E-Dergi Oku 
E-Bültene Abone Olun
 
ECOSTAR
ALDAĞ
SUMAK POMPA
NIBE TÜRKİYE
KONUK ISI
MİRA ISI
KARYER ISI DEĞİŞTİRİCİLERİ
ETNA

'İklimlendirme Sektörü Büyümeye Devam Edecek'

'İklimlendirme Sektörü Büyümeye Devam Edecek'

3 Mayıs 2018 Perşembe / 10:16 | SÖYLEŞİ
269. Sayı (Mayıs 2018)
74 kez okundu

Bosch Termoteknik Pazarlama Direktörü Ali Aktaş dergimize sektöre giriş ve Bosch ile tanışma hikâyesini anlattı. Aktaş ısıtma-soğutma teknolojilerindeki son trendler, ekonomik gelişmeler ve bu doğrultuda iklimlendirme sektörünün gidişatı ile ilgili birçok konuda değerlendirmelerini de paylaştı.

 

Kendinizi tanıtarak, Bosch ile tanışma ve sektördeki başarı hikâyenizi paylaşır mısınız?


İş hayatıma 1992 yılında Isıtma, Soğutma ve Havalandırma sektöründe satış mühendisi olarak başladım. Daha sonra satış sonrası hizmetler mühendisi ve yöneticisi olarak görev aldım. 2014 yılı itibari ile Bosch Termoteknik Türkiye, Ortadoğu ve Kafkasya Bölgelerinden Sorumlu Pazarlama Direktörü olarak görevimi sürdürmekteyim.
Ben makine mühendisliği okurken, 1991’li yıllardan bahsediyorum, o zaman bir mühendis olarak “bir fabrikaya girer çalışırım herhâlde” diye düşünüyordum. Bu sektör aklımda hiç yoktu. Bu sektörle tanışmam o zaman Isısan’ın sahibi olan Rüknettin Bey ile komşu olmamız sayesinde oldu. O zaman ikimizin de spor merakı vardı. Spor yaparken tanışmamız, daha sonrasında ödevim için kendisinden yardım almam vs. ile tanışıklığımız ilerlemişti. Bir gün bana teklif sundu ve böylece bu sektöre girmiş oldum. Isısan benim için gerçek bir okul oldu.


Isısan ile tanıştığımda Yıldız Teknik Üniversitesi’nde eğitimimi sürdürüyordum. O zaman 3. sınıftaydım ve staj amaçlı olarak part-time işe başlamıştım. O zamanlar doğalgaz İstanbul’a yeni gelmişti. Çok yoğun dönemlerdi. Eğitim amaçlı Isısan’ın bir bayisinde doğalgaz ile ilgili çalışıyordum. 1992 yılının Kasım ayında Isısan bünyesine geçerek Balmumcu’daki showroom’unda satış bölümünde tam zamanlı çalışmaya başladım. Isısan o zamanlar Buderus cihazları Türkiye’ye getirmişti. Bu cihazların satış, tanıtım işlerini yapıyorduk. Satıştan sonra, teknik eğitimim daha ağır bastığı için 1994’te satış sonrası hizmetlere geçtim. Servis bölümüne geçtiğim zaman çok küçük bir takımla, bütün Türkiye’deki servis teşkilatını oluşturma görevini üstlendik. Böylece servis sayımız 10-12 iken, Türkiye’nin her yerinde ısıtma ve klima cihazlarına servis veren bir ağ haline geldik. Daha sonra Buderus bu başarıyı gördü ve Isısan’a ilgisi arttı. Böylece Isısan ve Buderus arasında bir ortaklık gelişti. Isısan - Buderus olarak geliştik ve Türkiye’nin her tarafına yayıldık. Daha sonra Bosch firması Buderus ile ilgilenmeye başladı. Buderus zaten borsaya açık bir firma idi. Bosch, Buderus’u satın aldı ve otomatik olarak biz de belli bir oranda Bosch’un firması haline geldik. Bu birleşmeden sonra, Isısan zamanından gelen tecrübeden dolayı Bosch’un kombi satış ve servis kısmının faaliyetlerini kendi bünyemize aldık. En son ise Bosch Termoteknik olarak Manisa’da üretim yapan, İstanbul’da satış organizasyonu olan %100 Bosch şirketi haline geldik. Bu süreçte ben ağırlıklı olarak servis tarafında kaldım. Tabi ki bu birleşmeler ve organizasyonel değişikliklerden dolayı süreç sürekli aktifti. Hiçbir zaman kendini tekrarlayan bir iş olmadı. Isıtma teşkilatı, klima teşkilatı, VRF teşkilatı kuruldu. O dönemlerde dünyadaki bütün Bosch Termoteknik servis organizasyonları arasında en iyi servis teşkilatı seçildik. Yaklaşık 4-5 yıl önce küçük bir organizasyonel değişiklikle ben pazarlama direktörlüğü bölümüne geçtim.


