtıurıkcıdsuans aktığını varsayalım. ı amçeı lmı r seak tveed i rb. aSşuk as o hğ iuçt bmi ar tm c e a a d k k b l i ı n i ğ r e ı a s t i l e ı 2 n m ' m ni i n a n z v e s a a d n i a l n e s eı ğ soi u l n a d c v a e a k n r t s ı 3 r a ? 4 y B, ı 7 l a a s i r t ı a n /s ç k n , k a h a k e y a r ıp c b l a a i k r r t ın s ır u ı . n B s bu o ir n ğ b u u i r t a i m n n e a la e m m şi a t ı i o k s i l e d n, e u 1 dn oe 'ml uemk tai kr i n( me nui nh tdeemb ies il neinn dkeurmh aal n%d 5a0 md üeşrmk eezs ii bb iuzn aa nuı yn gd ua n hree ra kbsiiry os un gsöosğtuetrme ma emy eackei nket isr )i nvi en ah sagkai kr iast ue nd de eb ibs üi nyi nü ka lbt ıi nr ap rdoübşl me mü şdool ağ cu ar ağcı za .k tBı ru, çmüankki nüe ski un imk aa pnadtaa r amk ekkoar un mi zamyaa sçı asl ı şua cs aokğtuı rt. mB au dv eu rguemc ,i kpmo eml ip raeda ek vs i iyr os an ygı söı ,s bt eyrpeans svvaannaal as ı r aı ny as ruı smoeğsuitnmi gaemreakktiinrme leekrti neddeir:iki ayrı görevi üstlen­ ❖ dDeğeebridleerikiiçderailsginadlaentmutaulalmrıansıimalatçı sınır ❖ dHeebr i sbi inr isnu bs oe ğl i ur lti mbai r mma ikni inme sui mn duenn üg ze eç rei nn ds eu tutulması Asgari akış oranı IUsn Maksimum akış oranı IUsn 36,3 133,1 426 156,1

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=