Şu an sorumluluğum altında olan birimde marka yönetimi; yani Bosch ve Buderus markamızla ilgili bütün pazarlama aktiviteleri, organizasyonlar, PR aktiviteleri, reklamlar, showroomlar, bayi geliştirme, sadakat kulüpleri vs. işleri gerçekleştiriyoruz.


Başında olduğum bölüme bağlı olan ürün yönetimi kısmı da var. Bize bütün Ortadoğu da bağlı, yaklaşık 17 ülke Türkiye’den yönetiliyor. Bu bölgede satılacak ürünlerin piyasada konumlandırılması ile ilgili bütün organizasyonları yapıyoruz. Bununla beraber geçmişten gelen eskiden de sorumlu olduğum müşteri iletişim merkezi yine bizim bölümün altında.
Aynı zamanda tüm müşterilerimiz ile iletişimlerin sağlandığı, taleplerin, önerilerin takip edildiği ve memnuniyet anketi vb. faaliyetleri yerine getiren “Müşteri İletişim Merkezi” kısmı da benim sorumluluğumda.


Eskiden beri gelen akademi, yani eğitim bölümümüz var. Bosch Termoteknik Akademi, tamamen teknik eğitim veren bir bölüm ve mottomuz yıllardır değişmedi “Bilgi Paylaştıkça Çoğalır!”. Bu bölümde bana bağlı. Farklı işlevleri olan bu departmanları yönetiyorum.



Sizce sektör nereye gidiyor? Dünden bugüne ısıtma-soğutma teknolojilerini değerlendirerek; gelecekte ne tür teknolojilerin öne çıkacağını düşünüyorsunuz, yorumlarınız ile beraber anlatır mısınız? Bosch’un termoteknik teknolojilerinde geldiği son nokta nedir? Bu konuda öncü olduğu noktalar ve çalışmalarından bahseder misiniz?


Bağlanabilirlik günümüzde her sektörün en önemli konuların biri haline geldi. Nesnelerin interneti aynı zamanda cihazların birbiriyle konuşması ve bizimle konuşması demek. Belki de belli bir süre sonra arabanızda giderken, evinizdeki kombiyle arabanız iletişime geçebilecek. Arabanın navigasyonu sizin semtinize girdiğinizi anlayıp, kombiyi çalıştıracak. Kısacası; nesnelerin interneti konusunda hayal gücünüzü çok geniş tutmakta fayda var. Nesnelerin interneti bizim geleceğimiz. Çünkü ilerleyen zamanlarda, şehirler ve ülkeler de akıllı hale gelecek. Mesela; Enerji Bakanlığı’nda çalışan biri ekrandan şehrin hangi bölgesinde ne kadar enerji tüketildiğini anında görebilecek. Nesnelerin interneti bu yöne doğru gitmeye başlıyor.


Bosch Termoteknik olarak Termoteknoloji sektörünün geleceğini şekillendirmek istiyoruz, bu nedenle “Biz, Termoteknolojinin geleceğiyiz” diyoruz. Hepimizin bildiği gibi günümüzde ağ bağlantılı teknolojiler, yaşam konforumuzu artırırken, sağladıkları tasarrufla da ön plana çıkıyor. Odağında müşteri memnuniyetini tutan bir firma olarak bizler de teknolojik cihazlar üreterek insan hayatını kolaylaştırmayı ilke edinmekteyiz. Araştırma-Geliştirme’ye ve ürünlerimizin dijitalleşmesine büyük önem veriyoruz. Tüm dünyada bugüne kadar 200.000'in üzerinde bağlanabilirlik ürünü sattık. Bu ürünlerin gelecekte büyük bir potansiyele sahip olacağına inanıyoruz.


Dijitalleşme yolundan attığımız adımlara bir yenisini daha ekleyerek yeni Bosch CT100 akıllı oda kumandamızı ısıtma sektörüne sunduk. Modülasyonlu teknolojisi sayesinde sunduğu avantajlar ile doğalgaz kullanımında verimlilik sağlayan CT100; kablosuz ağa bağlanarak Bosch Control mobil uygulaması ile internet üzerinden kombiniz nerede olursa olsun kontrol edebilmenize imkân sunuyor.


Bosch CT100 oda kumandası; kendiliğinden öğrenme ve Geo-fencing modlar gibi akıllı fonksiyonları sayesinde ısıtma sisteminin en verimli şekilde kullanılmasını sağladığı gibi ve enerji tasarrufu elde edilmesine de yardımcı oluyor. Mobil uygulama üzerinden kendiliğinden öğrenme modunun aktifleştirilmesiyle birlikte kombinin zaman programı 7 gün boyunca takip edilip ve kaydediliyor. Böylelikle kullanıcıların bireysel günlük rutinleri CT100 Akıllı Kumandası tarafından tanınıyor ve buna bağlı olarak en uygun sıcaklık otomatik olarak ayarlanabiliyor.

Bosch CT100 oda kumandası coğrafi konumu belirlemek amacıyla geo-fencing özelliğini kullanarak konutun etrafında bir mesafe yarıçapı tanımlıyor. Kullanıcının akıllı telefonu sayesinde evden uzaklaşıldığında veya giriş yapıldığında kumanda bunu algılıyor ve uygulamaya haber veriyor. Böylece CT100 ve kombi tarafından ev sahibinin tercih ettiği sıcaklık ayarı otomatik olarak gerçekleştiriliyor.


Sektörde eksik gördüğünüz konular, alanlar nelerdir ve bunların tamamlanması için düşünceleriniz nelerdir?


İklimlendirme sektöründeki meslek tanımlamalarının tam olarak tamamlanması gerekmektedir. Örnek olarak doğalgaz sektöründe gaz tesisatı, baca ve yakıcı cihazlar ile ilgili meslek tanımları var ve buna göre bu iş alanında çalışanlar sertifikalandırılabiliyor. Aynı şekilde cihazların montajını yapan kişilerinde belli bir standartta sertifikalandırılması faydalı olabilir. Bu sertifikalarında belli bir kurum tarafından kontrol edilmesi önemli olacaktır.Bu şekilde tesissattaki uygulama kalitesi artaracak ve müşteri memnuniyeti daha yukarı seviyeye gelecektir.

Bununla beraber sektördeki markalar olarak bizler, sektörün geleceğini emanet edeceğimiz genç nesillerin yetişmesine katkıda bulunmalıyız. Onların teknik yeterliliklerini artımak en önemli hedeflerimiz arasında yer almalıdır. Biz bu konuya oldukça ehemmiyet veriyor ve önemli adımlar atıyoruz.

Bayi, alt bayi ve yetkili servislerimize sunduğumuz planlı eğitimlerin dışında; üniversiteler, meslek yüksek okulları ve meslek liseleri ile ortak projeler yaparak sektörümüzün gelecekteki oyuncularının eğitimine de katkıda bulunuyoruz. Bahçeşehir Üniversitesinde COOP programı çerçevesinde “BOSCH Termoteknik- HVAC Systems” isimli verdiğimiz ders sayesinde, Mühendislik öğrencilerine hem sektörümüzü tanıtıyor hem de teknik bilgi birikimimizi geleceğin mühendisleri ile paylaşıyoruz. 2009 yılından beri süregelen bu program mühendislik fakültesi öğrencileri tarafından yoğun talep görmektedir.


Bunun dışında farklı üniversitelerden gelen eğitim taleplerini karşılamaya çalışıyoruz. 2016’dan bu yana Yıldız Teknik Üniversitesi, Özyeğin Üniversitesi, Okan Üniversitesi, İzmir Yüksek teknoloji Enstitüsü öğrencilerine teknik eğitim desteği verdik. Ayrıca yine üniversite ve lise öğrencilerine Genel müdürlük binamızda ve Manisa fabrikamızda düzenlediğimiz teknik gezilere katılım imkânı sunuyoruz.


Bu işbirlikleri sürerken İzmir Çınarlı Endüstri Meslek Lisesi Tesisat ve İklimlendirme bölümü eğitim salonlarının yenilenme ihtiyacına yönelik, olarak bu salonu Bosch Termoteknik Akademi adı ile yenilemek üzere okulumuz ile prensip anlaşmasına vardık. Özellikle meslek liselerine yapılan yatırımın ülkemizin geleceğine ve sektörümüze yatırım anlamına geldiğini düşünüyoruz. Meslek liseleri ile bugüne kadar yaptığımız işbirliklerini arttırarak sürdürmek ve Milli Eğitim Bakanlığı’nın da onayladığı bir çerçeve içerisine almak amacı ile Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü’ne talebimizi ilettik ve mesleki ve teknik eğitimin gelişimine yönelik ortak çalışmaları konu alan bir iş birliği protokolüne imza attık.
Protokol Çerçevesinde, İzmir Çınarlı Endüstri Meslek Lisesinin Tesisat ve İklimlendirme Eğitim salonlarının yenilenmesini üstlendik. Yenilenen eğitim salolarında hem Meslek Lisesi Öğrencilerimiz eğitim alabilecek hem de firmamız partnerlerine yönelik eğitimler için bu salonları kullanabilecektir.

Gerek üniversitelerin teknik fakülteleri ile gerek ise meslek liseleri ve meslek yüksekokulları ile ilişkilerimizi daha da geliştirerek sektörümüze ve ülkemize teknik eleman yetiştirilmesine daha fazla katkıda bulunabilmeyi arzuluyoruz.

 

Son ekonomik gelişmeleri de göz önüne alarak, sektörün geleceği ile ilgili görüşlerinizi alabilir miyiz?


Ben ekonomik gelişmeler ne olursa olsun sektörümüz ile ilgili her zaman pozitif düşünen taraftayım. Değişen yaşam tarzı, gün geçtikçe gelişen teknoloji ve artan kentleşme oranı iklimlendirme pazarının büyümesini sağlıyor. Diğer yandan son dönemde enerji verimliliği yüksek, çevre dostu ürünlere tüketicinin ilgisi artıyor. Bu da sektörün büyümesini teşvik ediyor. Ekonomide döviz kurlarının dengesizliği bize bazı zorluklar yaşatmakla beraber son açıklanan büyüme rakamlarının umut verici olduğunu düşünüyorum. Özellikle üretim alanında büyüme kaydetmeye başladık. Bunun sektörümüzdeki yansılamaları da mutlaka pozitif olacaktır. İklimlendirme bir lüks değil bir gerekliliktir. Bu sebepten sektörümüzün negatif gelişmelerden en az seviyede etkilenerek büyüyeceğni düşünüyorum. Zaten geçmiş 20 yıla baktığımızda da iklimledirme sektörü her zaman diğer sektörlere göre daha istikrarlı büyüme gerçeleştirmiştir.


Yeni yapılan konut projeleri, her yıl yeni 500-600 bin yuvanın kurulması, kentsel dönüşüm nedeniyle eski binaların yenilenmesi gibi faktörler, Türkiye’de iklimlendirme sektörünü canlı tutuyor. Diğer yandan yakın bir geçmişe kadar bulunduğumuz ortamlarda ‘lüks’ olarak nitelendirilen iklimlendirme sistemleri bugün artık vazgeçilmez bir ihtiyaç konumuna gelmiş bulunuyor. Tüketicinin bu konuda bilinç düzeyinin artması da iklimlendirme sektörünün büyümesine olumlu katkı yapıyor. Dolayısıyla tüm bu faktörlerin etkisiyle iklimlendirme sektörü istikrarlı büyümesini sürdürüyor.


Kısa süre sonra yürürlüğe girmesi beklenen ErP Yönetmeliği’ne uygun üretim teknolojisine sahip olduğunuzu düşünüyoruz. Peki sizce nihai tüketici de buna hazır mı? Bilindiği gibi bu tür cihazların fiyatları çok yüksek, bu yönetmeliğin uygulamaya girmesi sizce satışlara nasıl etki edecek?


Yakın tarihte hayata geçmesini beklediğimiz ErP yönetmeliği ile birlikte konvansiyonel olarak nitelendirdiğimiz cihazların üretimine izin verilmiyor olacak. Bosch Termoteknik olarak bu yönetmeliğe uygun olarak tüm hazırlıklarımızı tamamladık. Yoğuşmalı kombi kullanımının teşvik edilmesi, kullanıcıların bu konuda bilinçlendirilmesi konusunda çalışmalarımızı uzun süreden beri devam ettiriyoruz. Yapılan tüm bu çalışmalarla birlikte pazar ve son kullanıcılarda buna uyum sağlayacaktır.


Tüm bu çalışmalarımızın ve emeklerimizin karşılığı olarak, İngiliz BRG Building Solutions firması tarafından 2017 yılında Avrupa Isıtıcı Pazarına ilişkin olarak yayımlanan raporuna göre; Bosch Termoteknik olarak yoğuşmalı kombi kategorisinde Bosch ve Buderus markalarımız ile ısıtma, soğutma ve havalandırma pazarında lider konumundayız. Bosch markası kombilerimiz ile birinci olurken, Buderus markamız da ikincilikle onu takip etti. Bu bizim için çok önemli bir başarı ve sektöre yön veren bir firma olduğumuzun da önemli bir göstergesidir.

 


 


İlginizi çekebilir...

Baymak Ürün Grup Müdürü Rıdvan Öksüz: 'Kombi Pazarında Yaşanacak Düşüş Bir Geçiş Süreci Olacak'

Enerji Verimliliği Direktifi ve yoğuşmalı kombi pazarındaki beklentiler konusunda dergimize değerlendirmelerde bulunan Baymak Ürün Müdürü Rıdvan Öksüz...
7 Kasım 2018 Çarşamba / 13:47

"Niteliksiz Ürünler Sektördeki En Büyük Sorun"

FETAŞ Üretim ve Dış Ticaretten Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Mert Taş, yangın sektöründeki faaliyetleri ve gelecek hedeflerine yönelik dergimizin so...
7 Kasım 2018 Çarşamba / 13:44

Danfoss İş Geliştirme ve İran, Azerbaycan Satış Müdürü Murat Erdoğan: 'Enerjide Alternatif Çözüm: Bölgesel Isıtma'

Bölgesel ısıtma sistemleri üzerine sohbet gerçekleştirdiğimiz Danfoss İş Geliştirme ve İran, Azerbaycan Satış Müdürü Murat Erdoğan ülkemizin bu konuda...
4 Ekim 2018 Perşembe / 09:30

©2018 Teknik Sektör Yayıncılığı A.Ş. | 19.12.2018 / 04:05:09 | Sektörel Yayıncılar Derneği üyesidir.